چرا بر پيامبر اكرم به تنهایی صلوات ميفرستيم؟

پرسش :

با توجه به آن كه قرآن كريم بر پيامبران الهى صلوات مى فرستد چرا وقتى نام مبارك پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) بر زبان ها جارى مى شود يا شنيده مى شود، صلوات مى فرستند؛ ولى براى ديگر پيامبران صلوات نمى فرستند؟
پاسخ:

با سلام و ادب

فرستادن سلام مخصوص پيامبر اسلام نيست، خداوند متعال در قرآن كريم بر برخى پيامبران سلام فرستاده است. (سَلامٌ عَلى نوح فِى العالَمين)؛[1] (سَلامٌ عَلى اِبراهيم)؛[2] (سَلامٌ عَلى موسى و هارون)؛[3](سَلامٌ عَلى اِلياسين)[4]از اين رو؛ فرستادن سلام براى ديگر انبياى الهى نيز مطلوب و ممدوح است و بهتر است بعد از نام هريك ازآن هاگفته شود: «على نبينا و آله و عليه السلام.»
2. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) برترين پيامبر الهى، بلكه برترين مخلوق خداى متعال است، از اين رو، افزون بر سلام به آن حضرت، به صلوات بر ايشان و آل او دستور داده
شده است. خداوند متعال مى فرمايد: (اِنَّ اللّهَ و مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبىِّ ياَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا صَلّوا عَلَيهِ و سَلِّموا تَسليماً؛[5]خداوند و فرشتگانش بر پيامبر درود مى فرستند، اى كسانى كه ايمان آورده ايد! بر او درود فرستيد و سلام گوييد و تسليم فرمانش باشيد).
مقام پيامبراسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) آن قدر والا است كه خداوند و تمام فرشتگان، بر او درود مى فرستند و اهل ايمان نيز بايد به پيروى از خداوند و فرشتگانش بر رسول گرامى خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) درود و سلام بفرستند و در برابر فرمان او تسليم باشند؛ زيرا او گوهر گران قدر عالم آفرينش است و از تمام انبياى ديگر افضل است.
در روايات فراوانى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و امامان دستور داده اند كه وقتى نام حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) گفته شد بر آن حضرت و خاندانش درود بفرستيم كه به عنوان نمونه به 3 روايت اشاره مى شود.
1. پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: كسى كه نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد داخل آتش شود و از رحمت خداوند دور باد.[6]
2. پيامبر فرمود: كسى كه نماز بخواند، ولى بر من و خاندانم صلوات نفرستد (يعنى صلوات تشهد را نخواند) راهى كه مى رود به سوى بهشت نخواهد بود و كسى كه نام من نزد او برده شود و صلوات نفرستد نيز چنين است.[7]
3. پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: بخيل واقعى كسى است كه نام من نزدش برده شود، ولى بر من صلوات نفرستد.[8]


[1]. صافات/79.
[2]. صافات/109.
[3]. صافات/120.
[4]. صافات/130.
[5]. احزاب/56.
[6]. كافى، ج 2، ص 495.
[7]. مستدرك الوسايل، ج 15، ص 15.
[8]. بحارالانوار، ج 70، ص 299.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت