بهشت و جهنم در كجا قرار دارند؟

پرسش:
 از روايات مربوط به معراج پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) برمى آيد كه بهشت و جهنّم هم اكنون وجود دارند و حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) در معراج آن ها را مشاهده نموده است. پرسش اين است كه بهشت و جهنم در كجا قرار دارند؟ در همين زمين اند يا در كرات آسمانى؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 درباره محل «بهشت و دوزخ» در بين مفسّران دو نظريه وجود دارد:
1. برخى معتقدند كه بهشت و دوزخ در باطن اين جهانند و انسان هايى كه به مراتب بالاى تقوا و پرهيزگارى برسند، مى توانند با چشم برزخى، هم اينك نيز بهشت و دوزخ را ببينند. مثلا آن ها همين الآن مى توانند ببينند كه لقمه حرام، آتشى است كه حرام خوار فرو مى برد و نيز عبادت خالصانه، بهره مندى و كسب نعمت هاى بهشتى است.
2. به باور گروه ديگرى از مفسّران، جهان آخرت و بهشت و دوزخ، اين جهان را فرا گرفته اند و به اصطلاح، اين جهان در شكم و درون آن جهان واقع شده است.[1]
بر اساس نظريه اوّل، پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در سفر معراج، باطن و حقيقت اين جهان را مشاهده كرده اند و با چشم حقيقت بين خود، به تماشاى بهشت و دوزخ پرداخته اند.
بر اساس نظريه دوّم نيز، رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) با اوج گرفتن از اين جهان، به آن جهان وسيع تر و بزرگ تر گام نهاده اند و در آن جا، بهشت و دوزخ را ديده اند. در هر صورت، بهشت و جهنم نه در كره زمين قرار دارند و نه در كرات آسمانى.

[1]. ر.ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 3، ص 94 و 95.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت