بین اثبات "منِ حقيقي" و وجود روح چگونه ارتباط برقرار می شود؟

پرسش:

 آيا اين مطلب صحيح است كه "منِ حقيقي هر كس، مجموعه آگاهي‏هاي آن شخص است و اين"من" هميشه براي فرد ثابت است، هرچند سلول‏هاي مغزي در طول عمر چندين بار عوض شوند، اما اطلاعات از سلول‏ها به سلولهاي مشابه انتقال مي‏يابد؛ بنابر اين آن چه كه براي اثبات روح در اين زمينه گفته‏ اند، ناكافي است"؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

 اوّلاً: مطلبي كه مورد نقد قرار گرفته، تنها يكي از دلايل اثبات روح است و طبيعي است كه با نقد تنها يكي از دلايل، اصل ادعا مورد اشكال واقع نمي‏شود، بلكه نهايتاً تنها يك دليل آنها ناكافي اعلام مي‏شود و چه بسا دلايل ديگر حقيقت روح را اثبات مي‏كنند. تازه اگر تمام دلايل نقد و اشكال شود؛ باز به معناي بطلان مدعا نخواهد بود، بلكه شايد مدعيان وجود روح بتوانند دلايل ديگري براي اثبات آن بياورند.

 دوم: ادعاي مطرح شده در نقد كه سلول‏هاي مشابه وجود دارد و كار انتقال از يكي به ديگري صورت مي‏گيرد، تنها در حد يك ادعا است و بايد دليل وجود داشته باشد تا آن را اثبات كند. و تا زماني كه اين ادعا ثابت نشود، نمي‏تواند آن دليل عقلي در مورد وجود روح را انقد واشكال كند.

 سوم: از نظر فلسفي انتقال عرض از موضوعي به موضوع ديگر محال است، يعني اگر علم و آگاهي را از مقوله اعراض بدانيد كه از يك جوهر به جوهر ديگر منتقل مي‏شود، چون در لحظه انتقال آن را وابسته به جوهر ندانستيد، اين انتقال از نظر عقل و فلسفي محال است؛ زيرا عَرَض ماهيتاً بايد به همراه جوهر باشد و بدون جوهر امكان وجود ندارد، مثلاً فرض كنيد سفيد و رنگ ديوار (نه جوهر آن) از يك طرف ديوار بخواهد به آن طرف منتقل شود، بي‏آنكه جاي ديوار را عوض كنند و فقط بخواهند جاي تغيير دهند، اين كار از نظر فلسفي محال است. اين بحث فلسفي را بايد از كتاب‏هاي خاص خود دنبال كنيد(1).

 چهارم: بايد حتماً در هنگام نقل و انتقال‏هاي اطلاعات و آگاهي، حقيقت ثابتي وجود داشته باشد كه بر محور آن حقيقت ثابت، تمام آن متغير است و انتقال‏ها صورت گيرد و در واقع عنصر حفظ كننده تغييرات باشد. اين حقيقت ثابت، روح است؛ زيرا هر چيز ديگر كه مادي است، بنابر فرض در حال تغيير و دگرگوني دائمي است.

 در پايان توصيه مي‏شود با توجه به گستردگي موضوعات مطرح شده در سؤالات و پاسخ‏هاي آنها، به كتاب‏هاي فلسفي مانند آموزش فلسفه ج 1 و مجموعه آثار شهيد مطهري، ج 5، 6، 13 و قواعد كلي فلسفي، ابراهيم ديناني، و كتاب‏هايي در موضوع معاد مانند حيات جاودانه امير ديواني مراجعه فرماييد.

 

1 . ر.ك: غلامحسين ابراهيمي ديناني، قواعد كلي فلسفي، ج 1، ص 1.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت