اگر نظام ولایت فقیه بهترین نظام است چرا پیشرفتی نداریم؟

ولایت فقیه

پرسش:

با سلام

اگر نظام  ولایت فقیه بهترین نظام است، چرا برخی از مشکلات جامعه حل نمی شود جامعه پیشرفته ای نداریم؟

پاسخ:

با سلام و ادب

پاسخ کوتاه :

در هر نظام حکومتی هم  پیشرفت و رویش  و هم معضلات وریزش هايی  وجود دارد  ، از این رو قضاوتی عادلانه  است که با مقایسه منصفانه  رویش ها وریزش ها  باشد.


 میزان رشد اقتصادی  در سالهای اخیر، رشد علمی  در زمینه سلول های بنیادین ،نانو تکنولوژی ،پیوند نخاع، پیشرفت های هسته ای ،مدال آوری دانشمندان ایرانی در جشنواره های علمی بین المللی ،همه نشان از حرکت رو به رشد ایران  وکارآمدی  نظام اسلامی است ،البته برخی  مشکلات ومعضلات غیر قابل انکاری نیز وجود دارد که در برابر رویش ها، کارآمدی نظام را خدشه دار نخواهد کرد.


توضیح بیشتر :

مطابق معتقدات دینی امام علی (ع) معصوم است و از سوی خداوند متعال به عنوان ولی جامعه اسلامی1 و همطراز پیامبر اکرم2 (ص) معرفی شده است بنابراین در حقانیت و مشروعیت حکومت حضرت علی(ع) هیچ تردید و شبهه ای میان فرقه های مختلف اسلامی وجود ندارد.


در قرآن کریم ابلاغ ولایت ایشان توسط پیامبر اکرم(ص) موجب اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت خداوند از  دین اسلام محسوب شده است 3 با این همه نگاهی به تاریخ پنج ساله حکومت مولای متقیان و اوضاع اجتماعی حاکم بر آن دوران درس بزرگی برایمان خواهدداشت .حکوت حضرت علی علیه السلام رویش ها وثمراتی داشت که با وجود مشکلات بزرگی همچون جنگهای داخلی صفین، جمل و نهروان، تهدیدات دشمنان خارجی، کمبود نیروی انسانی توانمند و تربیت شده، کثرت مشکلات، گستردگی بدعت ها و سنتهای فاسد و آلودگی های مزمن اجتماعی، تغییر چارچوب نظام ارزشی، با وجود آن همه معضلات اجتماعی،حضرت علی (علیه السلام) شایسته ترین فرد برای حکومت و زمامداری جامعه اسلامی بود و این نابسامانیها هیچ گاه تردیدی در اصل مشروعیت ولایت آن حضرت ایجاد نمی کندو همچنان بشریت در انتظار چنان حکومتی است.


اکنون نیز در نظام جمهوری اسلامی مشکلات فراوانی به چشم می خورد که ناشی از عوامل مختلفی  مثل  تورم جهانی ،تغییر الگوی مصرف جامعه وبالا رفتن سطح توقعات،  تحریم های اقتصادی کشوراست.از این رو با وجودتمام این معضلات اجتماعی نمی تواند دلیل بر نا کارامدی نظام باشد برای مثال راننده اتوبوسی را تصور کنید که مسافرانش را به مرکز فساد و فحشا می برد در این میان برخی از مسافران چنین مقصدی را نمی پسندند ولی ناگزیر جهت اتوبوس آ نان را به ورطه نابودی خواهد کشاند و در مقابل راننده اتوبوسی است که مسافرانش را به حرم امام حسین می برد با وجود تمام مشکلات و فساد گری برخی از مسافران حرکت این اتوبوس به خاطرمقصدش حرکتی کارآ مد ورو به پیش است.


تفاوت نظام اسلامی با نظام طاغوت درهدف ومقصد این دو نظام است، وجود رهبر فقیه وعادل در راس نظام، هدف والا ورو به کمالی برای کشور در پی خواهد داشت.   


عصاره شعارهای  اساسی مردم برای شکل گیری  این نظام  عدالت واسلام بوده است،  در بعد رشد معنوی جامعه  تنها به مقایسه هدف کارگزاران  نظام اسلامی با نظام شاهنشاهی بسنده می کنیم.


در اسناد منتشر شده سازمان سیا درباره اجرای  برنامه امریکا در ایران امده است تا سال 1365 باید تمامی آثار اسلامی  ایران از بین برود  که طرح منع سخنرانی علما ، عدم صدور مجوز برای ساخت مساجد  در کنار خیابان ها ، تعطیلی مراسمات عزاداری  امام حسین علیه السلام ، در همان راستا بوده است.


در  بعد اقتصادی ،  برقراری عدالت اجتماعی و پائین آوردن فقر نیز  که از اهداف نظام بوده ،تحولات چشمگیری بوجود امده ا ست  .


 چندی پیش خبر گزاری ها بنقل از بانک جهانی اعلام کردند آمار فقر در سال 57- 45%. 80- 16% .83-13%  بوده است.4 پیشرفت کشور در بعد سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست.


علاوه بر این همه،ذکردو نکته مهم به نظر میرسد1- ظلم ستیزی نظام اسلامی موجب سرافرازی و عزتمندی کشور ایران در سراسر جهان و سربلندی امت اسلامی در برابر طاغوتها و مستکبران دنیا گشته و مسلمانان را به وحدت و حرکت واداشته است.تا جایی که جنبشهای اسلامی در تونس، بوسنی، سودان، چچن، الجزایر، لبنان، مصر و حتی در بعضی کشورهای اروپای غربی و امریکای لاتین الگو گرفته از نهضت دینی و الهی ملت ایران است. که از برکات روی آوردن به دین و ولایت ا... محسوب می شود.

هیچ کس در نظام اسلامی مدعی این نیست که مجموعه قوانین اسلامی، پس از انقلاب در کشور اجرا شده است بلکه به تصریح رهبر انقلاب تا تحقق آنچه دین برای جامعه ترسیم می کند راهی طولانی پیش رو داریم و این مشکلات و نارسائیها مشروعیت نظام را زیر سوال نخواهد برد.

1. مائده آیه 55
2. ال عمران آیه 61                    
3. مائده آیه 3
4- خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت