اگر كسي خدا را از طريق ديني ديگر غير از اسلام بشناسد، كافر است؟

پرسش:

اگر كسي خدا را از طريق ديني ديگر غير از اسلام بشناسد، كافراست؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

اگر كسي خدا را از طريق غير از اسلام بشناسد، كافر نمي شود، ولي بحث در صحيح بودن اين فرض است كه آيا مي توان طبق آموزه هاي اديان تحريف شده ، خداي واقعي را شناخت ؟

امروزه مهم ترين اديان مطرح جهان مسيحيت و يهوديت است. اين اديان خدايي را در كتاب هاي مقدس ارائه داده اند كه دست كمي از مخلوقات عاجز و ناتوان ندارد! عده اي خدا را در بالاي آسمان ها و برفراز ابرها جستجو مي كنند و به اين ترتيب، مكان كه از خواص جسم است، براي او قائلند!

يهودي ها و مسيحي ها او را از آسمان هم فرود آورده و گاهي او را در باغ "عدن" جاي مي دهند كه همراه نسيم صبحگاهي درخيابان هاي ظريف و زيبا و با صفاي اين باغ تاريخي خرامان خرامان گردش مي كند.(1)

گاهي هم او را در "بلوطستان ممري" ظاهر مي سازند كه به اتفاق دو نفر (يا خداوندان سه گانه) بر در خيمه ابراهيم حاضر مي شود و بنا به تقاضاي بنده اش ابراهيم فرود مي آيد.

ابراهيم قدري آب آورده و پايش را شستشو مي دهد و غذاي چرب و نرم و لذيذ و مفصلي كه مركّب از شير و كره و گوشت گوساله و نان است، تناول مي كند و زير سايه درخت مي آرمد.(2)

گاهي او را در سرزمين فنوئيل نازل كرده و به جنگ با يعقوب مي فرستند. قابل توجه اين كه خداوند هر چه مي كوشد بر يعقوب قهرمان پيروز شود، نمي تواند و با خواهش و تمنا و مهارت مخصوص ، خود را از چنگ يعقوب نجات مي دهد.(3)

چنان كه ملاحظه مي كنيد خداشناسي از ديدگاه يهوديت و مسيحيت تمام عوارض مادي و جسماني را بدون استثنا از خورد و خوراك و خستگي و شست و شوي پا دارد! بديهي است چنين خداشناسي نمي تواند شناخت كاملي از خدا باشد.

آموزه هاي اين دو دين الهي بر اثر گذشت زمان و افتادن به دست افراد نادان و بي اطلاع آن چنان با موهومات و خرافات آميخته شده كه چهره واقعي آن را به كلي دگرگون ساخته و خدايي شبيه انسان درست شده است، با همه ضعف و نقص ها و نيازها.

بنابراين خدايي كه اين اديان معرفي مي كنند، هم جسم است، هم مكان دارد، دست و پا و چشم و گوش دارد و مانند ما مي خورد و مي خوابد و راه مي رود ، نيز حسد و ترس و وحشت دارد، گاهي پيروز است و گاهي شكست مي خورد، گاهي خوشحال به نظر مي رسد و گاهي عصباني است، گاهي خسته مي شود و گاهي سرنشاط است ، گاهي غافلگير مي شود و تصميم مي گيرد براي آينده  احتياط هاي لازم را انجام دهد.!

در اين زمينه مي توانيد تورات، سِفر پيدايش مراجعه كنيد.

اما از نظر قرآن و آموزه هاي اسلام، خداوند مكان و محل ندارد، بلكه همه جا هست "و هو الله في السموات و في الارض"(4) و به هر طرف رو كنيم، خداوند در آن جا هست: "اينما تولّوا فثم وجه الله".(5) در همه جا با ما هست: "هو معكم اينما كنتم".(6) به ما از خود ما نزديك تر است: "و نحن اقرب اليه من حبل الوريد".(7) و اين معبود حقيقي در همه جا است: "و هو الذي في السماء اله و في الارض اله".(8) با هيچ چشمي ديده نمي شود، ولي همه را مي بيند: "لا تدركه الأبصار و هو يدرك الابصار".(9) نه پدر دارد و نه فرزند: "لم يلد و لم يولد".(10) همه كار در برابر اراده و قدرت او آسان است (11) و هيچ موضوعي در سر تا سر سرزمين و آسمان ها بر او مخفي نيست.(12)

با اين بيان معلوم شد كه از طريق ديني غير از اسلام نمي توان خدا را كاملاً شناخت، زيرا آن اديان، تحريف شده هستند و با آموزه هاي بشري مخلوط شده اند و تصويري انسان گونه و بشري از خدا ارائه مي دهند.

بديهي است قبل از اين كه دين خاصي را پذيرا باشيم، بايد اصل وجود خدا را با دلايل عقلي يا عرفاني بپذيريم ، آن گاه براي تقويت ادله خداشناسي مي توان از آموزه هاي دين خاص كمك گرفت، ولي برخي از آموزه هاي ادياني غير از اسلام ، خدايي كه ارائه مي دهند، شرك آميز و چه بسا موجب كفر معتقدان آن باشد، مثل اعتقاد به تثليث و تجسيم كه در آموزه هاي يهوديت و مسيحيت مطرح است.

 

1 . تورات، سفر پيدايش ، باب سوم، آيه 8 تا 11، ص 48، به نقل از مكارم شيرازي، خدا را چگونه بشناسيم ، ص 68 .

2 . همان ، باب هيجدهم ، آيه 1 تا 9 ، ص 22.

3 . باب سي و دوم، آيه 24 تا 32 ، ص 50 ، چاپ لندن ، 1932 م.

4 . انعام (6) ، آيه 3.

5 . بقره، (2) ايه 115.

6 . حديد (57) ايه 4.

7 . ق (50) ايه 16.

8 . زخرف (43) آيه 84.

9 . انعام (6) آيه 103.

10 . توحيد (112) آيه 3.

11 . فاطر (35) آيه 44.

12 . يونس (10) آيه 61.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت