دلیل علاقه خاص به بعضی از امامان چیست؟

پرسش :

چرا برخی برای بعضی امامان ارادات خاصی قائلند من به حضرت علی(ع) ارادت خاصی دارم؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

ائمه(ع) نور واحد هستند که محبت آنان با پوست و گوشت مردم در هم آمیخته است. و ظیفه دینی نیز دوست داشتن آنان است تا آنجا که پاداش رسالت پیامبر(ص) مودّت و دوستی آن ذکر شده است. انسان مؤمن چون دوستدار خوبی‌ها و کمالات است، به طور طبیعی به صاحب کمالات و خوبی، عشق می‌ورزد.
اما تفاوت ارادت انسان‌ها نسبت به بعضی ائمه(ع) می‌تواند ریشه در برخی عوامل خاص داشته باشد، مثلاً: شناخت آنان نسبت به او بیشتر است. شناخت بیشتر یا بدان جهت است که مطالعات و آگاهی بیشتری نسبت به او کسب کرده و یا بدان جهت است که در جامعه بیشتر از بعضی ائمه(ع) سخن به میان آمده و فضایل آنان بیشتر بیان شده است، مثلاً امروزه در جامعه ما از امام حسین(ع) بیشتر سخن به میان آمده و روحانیت و مداحان... از آن حضرت بیشتر صحبت می‌کنند، این در حالی است که از بعضی ائمه دیگر چنین تبلیغاتی صورت نمی‌گیرد.
عملکرد ائمه(ع) نیز در تفاوت ارادت مردم نسبت به آنان تأثیرگزار می‌باشد، بدین معنا که بعضی ائمه(ع) در وضعی قرار گرفته و برخی اعمال را انجام داده‌اند که در میزان ارادت مردم نسبت به آن امامان اثر داشته است، مانند موفقیت امام علی(ع) در تشکیل حکومت و اجرای عدالت و کمک به مستمندان یا قیام امام حسین(ع) که به منظور پاسداری از دین و آزادی‌خواهی شکل گرفت. این رویکرد محبت به امام را چند برابر کرد؛ زیرا مردم، دین، عدالت و آزادی خواهی و عدالت‌گرایان را نیز دوست دارند.
اگر برای ائمه دیگر نیز شرایط فراهم می‌شد و حکومت عادلانه تشکیل می‌دادند و یا قیام می‌کردند، و در راه اجرای عدالت و رعایت مساوات میان انسان‌ها، وضع مساعد می‌داشتند، مردم به آنان نیز ارادت خاصی پیدا می‌کردند. البته در این میان امام علی(ع) از جایگاه ویژه‌ای برخودار است. جامعیت وجودی حضرت که به ظهور رسیده، در امامان دیگر شرایط ظهور نداشته است. در بعضی روایات آمده است که امام علی(ع) به عنوان پدر تمام امامان(ع) از ائمه افضل می‌باشد. همین میزان مظلومیت برخی از ائمه(ع) در ایجاد ارادت خاص مردم نسبت به آنان بی‌تأثیر نیست، مانند مظلومیت امام علی(ع)در عین حال که شایسته‌ترین فرد برای رهبری جهان اسلام بود، در حق او ظلم شد و حضرت را از صحنه سیاست کنار زدند و جایگاه امام را نشناختند و به خاندان وی نیز بی ادبی کردند، یا ظلم و ستمی که نسبت به امام حسین(ع) روا داشته شد تا آنجا ک حضرت را با وضع فجیع به شهادت رسانده و خاندان وی را به اسارت بردند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت