چگونه میتوان از نظارت دقیق بر اعمال رهبر اطمینان حاصل نمود؟

پرسش:

فرد منتخب به عنوان رهبر در جامعه اسلامی از تقدس والایی برخوردار است و از آنجا که وظیفه نظارت بر اعمال رهبر در جامعه ما بر عهده ریاست قوه قضائیه که خود منصوب رهبری است می باشد چگونه می توان بر نظارت دقیق بر اعمال رهبر اطمینان داشت؟ و آیا ممکن است که فردی که خودمنصوب رهبری می باشد به طور دقیق بر اعمال بالادست خود نظارت داشته باشد و با فرض مسلم اینکه رهبری فردی است عادی و قطعاٌ غیر معصوم آیا می توان بااطمینان در همه موارد از ایشان تبعیت کرد؟

پاسخ:

با سلام و احترام

قوه قضائیه بر اعمال رهبر نظارت نمی‌کند، بلکه بر اموال وی نظارت می‌کند، بدین معنا که رهبر موظف است پیش و پس از رهبری، فهرست اموال خود را در اختیار قوه قضائیه قرار دهد. این نظارت اختصاص به رهبر ندارد. رؤسای سه قوه (رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه) نیز موظف هستند که فهرست اموال خود را پیش و پس از مسئولیت‌شان در اختیار قوه قضائیه قرار دهند.

نهادی که بر اعمال رهبر نظارت می‌کند، مجلس خبرگان رهبری است این نهاد از سوی مردم انتخاب می‌شود، نه رهبری مجلس خبرگان نیز موظف است با دقت بر اعمال رهبری ، نظارت نماید. هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط لازم برای رهبری (مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم) گردد،(1) مجلس خبرگان وی را برکنار می‌کند.


1ـ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 111.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت