آیا مسلمانان برای همیشه در جهنم خواهند ماند؟

پرسش:

با گفتگو با افراد وسخنان استادان به دوراهی رسیده ام که از یک طرف براساس چیز هایی است که اعتقاد داشتم و از طرفی آنها را نقض میکرد. اعتقاد برخی: همه انسانها به بهشت میرن و اگه گناه کنن عذاب میبینند اما چون خدا بخشنده است آنها را می بخشد وبه بهشت میروند یعنی میگویند مار وآتش و ... که میگویند در جهنم است این گروه اعتقادی ندارند. مثلا ما که بچه بودیم اینها رومیگفتند که اگه نامحرم موها تو ببینه میری چهنم اونجا هم برای جزا موهاتو آویزون میکنند و.... من خیلی سوال برایم پیش آمده.
پاسخ:

با سلام و اهدای امید
ما به خوبی متوجه پرسش ما نشدیم ولی بین این مطالبی که گفتید تناقض و جود ندارد ؛ زیرا اعتقاد ما مسلمانان این است که هر کس در فردای قیامت به حساب اعمال خویش می رسد بدون این که به هیچ فردی ظلمی شود منتهی بهشتی ها برای همیشه در بهشت خواهند بود ولی دوزخیان دو دسته هستد . برخی بعد از این که به اندازه اعمال بدشان مجازات شدند ، از دوزخ نجات پیدا می کنند ولی برخی مانند کافران برای همیشه در دوزخ خواهند ماند.
هیچ یک از این دو مطالب با بخشندگی خداوند منافات ندارد و ممکن است افراد جهنمی نیز بر اساس شفاعت اولیای الهی یا عفو ورحمت الهی از جهنم نجات  پیدا کنند ورهایی بهشت می شوند.
رحمت الهی در فردای قیامت آن چنان فراگیر خواهد بود که حتی شیطان نیز وسوسه می شود که از رحمت الهی استفاده کند.
بنابراین تمام آن چیز هایی که به عنوان عذاب آخرت و آتش و جهنم بیان شده ، حقیقت دارد و صرفا برای ترساندن و.. نیست ؛ در عین حال رحمت خداوند برای عده ای کسانی که به دوزخ افتادند و دچار عذاب شدند ، واقع می شود و به بهشت وارد می شوند. اینان گروهی هستند که در عین حال که ایمان و اعتقاد به خدا دارند و کارهای شایسته نیز دارند ، اما گناه نیز دارند و از گناهان خود در دنیا توبه نکرده اند . اینان پس از چشیدن عذاب ، به جهت گناهان و بدی های خود ، به خاطر ایمان و اعمال شایسته خود سرانجام وارد بهشت خواهند شد.
کاملا روشن است که انسان های نیک کردار و بدکار در قیامت یکسان نخواهند بود
خداوند در قرآن می فرماید : آیا آنان که بدی و گناه و کارهای ناشایست دارند ، گمان دارند که  زندگی و مرگ آنان همانند کسانی است که ایمان به خدا و اعمال شایسته دارند ؟ بد است آنچه که حکم می کنند.
امیدواریم  پاسخ خود را دریافت کرده باشید و چیزی که به نظرتان متناقض می آید ، رفع شده باشد ، چنانچه هنوز در این مورد ابهام دارید ، در مکاتبه بعدی به صورت واضح تر پرسش های خود را مطرح کنید تا بهتر بتوانیم به پاسخ آن بپردازیم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت