هدف خداوند از آفرینش غیر مسلمانان این است که به جهنم بروند؟

پرسش: 

درصد كمى از آدم‏ها مسلمان هستند، پس چرا توليد نسل بين غير مسلمانان وجود دارد، آيا خدا مى‏ آفريند كه به جهنم بفرستد؟!
پاسخ :

باسلام و عرض ادب و احترام 

هدف اساسى از آفرينش انسان، آن است كه به سعادت و كمال لايق خود نائل شود؛ بنابراين، هدف از آفرينش جن و انس، عبادت و بندگى خداوند است.
خداوند انسان را براى بهشت آفريده، نه دوزخ، اما چون انسان داراى اختيار است و با اراده خود انتخاب مى‏كند، راهى جهنم يا بهشت مى‏ شود. خداوند طبق صريح آيات مختلف قرآن همه انسان‏ها را پاك و بر فطرت توحيدى خلق نموده است. از جمله مى‏ فرمايد: «من جن و انس را نيافريدم مگر براى اين كه عبادتم كنند (و بدين وسيله به كمال و قرب الهى برسند و در بهشت زندگى كنند)».(1)
بايد توجه داشت كه انسان موجودى است داراى اراده و آزادى كه كمال خود را بايد با انتخاب كسب نمايد. هنگامى كه آزادى اراده بود، اختلاف در انتخاب عقيده و مكتب و اختلاف در پيمودن راه سعادت و شقاوت پديد مى‏آيد، كه سبب مى‏شود گروهى حق را بپذيرند و گروه ديگر باطل را.(2) قرآن مى‏فرمايد: «و ما راه را به انسان نشان داديم و او را هدايت نموديم، خواه شاكر باشد (و حق را بپذيرد) و خواه ناسپاس (و از حق روى گردان)».(3) پس خدا انسان‏ها را بر فطرت پاك آفريده و با فرستادن پيامبران و كتاب‏هاى آسمانى، راه بهشت را نشان داده است، اما انسان‏ها از آزادى سوء استفاده مى‏نمايند و راه انحرافى را انتخاب مى‏كنند.
شايد اين سوال در ذهن شما خطور كند كه چرا وقتى خداوند مى‏ داند گروهى از انسان‏ها جهنمى مى‏ شوند، آنان را مى‏ آفريند؟
پاسخ اين است كه خداوند فياض و بخشنده مطلق است و به هر موجودى آن چه را كه شايستگى دريافتش را دارد مى‏دهد. انسان چون ذاتاً مى‏ تواند حق را پذيرفته و به كمال برسد، پس لايق دريافت كمال است و خداوند وى را مى‏آ فريند و وجودش را كه كمال است، به او مى ‏بخشد و به او عقل و شعور مى‏ دهد و براى هدايتش پيامبر مى‏ فرستد. اگر او را نمى‏ آفريد، جا داشت از خدا سؤال شود كه چرا در اين مورد فيض نبخشيدى و نور افشانى نكردى؟ وقتى خداوند آفريد، ديگر جاى اين سؤال باقى نمى‏ماند. اگر انسان با سوء اختيار از راه منحرف شد، به خودش مربوط است، نه به كس ديگر.
اگر شما در مراسم جشن و عروسى، همه فاميل را دعوت كنيد، ولى بعضى به خاطر عذرى نتوانند حاضر شوند، نه تنها از شما گله‏ مند نمى‏ شوند، بلكه از شما معذرت خواهى كرده و عذرشان را مطرح مى‏كنند، ولى اگر شما شخص معذور را دعوت نمى‏ كرديد، گرچه نمى‏ توانست بيايد و در مراسم شركت كند (چون عذر داشته) ولى از شما گله‏مند مى‏شد كه چرا مرا دعوت نكردى!
به نظر حكماى اسلام مانند صدرالمتألهين در قيامت اكثر مردم مشمول رحمت الهى مى‏گردند،(4) چرا كه اگر در دنيا اسلام را نپذيرفته بودند، قاصر و ناتوان بودند، نه مقصر. يعنى اكثر مردم غير مسلمان به گونه‏اى هستند كه اگر واقعاً اسلام به آن‏ها معرفى شود، آن را مى‏پذيرند و مسلمان مى‏ گردند. نپذيرفتن آن‏ها، نشان عدم آگاهى آن‏ها از حقيقت اسلام بوده، زيرا در دسترس آن‏ها نبوده است. اينان كافر واقعى نيستند و چنين افرادى به حكم وجدان و عقل و تا آن اندازه كه آگاهى دارند، مورد سؤال قرار خواهند گرفت؛ بنابراين تعداد كمى هستند كه كفر واقعى دارند و اگر حقيقت اسلام به آن‏ها نمايانده شود، آن را مى‏ پذيرند.
پى نوشت‏ها:
1. ذاريات (51) آيه 56.
2. تفسير نمونه، ج 9، ص 279.
3. انسان (76) آيه 3.
4. مرتضى مطهرى مجموعه آثار (عدل الهى)، ص 327 و 342

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت