چرا حضرت محمد در سن چهل سالگي به پيامبري مبعوث شد؟

سؤال:

چرا حضرت محمد در سن چهل سالگي به پيامبري مبعوث شد؟

جواب:

سلام

واقعيت امر آن است كه نمي توان علت خاصي را براي مبعوث شدن پيامبر (ص) در سن چهل سالگي بيان كرد . زيرا معيار و ضابطه اي در اين زمينه بيان نشده ، از اين رو برخي از پيامبران ، مانند حضرت عيسي (ع) و برخي از ائمه (ع) مانند امام جواد (ع) ، امام هادي (ع) و امام زمان (عج) در كودگي به امامت رسيده اند. همان گونه كه برخي از پيامبران مانند حضرت نوح در پيري مبعوث شده بودند اصولا بعث پيامبران براساس شرايط و نيازهاي زمان و مصالحي كه وجود دارد صورت گرفته است. خداوند با وجود يك سري مصالح انسان و جوامع بشري كه آگاه است و شرايط زمان را مي داند، پيامبران خويش را مبعوث مي نمايد. آن شرايط و مصالح براي انسان ها بيان نشده است پيامبر اسلام (ص) نيز بر اساس شرايط و مصالحي كه وجود داشته ، چهل سالگي مبعوث شده است .
البته از برخي روايات استفاده مي شود كه عدد چهل از اهميت ويژه اي برخوردار بوده  است.
در روايتي از پيامبر (ص) آمده است: «هر كس از امت من چهل حديث حفظ نمايد، در روز قيامت شفاعت كنندة او خواهم بود».(1)
حضرت موسي (ع) چهل شب به ميعاد گاه به عبادت پرداخت . (2) اين عبادت در قرب معنوي و زندگي وي بسيار تأثير گذار بود.
شايد عدد چهل به خاطر اهميتي كه دارد، در بعثت پيامبر در چهل سالگي مؤثر باشد. برخي نيز عقيده دارند انسان ها معمولا در چهل سالگي به رشد و كمال عقلي رسيده و زمينه هاي مسؤليت پذيري در اين مقطع سني بيشتر ظهور و بروز مي كند . شايد يكي از علل بعثت پيامبر (ص) در چهل سالگي همين عامل باشد.
شايد بتوان گفت: پيامبر اسلام (ص) از دورة كودكي پيامبر بود ( با خداوند ارتباط داشته و خداوند به او الهام مي كرد) ، ليكن در چهل سالگي وظيفه پيدا كرد كه پيام الهي را تبليغ كند و به مقام رسالت نايل گرديد. انتخاب سن چهل براي تبليغ حضرت هماهنگ با فرهنگ عرب هاي آن زمان است كه كم تر از چهل سال را خام و نا پخته مي پنداشتند. با توجه به اين فرهنگ موفقيت تبليغ در زير چهل سال ناچيز است. شايد بتوان گفت كه بدين جهت در سن چهل به تبليغ دين پرداخت و مأموريت يافت.


پي نوشت ها :
1 – دايرة المعارف تشيع، ج2، ص 53.
2 – بقره، آيه 51؛ تفسير نمونه، ج1، ص251.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت