آیا دینداری تحقیقی از دینداری تقلیدی بهتر نیست؟

پرسش:

می خواستم بگم که ما از وقتی به دنیا آمدیم اینو می دونیم که باید نماز بخوانیم ، روزه بگیریم ، این کارا رو انجام بدیم چون خوبه وحلاله و این کار رو انجام ندیم چون حرومه و بد . ولی نمی دونیم برای چی ؟ چرا؟( البته پدر مادر هامون هم مثل ما فقط به همین اندازه می دونن و نمی دونن برای چی) در ضمن اگه آدم مسیحی بود و بعد به دین اسلام ملحق می شد خیلی بهتر بود چون آنها کامل این دین اسلام را مطالعه می کنند ،با دین اسلام به طور کامل آشنا می شوند سپس به دین اسلام می پیوندند ولی ما انسان ها که به ظاهر دین ما اسلام است هیچ چیز در رابطه دینمان نمی دانیم.

 پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی توفیقات الهی برای شما. از مکاتبه با این سایت سپاس گزاریم.
 دو اشکال بر مسلمانی خود و دیگران کرده‌اید که غالباً وارد است:
1ـ دینداری اکثر مسلمانان، ارثی و عادتی است و از روی بصیرت و آگاهی نمی‌باشد. فقط به دستورهای عبادی و غیر عبادی، پایبندی ظاهری دارند، بدون این که علّت، فلسفه و فواید آن را بدانند!
2ـ چون دینداری ارثی و عادتی است، قدر آن را نمی‌دانیم و برایش ارزشی به حساب نمی‌آوریم، در حالی که اگر غیر مسلمان بودیم و بعد مسلمان می‌شدیم، هم ایمانمان آگاهانه بود و هم ارزشمند بود و هم قدرش را می‌دانستیم.
اما قرآن و اسلام به ایمان آگاهانه، محققانه و با بصیرت دعوت کرده است. عبادات و اعمال غیر عبادی و اعتقادات اسلامی همگی دارای دلایل، فلسفه و آثار معقول هستند، که اهل تحقیق را قانع ساخته و مقیّد می‌گرداند.
اعتقادهای اسلامی از پشتوانه عقلی و استدلالی برخوردار می‌باشند و به هیچ‌ وجه اسلام به اطاعت کور و تعبّدی در اعتقادات دعوت نکرده است. اعمال و عبادات نیز دلایل و فلسفه‌های قانع کننده دارند.
در عین حال در اعمال، بخصوص عبادات باید متعبّد باشیم و همین که دستور را یافتیم، باید آن اطاعت کنیم؛ زیرا خداوند عالِم، رحیم، عادل و حکیم یقیناً به خیر و خوبی دعوت می‌کند. هر گاه عملی را بر ما واجب کرد، حتماً خیری در آن وجود دارد.
باید به تحقیق در مورد معارف دین همت گماریم و از ایمان و اسلام موروثی و عادتی فراتر رفته، به اسلام و ایمان تحقیقی و انتخابی برسیم و دیگران را هم بدین راه دعوت کنیم.
کوشش در راه درک معارف دین، از ارزشمندترین کارهای صالح است و دینداری تحقیقی بسیار ارشمندتر از دینداری تقلیدی است.
اگر به تحقیق و مطالعه رو آوردیم، آن گاه به ارزش اسلام و ایمان پی برده و قدر اسلام خواهیم یافت.
بدین خاطر مطالعه کتاب‌های اصیل و ارزشمند مانند آثار استاد شهید مطهری به خصوص ‌مجموعه آثار، ج 4 ـ‌ 1 و نیز برخی از آثار استاد مصباح یزدی و علامه طباطبایی را پیشنهاد می‌کنیم.
موفق باشید

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت