منظور از اين كه مي‌گويند روح از "ريح" است، يعني چه؟

پرسش:

 منظور از اين كه مي‌گويند روح از ريح است، يعني چه؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

 برخي براي آشنا كردن مبتديان با مفاهيم فلسفي گفته‌اند روح از ماده ريح يعني باد است، زيرا باد سبب حركت اشيا است و روح هم وقتي در جسم دميده شود، باعث حركت جسم مي‌شود. شايد اين معنا از برخي آيين گذشتگان وارد برخي از كتاب‌هاي فلسفي شده باشد، زيرا در الهيات زرتشتي مطرح شده است كه روح به معناي ريح است، چون به نظر ايشان اصل روح از باد مي‌باشد.

از ديدگاه فلاسفه اسلامي، روح و نَفْس معناي دقيق‌تري دارند كه نبايد مورد غفلت قرار گيرد. معناي اصطلاحي روح در فارسي "روان" است و معادل اصطلاح نَفْس در فارسي "جان" است، از اين رو روح و نفس همان روان و جان است كه اين دو از نظر متعلق تفاوت دارند، زيرا روح به حقيقت انسان اطلاق مي‌گردد و اين در صورتي است كه هيچ گونه تعلقي به بدن نداشته باشد، از اين رو عالم برزخ را عالَم اَرواح گفته‌اند، بنابر اين، حقيقت انسانيت آدمي، اگر تعلقش را از بدن جسماني قطع كرديم، به اين اعتبار بر آن اسم روح اطلاق مي‌شود و اگر به بدن تعلق گرفت و به تدبير آن پرداخت، بر آن نفس اطلاق مي‌شود.

در فلسفه ثابت شده است كه روح و نفس مجردند و مادي نيستند كه همانند باد در بدن دميده شوند. تمام اين مطالب براي تفهيم مطالب دقيق فلسفي به اذهان اشخاص مبتدي است تا ايشان اين نكته‌هاي فلسفي را بهتر دريافت كنند.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت