آیا جن ها به برزخ می روند؟

پرسش:

آیا جن ها به برزخ می روند؟

پاسخ:

با عرض سلام و سپاس از مکاتبه و ارتباط شما با این سایت
در موضوع مرود جنیان به برزخ دلیل قطعی نیافتیم ، در عین حال بعضي از آياتي که به مسأله برزخ اشاره مي کند ظاهراً مطلق و عام است، مانند آيه 100 سوره مؤمنون که ظاهراً درباره همه است، مي گويد «وَمِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلي يَوْمٍ يُبْعَثُونَ» [و در پيش روي آنها برزخي است تا روز رستاخيز].
  که در این آیه از نظر جن یا انس بودن عام است و هر دو را شامل می شود در روايات نيز کرارً به اين معني اشاره شده كه سؤال قبر تنها از دو گروه است کساني که داراي ايمان خالص و يا کفر خالص اند، اما بقيه به حال خود رها مي شوند.وچون چن جنیان نیز واجد این دو گروه هستند ، امکان برای یرزخ برای آنان نیز هست.
از نظر مباحث عقلی نیز امکان برزخ برای جنیان وجود دارد.
اساتيد و كارشناسان علوم اسلامي و معارف قرآني براي برزخ دو نوع قايل شده اند:
 برزخ  نزولی و برزخ صعودی
به اين معنا كه اگر فرض دوري را بپذيريم و بر پايه قاعده انا لله و انا اليه راجعون بگوييم كه از خدا آمده و به سوي او مي رويم . يك نزول و هبوط براي همه موجودات از جمله انسان است كه از عرش به فرش تداوم دارد .
 اين برزخي است كه ميان عالم امر و خلق است و هر چيزي كه بخواهد از آن عالم به عالم خلق درآيد بايد از ميان برزخ هبوطي بگذرد.
 در گذشته بنا به نقل قرآن شياطن براي گرفتن اخباري و حوادثي كه به سوي عالم خلق مي آمد به آسمان فرا مي رفتند و اطلاعات و اخباري را كسب و به كاهنان مي گفتند. اين همان چيزي است كه از آن به آينده گويي و پيشگويي معروف و مشهور شده است.
بنابراين مي توان با آگاهي از عا لم برزخ نزول و آگاهي از آن عالم به اخبار و اطلاعاتي درباره آينده دست يافت.اين مساله اي نامكشوف و غريب نيست چون بسياري از انسان ها در هنگام خواب به جهت اين كه خداوند آنان را به عالم بالا  مي برد هر كس در اين سير شبانه خود به آطلاعاتي دست مي يابد كه به شكل خواب نما و رويا بروز و ظهور مي كند . اين اخبار به اشكال مختلفي تجسم مثالي و برزخي مي يابد. هر كس روزش درست باشد شكار شبش بهتر و پاكيزه تر و كامل تر است يعني هر كس  با توجه به ظرفيت و تواني كه دارد از اين شبش بهره مي برد.
بزخ ديگر برزخ صعود است . يعني هر چيزي یا کسی از اين عالم خلق به سوي عالم امر مي رود بايد از اين عالم بگذرد . در عالم برزخ صعود ما با انسان ها و اخبار آنان و اين كه چه شكل و شمايلي در آخرت و قيامت خواهند داشت آگاه مي شويم .
اكنون نيز در عالم برزخ موجوداتي چون جن و شيطان به سر مي برند . البته نوع عالم برزخ آنان با عالم برزخ صعودي و نزولي فرق دارد.
واگر ترتیب این سه چهان(عالم مادی و مثالی و عقلی)  به دقت مورد برسی قرار گیرد  متوجه خواهیم شد که رابطه این سه عالم ، رابطه علی ومعلولی است  ونمی توان فرض کرد که موجودی از عالم دنیا و مادی به صورت جهشی وارد عالم آخرت و قیامت شود و حتما در سیر صعودی باید از عالم برزخ عبور کند تا به عالم آخرت برسد هم چنان که در سیر نزولی نیز از عالم برزخ گذشته و به عالم مادی رسیده است و در این جهت بین جن و انس تفاوتی نمی کند، زیرا جن نیز مانند انسان ، مکلف است ،موجودی است انتخابگر وبر سر دوراهی قرار می گیرد وباید یکی را انتخاب کند ،اگر حق را پذیرفت به پاداش نیک می رسد و اگر باطل را به عذاب گرفتار خواهند شد.
و این عذاب یا ثواب اعم از برخی و اخروی است و دلیلی بر انحصار عذاب یا ثواب جنیان به اخروی وجود ندارد .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت