چرا تعصبات مذهبی در ایران زیاد است؟

پرسش:

چرا تعصبات مذهبي در كشور بقدري است كه با ديدن شخصي از مذهب ديگر مثل دشمن با او رفتار مي كنند.

پاسخ:

با سلام و احترام

قبل از پرداختن به پاسخ ذكر اين نكته لازم است كه الحمدلله به بركت وجود انقلاب اسلامي و وحدت و همدلي ايجاد شده بين ساير گروه‏هاي مذهبي و قومي كشور اختلافات مذهبي نسبت به ساير كشورهايي كه وضعيت مشابهيبا ما دارند. مانند هند، پاكستان و... و چه نسبت به زمان‏هاي قبل از انقلاب، بسيار نادر و به صورت استثنايي وجوددارد. البته اين مقدار كم هم، زيبنده جامعه اسلامي ما نمي‏باشد و وجود آن يكي از خطرات بسيار مهم و اساسي برايامنيت، وحدت و يكپارچگي كشور اسلاميمان مي‏باشد و توجه دشمنان را نيز براي بهره‏برداري از آن به خود جلبكرده است. اما در مورد عوامل اين تعصبات به صورت مختصر مي‏توان به دو دسته از آنها اشاره كرد:
الف) بررسي عوامل داخلي تعصبات: 1- مسائلي كه ريشه در تاريخ گذشته مذاهب گوناگون دارد و پيروان آنتعلق شديدي به آن داشته و با هرگونه اهانت و تعرض به شدت برخورد مي‏نمايند.
2- دخالت هواي نفس: از قبيل، خودبيني و برتري‏جويي، حب جاه و مقام و...
ب ) بررسي عوامل خارجي اختلافات مذهبي: از زمان‏هاي بسيار گذشته، درگيري‏ها و تعارضات و جنگ‏هايمذهبي بين مسلمين به وسيله قدرتمندان جهاني هدايت شده است در زمان حال كه كشور ما به اتحاد داخلي بين تمامگروه‏ها و مذاهب و همچنين اتحاد با ساير ملت‏هاي مسلمان به شدت نياز دارد، فاجعه‏آميزترين مانع در راه حاكميت وسيادت اسلام، اوج‏گيري اختلافات و تعصبات مذهبي مي‏باشد و براي مقابله با آن راهي جز دست‏برداشتن ازتعصبات مذهبي و اهانت به مقدسات ديگر مذاهب و تكيه بر نقاط مشترك بين مذاهب نمي‏باشد.
البته چه خوب بود در سؤال به صورت جزيي مورد دقيق اين مسأله ذكر مي‏شد تا بتوان، مسأله را بهتر مورد بررسيقرار داد.

نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت