آیا امام و خلیفه می تواند فاسد باشد؟

پرسش:

آیا امام و خلیفه می تواند فاسد باشد و اگر نه چرا ؟؟

پاسخ:

با سلام و عرض احترام
 شيعيان معتقدند كه پيشواي مسلمانان بايد عادل‌، عالم و معصوم باشد و چنين كسي منصوب شده از ناحيه خداوند متعال است و شخص غيرمعصوم نمي‌تواند امامت و ولايت مسلمانان را بر عهده بگيرد و آيه تطهير(احزاب‌،33) دليل روشني بر عصمت اهل بيت‌ مي‌باشد.(ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 17، ص 297ـ306، دارالكتب الاسلامية‌، تهران‌.)
ولي اهل تسنن چنين اعتقادي را ندارند و جانشيني پيامبر گرامي‌را به بيعت جمعي از مسلمانان با فردي و يا وصيت يك خليفه نسبت به خليفة بعد از خود و... معتبر مي‌دانند و اعتقاد دارند كه براي خلافت و رهبري مسلمانان عصمت شرط نيست و مردم هر كس را برگزيدند گر چه عادل هم نباشد، كفايت مي‌كند! آنان بعد از رحلت پيامبر گرامي‌به خلافت ابوبكر، عمر و عثمان معتقد هستند و حضرت علي‌را خليفة چهارم‌! مي‌دانند.
آنان منصبي را كه شيعيان براي امامان معصوم‌: قائلند، قبول ندارند و اغلب آنان در احكام و معارف اسلامي از فتاواي چهار امام معروف خود و احاديثي كه در كتاب‌هاي روايي خود مانند "صحاح ستة‌" و... جمع آوري شده‌، پيروي مي‌كنند.
 بر طبق نظریه آنان ( که برخی از دانشمندان آنها تصریح نمودند) خلیفه اگر فاسد هم باشد ، امامت و خلافت او صحیح است و باید به جهت حفظ وحدت امت اسلامی ، خلافت او را گردن نهاد و قیام بر علیه او صحیح نیست.
 بر اساس همین نظریه ، قیام امام حسین در مقابل حکومت مانند یزید ، خروج از امت اسلامی تلقی می شد.
 به عقیده شیعه ، خلیفه نمی تواند فاسد باشد وبر اساس  باب امر به معروف و نهی از منکر ، معتقد است که قیام و انقلاب تا بر اندازی خلیفه و نظام فاسد پیش می رود ؛زیرا خلیفه و حاکم اسلامی ، به عنوان مجری احکام الهی و ناظر بر اجرای احکام دین اسلام در جامعه اسلامی و حافظ آن است و اگر کسی خود فاسد باشد ، نه تنها نمی تواند این وظیفه و هدف را به انجام برساند ؛ بلکه نقش منفی در این جهت خواهد داشت و مردم را از دین الهی دورتر خواهد نمود ؛ پس شایستگی مقام حکومت و خلافت را نخواهد داشت.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت