چه عاملی دین اسلام را متمایز از دیگرادیان می کند؟

پرسش:

چه عاملی دین اسلام را متمایز از دیگرادیان  می کند یا تفاوت های آن ها درچیست و چه چیزی باعث میشود که انسان ها به دین اسلام روی بیاورند؟

پاسخ:

با سلام و عرض ادب

خدمت شما عرض کنم دين كه برنامه ‌سعادت انسان و روش زندگي وي می‌باشد از نخستين روز پيدايش بشر همراه او بود. زيرا حضرت آدم(ع) كه پدر نسل بشر است، خود پيامبر و صاحب دين می‌باشد. تمام شرايع آسماني هدفي واحد داشته و آن عبارت از دعوت به توحيد و يگانه پرستي و اطاعت از دستورهاي الهي می‌باشد. به ديگر سخن اديان الهي، مردم را به تسليم شدن در برابر خدا و قوانين او دعوت نموده اند. قرآن می‌فرمايد: "دين خدا دين اسلام است". (1)
نه تنها توحيد و معاد اصل مشترك تمام اديان توحيدي است، بلكه مجموعه دين الهي از نظر اساس و ريشه همه جا يكي است، هر چند تكامل جامعه ايجاب می‌كند كه تشريفات و قوانين فرعي هماهنگ با تكامل انسان‌ها رو به تكامل رود تا به حد نهايي و خاتم اديان رسد.
از اين رو دين اسلام به عنوان آخرين و كامل ترين دين الهي با بعثت حضرت محمد(ص) به همه جهانيان ابلاغ گرديده، و با آمدن اسلام اديان پيشين منسوخ شده است، زيرا با وجود كامل نيازي به ناقص نمي باشد؛(2) بنابراين پس از دين اسلام هيچ ديني از هيچ كس پذيرفته نيست. قرآن می‌فرمايد: "هر كس ديني غير از اسلام براي خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد".(3)
اسلام با اديان قبلي تفاوت هايي دارد از جمله:
1_ اسلام جهاني است و به قوم و منطقه ويژه اي اختصاص ندارد. قرآن مي فرمايد: "ما تو را بشارت دهنده و ترساننده براي عموم مردم فرستاديم".(4)
2_ اسلام دين خاتم است يعني پس از اسلام دين و شريعت جديدي نخواهد آمد. قرآن می‌فرمايد: "محمد پدر هيچ يك از شما نبوده بلكه وي رسول خدا و خاتم پيامبران است".(5)
رسول خدا(ص) زماني كه در جريان جنگ تبوك، علي(ع) را جانشين خود در مدينه قرارداد به وي فرمود: "آيا خشنود نيستي كه منزلتِ تو نسبت به من همانند منزلت هارون نسبت به موسي باشد، جز اين كه پس از من پيامبري نخواهد آمد؟".(6)
3_ كتاب آسماني اسلام (قرآن) به هيچ وجه تحريف نشده است. با كمال تأسف كتاب هاي آسماني پيامبران پيشين از جمله تورات و انجيل، دستخوش تحريف گرديده، ولي در قرآن مجيد هرگز تحريف راه نيافته و راه نخواهد يافت. خدا می‌فرمايد: "ما قرآن را فرو فرستاديم و خود نيز نگهبان آن هستيم".(7) و فرمود: "باطل از هيچ سو به ساحت قرآن راه ندارد".(8)
4_ معجزه اسلام (قرآن) با وجود گذشت 15 قرن از نزول آن، و با وجود دشمنان سر سخت هنوز به صورت يك معجزه باقي است و تا ابد نيز باقي خواهد ماند و احدي را ياراي مقابله با قرآن نمي باشد. قرآن با كمال صراحت تحدّي (دعوت به مبارزه) را اعلان كرده و فرمود: "اگر جن و انس دور هم گرد آيند كه كتابي مانند قرآن بياورند نمي توانند نظير آن را بياورند".(9)
نيز فرمود: "اگر می‌توانيد يك سوره مثل قرآن بياوريد".(10) قرآن كريم به عنوان معجزه جاويدان در تمامي ادوار می‌درخشد در حالي كه از معجزه هاي اديان ديگري خبري نيست.
5_ اجتماعي بودن اسلام. اسلام در ميان همه‌اديان تنها ديني است كه علاوه بر توجه به جنبههای فردی زندگی انسان‌ها، صد در صد اجتماعي است. تعليمات اسلام نه مانند كشيش كنوني مسيحيان است كه تنها سعادت اخروي مردم را در نظر گرفته و درباره سعادت دنيوي آنان ساكت باشد، و نه مانند آيين فعلي يهود است كه تنها تعليم و تربيت يك ملتي را وجهه همت خود قرار دهد.
تعليمات اسلام مانند دستورهاي برخی از ادیان و مذاهب مانند زتشتی، به چند موضوع محدود از اخلاق و اعمال نپرداخته است. در اسلام، تعليم و تربيت و سعادت دو جهاني همه مردم آن براي هميشه و در هر زمان و مكان در نظر گرفته شده است.(11)
امام باقر(ع) فرمود: "از ما نيست كسي كه دنيا را به خاطر آخرتش ترك كند و يا آخرتش را براي دنيايش رها كند".(12)


پي‌نوشت‌ها:
1. آل عمران(3) آيه‌ 17.
2. علامه طباطبايي، ‌خلاصه تعاليم اسلام، ص 7 - 10 و 21؛ تفسير نمونه،‌ ج 2، ص 377.
3. آل عمران(3) آيه 85.
4. سبأ(24) آيه‌ 28.
5. احزاب(33) آيه 40.
6. جعفر سبحاني، منشور عقايد اماميه، ص 136 (صحيح بخاري، ج 3، ص 58).
7. حجر(15) آيه‌ 9.    
8. فصلت (41) آيه 44.
9. اسرا (17) آيه‌88.
10. بقره (2) آيه 23.
11. علامه طباطبايي، خلاصه تعاليم اسلام، ص 24.
12. وسايل الشيعه، ج12، ص 49.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت