علت اعطای علم تعبیرخواب به حضرت یوسف چه بود؟

پرسش :

چرا خداوند علم تعبیر خواب را به حضرت یوسف اعطا کردند؟

پاسخ:

با سلام و اهدای احترام

قرآن موضوع علم و دانایی تعبیر خواب حضرت یوسف و دلیل آن را به خوبی در آیات 37 و 38 سوره یوسف بیان نموده است. در آیه 37 آمده: یوسف(ع) به همراهان زندانی خود گفت: «من به فرمان پروردگارم از اسرار آگاهم. نه تنها می‌توانم تعبیر خواب شما را بازگو کنم، بلکه بالاتر و اکنون می‌توانم بگویم غذایی که برای شما امروز می‌آورند، چه نوع غذایی است و با چه کیفیتی است».
در ادامه حضرت برای این که افراد زندانی را متوجه قدرت خداوند نماید فرمود: «این علم و دانش و آگاهی از تعبیر خواب از اموری است که پروردگارم به من آموخته است».
برای اینکه همراهان زندانی تصور نکنند که خداوند بی دلیل و بی حساب چیزی به کسی می‌دهد، بلکه هر بخششی از روی دلیل و حساب است، به دو دلیل اشاره می‌کند:
دلیل اول می‌فرماید: «من روش و آیین گروهی را که ایمان به خدای یکتا ندارند و نسبت به جهان آخرت کافرند، ترک کردم و از آنان جدا شدم، زیرا بر خلاف فطرت پاک انسانی است(1)».
دلیل دوم: «علاوه بر آن من در خانواده‌ای پرورش یافته‌ام که خاندان وحی و نبوّت است، مانند ابراهیم و اسحاق و یعقوب و از آنان پیروی کردم». سپس اضافه می‌کند: «ذلک من فضل الله علینا و على الناس»(2) تصور نشود که این فضل و موهبت تنها شامل ما خانواده پیامبران شده، بلکه این موهبت و محبت عام است و شامل همه بندگان خدا می‌شود، منتهى بندگانی که به خداشرک نورزند و به او اعتماد و توکل کنند، نیز از دستورهای پیامبران خدا پیروی نمایند، گرچه بیشتر مردم متوجه این موهبت و محبت نیستند و نسبت به آن شکرگذار نمی‌باشند.(2)
بنابر این از آیات مربوطه معلوم شد یاد دادن دانش تعبیر خواب به حضرت یوسف بی‌جهت نبوده، این موهبت شامل همه بندگان می‌شود و اختصاص به حضرت یوسف ندارد.
پی‌نوشت‌ها:
1ـ یوسف (12) آیه 37.
2ـ همان، آیه 38.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت