حیوانات چگونه خلق شدند و نسلشان از چه بود؟

 پرسش:

بسم اللہ الرحمن الرحیم. ضمن تشکراز پاسخگوئی شما عزیزان. دعامی کنم کہ خداوند شما را بخاطر ظہور امام زمان علیہ السلام برای زمینہ سازی ظہور،برای احیاء امرائمہ علیھم السلام ،برای  تربیت فرزندان مہدی عج اللہ تعالی فرجہ الشریف از. ہرگزندی محفوظ بدارد. نمی دانم سوالی کہ می کنم درست باشد یا نباشد چون ازمن سوال می شود ومن نہ توانستم کہ نظری وجوابی بدہم از شما سوال می کنم۔. اگر سوالم معقول نہ بودبزرگواری بفرمائید و ببخشید
بازہم جوابی بدھید تا اطمینانی برایم حاصل شود۔ نسل انسان ھا از حضرت آدم علیہ السلام شروع شد۔ آیا اسلام نظری در بارۂ حیوانات دارد کہ حیوانات از چہ آفریدہ شد۔؟  اول حیوان چہ بود، نسل دیگر حیوانات کدام حیوان افزائش یافت؟ مادرِ تمام حیوانات چہ بودہ۔این ھمہ حیوانات از چہ واز کجا افزائش یافت؟ اگر توضیحاتی بدھید ممنون می شم . والسلام (یا صاحب الزمان ادرکنی)۔

 پاسخ:

برادر عزیز و گرامی با سلام و سپاس

در مورد خلقت اولیه حیوانات در کره زمین باید به این نکته توجه داشته باشیم که آنچه از موجودات مادی که در کره زمین وجود دارد همه و همه از همین زمین یعنی آب و خاک و مواد موجود در زمین آفریده شده است و نمی توان گفت از غیر زمین به زمین آمده است مگر آنچه که غیر مادی است مانند روح ، چه روح انسانی و چه روح حیوانی و چه روح نباتی .

بنابراین همان طور که از آیات قرآن استفاده می شود انسان از خاک و گل آفریده شده ، حیوانات نیز از مواد همین عالم آفریده شده اند.

قرآن در سوره نور آیه 45 فرموده :( والله خلق کل دابه من ماء ) خداوند هر جنبنده ای را از آب آفریده است .

از این آیه استفاده می شود که هر جنبنده ای مثل انسان وسایر حیوانات از آب آفریده شده اند و این منافاتی با آنچه گفتیم ندارد چون در سوره نحل آیه 4 فرموده : ( خلق الانسان من نطفه ) انسان را از نطفه ( که نوعی آب است) آفریدیم و در جای دیگر فرموده : ( خلق الانسان من صلصال کالفخار) ، (الرحمن،آیه 14 ) انسان را از گل خشک شده آفریدیم .

 از جمع بندی بین این آیات می توان فهمید که خداوند انسان و سایر حیوانات را ابتدا از خاک و آب آفریده و سپس در نسل بعدی از نطفه که نوعی مایع و آب است آفریده است .

از این آیات استفاده می شود که ماده اصلی جنبندگان ، ماده که عبارت از خاک و آب با خواص موجود در آن ها است ، آفریده ولی همان طور که گفتیم جنبندگان چون غیر از بعد مادی دارای روح نیز می باشند ، روحشان زمینی و از جنس مادی نیست بلکه از جانب خدای تعالی است .

همان طور که انسان را از دو جنس نر و ماده آفریده است سایر جنبندگان را نیز از جنس نر و ماده آفریده تا بتوانند تولید نسل کنند .

نسل تمام انسان ها نیز از آدم و حوا آفریده شده است ، اما این که خود آدم و حوا مستقیما از خاک آفریده شده اند ، یا این که به تدریج و در طی تکامل از طریق موجودات دیگر ، خاک به انسان تبدیل شده است ، نمی توان نظر قطعی در مورد یکی از این دو نظریه ارائه داد ، اگر چه ظاهر آیات قرآن این است که آدم و حوا مستقیما از خاک آفریده شده و انسان نوعی مستقل و جداگانه از دیگر موجودالت است.

در مورد موجودات زنده دیگر نیز از آنچه که در تحقیقات زیست شناسان آمده ، ابتدا موجودات تک سلولی پدیدار شدند و بعد در اثر تکامل و گسترش موجودات پیچیده تر به وجود آمدند واین گونه نیست که موجودات دارای یک مادر مشترک باشند که همه از آن به وجود آمده باشند ، مگر این که بگوییم که بر طبق آیه فوق، آب مادر موجودات است ، زیرا همه از آن پدید آمدند، یا موجودات تک سلولی اولیه را مادر موجودات زنده بدانیم.

برای اطلاع بیشتر به بحار الانوار جلد 64 و به حیاه الحیوان دمیریو تفسیر آیات مذکورمراجعه شود .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت