چرا زنان به پیامبری نرسیدند؟

پرسش:

چرا خداوند از میان زنان پیامبری برنگزید؟

 پاسخ:

با سلام و سپاس از شما
در مورد اينكه چرا زنان پيامبر نشدند چند نكته قابل توجه است :
1- زنان اگر چه عهده دار مسئوليت پيامبري ، اما مي توانند به همان مقام و مرتبه پيامبري دست يابند .   زنان بسيارى در تاريخ بوده و در قرآن نيز مطرح هستند كه مقام آن ها از برخى انبيا كمتر نيست مانند حضرت مريم آسيه و يوكابد (مادر حضرت موسى) و فاطمه زهرا (س) و حضرت مريم كه خداوند طعام هاي بهشتي را براي او مي فرستاد و حضرت زكريا ي پيامبررا به شگفتي وا مي داشت.
هم چنين بر برخي از آنان ، مانند حضرت مريم و مادر موسي (ع) به تصريح قرآن از طرف خداوند وحي شده است.
2- مقام پيامبري ، همانند مقام امامت يك مسئوليت اجتماعي است و طبعا مسئوليت براي كساني قرار مي گيرد كه شرايط لازم آن را داشته باشند و لوازم آن را نيز اجرا نمايند . از آنجا كه وظيفه پيامبري و امامت لازم است كه در تماس مستقيم  با مردم و انسان ها  بوده وشرايط فيزيكي و جسماني سختي را دارا باشند ، اين مسئوليت به زنان واگذار نشده است.
بنابراين ، زن به جهت وظايف خاصى كه در خلقت براى او تعيين شده است و به جهت موقعيت ويژه‏اى كه در برابر مردان دارد ،كمترمى‏تواند وظايفى چون پيامبرى را به انجام برساند؛ يعنى اينكه ممكن است لياقت پيامبرى را داشته باشد  همان گونه كه برخى زنان در همين مرتبه بوده‏اند ، اما در ايفاى نقش عملى خود مسلما با مشكلاتى روبه رو خواهند بود و اين مسئوليت راهنمايي و هدايت مردم را با سختي مواجه خواهد كرد.
بنا بر اين اگر مقصودتان از اين سوال رسيدن به درجات و كمالات انبيا(ع) است، هم چنان كه گفتيم  در طول تاريخ زنانى به اين مقام رسيده و حتى مشمول خطاب وحى واقع شده‏اند.
    و اگر مقصود رسالت عملى و اجتماعى است؛ اين مسئله چون همواره همراه با بسيارى از معضلات و مشكلات مى‏باشد، عملاً براى زنان طاقت ‏فرسا و فوق تحمل بوده و آن گونه كه لازم بود  ، تحقق نمي پذيرفت ، به همين خاطربر زنان تكليف نشده است.
با توجه به مطالبي كه بيان شد نتيجه مي شود كه :
پيامبري يك حق نيست تا كسي يا جنسي از آن محروم شود ،  بلكه يك مسئوليت اجتماعي است ، اما زنان از مقام پيامبري كه مقام انسان كامل است و يك حق است ، محروم نيستند. پس زنان نيز به همان درجه اي از كمال انساني مي توانند دست يابند كه مردان بدان دست مي يابند ، پس از اين جهت كه يك حق باشد  بين زنان و مردان تفاوتي نيست ، اما از جهت مسئوليت اجتماعي پيامبر به واسطه ويژگي هاي مردان به آنها واگذار شده است.
تفاوت‏ها يي ديگري كه در برخي موارد و احكام بين مردان و زنان وجود دارد ، از همين نوع است.
اسلام ميان زن و مرد،‌ برابرى ارزش هاى انسانى را بنيان نهاده است ، ولى از لحاظ وظايف اختصاصي،‌اسلام براى هر يك از زن و مرد نقش خاصى را قايل است كه با سرشت و طبيعت او سازگار است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت