چرا انسان به وجود آمده تا نياز به رسيدن به سعادت وجود داشته باشد؟

پرسش:

 چرا انسان به وجود آمده تا نياز به رسيدن به سعادت وجود داشته باشد و تلاش كند تا به سعادت برسد در صورتي كه خداوند سرنوشت هر كس را مي‌داند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

 هر موجودي آفريده شده تا به سعادت و كمال لايق خود دست يابد و خوشبختي هر انساني رسيدن به كمال شايسته خود است.

سؤال مانند آن است كه بگوييم چرا درخت پرتغال آفريده شد تا پرتغال بدهد، يا چرا زنبور عسل آفريده شد تا عسل توليد كند؟

كاملاً روشن است كه براي درخت پرتغال، هدفي جز پرتغال دادن و براي زنبور عسل هدفي جز توليد عسل نمي‌تواند متصور شد؛ بنابر اين آفريده شدن انسان براي رسيدن به كمال وسعادت كاملاً طبيعي و معقول است و هدفي غير از اين ، منطقي و معقول نيست.

البته با اين تفاوت كه ديگر موجودات به كمال لايق خود به صورت تكويني و غريزي دست مي‌يابند، اما انسان با اختيار خود بايد به آن دست يابد. باز به طور طبيعي چون پاي اختيار به ميان مي‌آيد، بعضي از انسان‌ها به كمال وسعادت لايق خود دست نمي‌يابند؛ بنابراين نرسيدن به كمال وسعادت از سوء اختيار انسان ناشي مي‌شود و مطابق با هدف آفرينش كه رسيدن انسان به سعادت و كمال به صورت اختيارياست، نمِي‌باشد.

اما اين كه خداوند سرنوشت هر كسي را مي داند ، منافاتي با رسيدن انسان به سعادت ندارد. مانند اين كه بگوئيم خداوند مي داند كه درخت پرتقال ميوه پرتقال مي دهد ، پس چرا آن را مي آفريند. باز با اين تفاوت كه سعادت انسان اختياري و ميوه آوردن درخت پرتقال تكويني و غريزي است ، اما فرقي در اصل مسئله ندارد.

درضمن اين كه خداوند مي داند چه كسي سعادتمند است و چه كسي از آن باز مي ماند ، منافاتي با تلاش انسان براي سعادت ندارد ، زيرا علم خداوند به اختيار و انتخاب انسان ها به سوي سعادت يا شقاوت تعلق مي گيرد ، پس نه تنها علم مانع انتخاب سعادت نيست ، بلكه چه بسا تائيد كننده آن است ، چون علم از ازل به نحوه انتخاب تعلق گرفته است.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت