آيا گريه بر مصائب اهل بيت موجب افسردگي مي شود؟

پرسش:

آيا گريه بر اهل بيت موجب افسردگي نمي شود؟

پاسخ:

با سلام و ادب ....و خدایی که در این نزدیکی است ، لای این شب  بوها ، پای آن کاج بلند، روی آگاهی آب ، روی قانون گیاه .

شادى يكى از نيازهاى اساسى انسان و لازمة زندگى است اساساً خلقت هستى و از جمله انسان به گونه اى است كه خود به خود شادى هايى براى آدمى فراهم مى آورد: بهار طرب انگيز، آبشارهاى زيبا، گل هاي رنگارنگ، صحنة طلوع خورشيد، صبح زيبا، پرندگان قشنگ و نغمه خوانى آن ها، رويش گياهان، رنگ هاى متنوع طبيعي، ازدواج و زناشويى و ... براى انسان شادى آور و سرور آفرين است. مى توان گفت اصل اولى در زندگانى بر شادمانى معقول و پسنديده بنا شده است. گرچه برخى حوادث ناگوار و رنج آور در طول زندگى براى انسان پيش مى آيد، ولي اساس زندگى بر شادى و راحتى و سلامتى استوار است.

شادي ها را مى توان بر دو قسم تقسيم كرد:

1ـ شادى اى معقول و مفيد؛

2ـ شادى هاى غير معقول و فاسد انگير.

آنچه از روايات و آيات دربارة شادى داريم، مقصود قسم اول است مثلاً در كلام امام رضا(ع) آمده است: "اجعلوا لانفسكم خطّاً من الدّنيا باعطائها ما تشتهى من الحلال و ما لا يثلم المروّة و ما لا سرف فيه واستعينوا بذلك على امور الدّنيا"؛[7] از لذايذ دنيوى براى كاميابى خويش قرار دهيد و خواهش هاى دل را از راه هاى مشروع برآوريد، مراقب باشيد كه در اين كارها به مردانگى و شرافت شما آسيب نرسد و دچار اسراف و زياده روى نشويد. تفريح و سرگرمى هاى لذّت بخش، شمار را در ادارة‌زندگي يارى مى كند و با كمك آن بهتر به امور خويش موفق خواهيد شد.

در تقسيم بندى اوقات و نظم روزانه، حضرت امام رضا(ع) مى فرمايد: كوشش كنيد اوقات شابه روز را چهار بخش تقسيم كنيد: بخشى براى عبادت و خلوت با خدا، بخشى براى تأمين معاش، بخشى براى معاشرت با برادران دينى و بخشى را به تفريحات و لذائذ خود اختصاص دهيد و از مسرّت و شادى خود براى انجام وظايف ديگر نيرو بگيريد.[8]

از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده: "نگراني روزى را كه نيامده بر امروز ميفزا"، "قلبت را از اندوه گذشته آكنده مساز كه تو را از آمادگى براى آينده باز مى دارد".[9]

سعدي نيز مى گويد:


سعديا دى رفت و فردا هم چنان موجود نيست                در ميان اين و آن فرصت شمار امروز را

بهترين الگوى هر مسلمان، پيامبر(ص) و ائمة اطهار(ع) مى باشند و در زندگى آن ها هميشه غم و غصه حاكم نبوده است آن ها در برخى از مواقع شوخى مى كردند با اصحاب خود مى گفتند، ‌مي خنديدند به مسافرت مى رفتند.

پيامبر(ص) فرمود: مسافرت كنيد تا سالم بمانيد و به علي(ع) فرمود: "سزاوار نيست انسان عاقل به مسافرت برود مگر براى سه منظور: يا براي تجارت و تحصيل درآمد، يا براى رسيدن به كمالات معنوى و تعالى روح و ذخيرة معاد، يا براى تفريح و تفرّج و جلب لذّت هاى مباح".[10]

پيامبر(ص) فرمود: "من هم مانند شما شوخى و مزاح مى كنم". يا فرمود: "من شوخى مي كنم، ولى در گفتارم به جز حق و سخن راست نيست".[11]

اميرالمؤمنين(ع) فرمود: "هرگاه يكى از اصحاب رسول خدا اندوهگين بود رسول خدا با شوخى كردن او


را شادمان مى نمود".[12]

استعمال بوى خوش كه موجب شادمانى و علامت بهجت قلبى است در اسلام بسيار سفارش شده است. پوشيدن لباس سفيد و زيبا و تميز و شانه زدن موها و رنگ كردن موها و معنا زدن و منظم بودن و سر و صورت و لباس از دستورات اسلامى است. امام صادق(ع) فرمود: "ان الله تعالى يحبّ الجمال و التجمّل و تكره البؤس و التباؤس؛[13] خداوند متعال زيبايى و خود آرايى را دوست دارد و بد اخلاقى و غمگينى بد خلقى را دوست ندارد".

آنچه در اسلام بسيار مذموم است غفلت و دورى از خدا است. قرآن غافلان را از حيوانان بدتر مى داند.[14]

بنابراين، آن شادى هايى كه انسان را از خدا و دين دارى و معنويت غافل كند و به سوى گناه و معصيت دعوت كند از شأن و مقام انسانيت به دور است و انسان نبايد خود را به آن ها مبتلا كند.

يك مسلمان از اين جهت كه مسلمان است به معناى شخصى كه هميشه همراه با گريه و غم اندوه باشد نيست و نبايد اين طور تصور كنيم كه مسلمان، يعنى كسى كه همواره گريه مى كند و غمناك است. اين تصور يك تصور غلط و غير واقعى است.

رواياتي كه دربارة استحباب گريه و ترجيح آن بر شادمانى در برخى از موارد يا گريه براى خوف از خدا وارد شده به جهت اين است كه غالباً انسان ها ناسپاس هستند (وقليل من عبادي الشكور) و با گناه و معصيت خود را آلوده مى كنند، لذا براي جبران آلودگى ها و غفلت ها با آب توبه و انابه خود را شستشو دهند و بر اثر اين گريه ها و مناجات ها بهجت و نورانيت و شادمانى قلبى برايشان حاصل شود.

خداوند مى فرمايد: "فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فانّ الله يتوب عليه ان الله غفور رحيم؛[15] هر كس بعد از ستمى كه (بر خويش يا بر ديگري) كرده توبه كند و عمل صالح انجام دهد خداوند توبة‌ او را مى پذيرد و او غفور و مهربان است".

استغفار و توبه و مناجات در طور زندگى جبران كنندة غفلت هاى انسان است.

اميرالمؤمنين(ع) فرمود: "البكاء من خشية الله ينير القلب و يعصم من معاودة الذنب؛[16] گريه از ترس خدا قلب را نورانى مى كند و از تكار و اعادة گناه باز مى دارد".

ديگر از مواردى كه گريه مفيد است، گريه بر مصائب حضرت اباعبدالله (ع) و ائمة معصومين(ع) است اين نوع گريه نيز در سازندگى انسان بسيار مؤثر است. انسان را با اهداف شهداء هم رنگ و هم ساز مى كند و روحية رشادت و مردانگى را در انسان ايجاد مى كند.

بنابراين، سراسر زندگى يك مسلمان با غم و اندوه همراه نيست تا باعث افسردگى و بيمارى شود و گرية بر گناهان و بر مصايب اهل بيت نه تنها به افسردگى منتهى نمى شود، بلكه بعد از آن بهجت قلبى و نورانيت و صفاى باطنى ايجاد مى كند. به اضافه شادى زياد باعث غفلت مى شود. گريه در برخى از مواقع مانع بسيار خوبى از غفلت است.
[7] بحارالانوار، ج 75، ص 321.
[8] ابوالفضل طريقه دار، شرع و شادي، ص 23، به نقل از بحارالانوار، ‌ج 75، ص 321.
[9] همان، ص 38.
[10] همان، ص 50.
[11] همان، ص 59.
[12] همان.
[13] همان، ‌ص 63 به نقل از بحارالانوار، ج 73، ص 141.
[14] اعراف (7) آية 179.
[15] مائده (5) آية‌ 39.
[16] صادق احسانبخش، آثار الصادقين، ج 2، ص 19،‌به نقل از مستدرك الوسائل، ج 2، ص 295.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت