آیا جهنم هم مثل بهشت چندین طبقه است؟

پرسش:
آیا جهنم هم مثل بهشت چندین طبقه  است و آیا راه بازگشتی هم از جهنم به بهشت وجود دارد؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
آری  جهنم نیز مثل بهشت طبقه بندی شده است. در احادیث می خوانیم که جهنم دارای هفت طبقه است که روی هم قرار گرفته و هر طبقه مخصوص گروهی است(1) در پایین ترین و سخت ترین طبقات منافقان جا دارند که قرآن می فرماید : «ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار» (2) منافقان به خاطر مصونیتی که از اظهار اسلام دارند در میان مومنین عامل نفوذی برای کفار بوده و سخت ترین ضربه را در طول تاریخ به اسلام و مسلمین زده اند . از طبقات بهشت به درجات تعبیر می شود و از طبقات جهنم به درکات.
در این که چه گروهی از کدام در وبه کدام طبقه دوزخ سرازیر می شود ، روایاتی وارد شده است که می توانید برای اطلاع بیشتر به منبع ذیل مراجعه کنید.(3)
و عذاب هر کس متناسب با عذاب وی خواهد بود و هم چنین طول عذاب متناسب با گناهاني است كه از شخص سرزده است. کسانی که در جهنم عذاب می بینند ، دو گروه هستند:
الف) برخي پس از مدتي عذاب عفو الهي شاملشان شده و به بهشت جاودان منتقل مي‏گردند. اینان کسانی هستند که گرچه گناهانی داشتند ، اما کافر به خدا نبودند و گناه تمام وجودشان را تسخیر نکرده است و ایمان و اعتقاد نیز در وجودشان بود .
 ب) به گروهي خاص همچون كفار كه با وجود دلايل روشن آيات الهي را تكذيب كردند ، یا کسانی که تمام وجودشان از گناه پر شده و هیچ نقطه روشنی در درون آنها یا در اعمال آنها وجود ندارد ، عذاب هميشگي و جاويد وعده داده شده است.
  بنا بر این همه كساني كه وارد جهنم مي‏شوند براي هميشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصي مانند كافران براي هميشه در جهنم خواهند بود.
پی نوشت ها:
1) نورالثقلین ج4 ص 504
2) سوره نساء آیه 145
3) تفسیر نورالثقلین جلد چهارم ص504

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت