چگونه یکی از اقوام را به تشیع دعوت کنم؟

پرسش:

با توجه به اطميناني كه به شما دارم مي خواهم مساله خصوصي از زندگي ام را با شما در ميان گذارم اميدوارم مرا ياري كنيد. خواهرم زن پسر عمه ام شد چند سال پيش ،يك ماه از عقدشان بيشتر نمي گذشت كه شوهرش در ماموريت شهيد شد بعد از 5 سال با توجه به مسائل و مشكلاتي كه پيش آمد به عقد همسايه مان كه اهل تسنن است در آمد هيچ كدام راضي نبوديم ولي اتفاقي بود كه افتاد با توجه به اينكه مادر دامادمان شيعه است پسرش زياد به مذهب پايبند نيست مي خواهم كم كم به سمت خودمان سوقش دهم مي دانم كار سختي است اما نشدني نيست دلايل محكم و مستدل مي خواهد از شما مي خواهم در اين زمينه به هر صورت ممكن ياري ام كنيد.

پاسخ:

با سلام و ادب

بي ترديد چنين تصميمي، ارزشمند و در خور تحسين مي باشد، ولي شايسته است نكاتي را در نظر داشته باشيد:
1. پايه تلاشتان را بر اخلاص و صداقت استوار سازيد؛ بدين منظور قصد خود را از اين اقدام آشنايي و باور پيدا كردن يك انسان با آموزه هاي متعالي و كمال آفرين اهل بيت(ع) قرار دهيد، و نه صرفا حل و فصل يك مسأله شخص خانوادگي. پيداست ياري جستن مداوم از خداوند متعال چاشني آن حركت مخلصانه و مكمل آن خواهد بود.
2. بايد توجه داشته باشيد كه اصولا هر حركت فرهنگي افزون بر تدابير منطقي و حساب شده به زمان نياز دارد؛ از اين رو، صبر و حوصله و پايداري خستگي ناپذير، ره توشه ضروري اين تلاش مقدس است.
3. نخستين و بلكه ضروري ترين اقدام، دوست شدن صميمانه شما با نامبرده است، به طوري كه هر اقدامي را در بستر اين دوستي و صميميت مي توانيد انجام دهيد. هديه دادن خالصانه، گره گشايي از امور شخصي وي و اقداماتي از اين دست، راه دست يابي به آن را هموار مي كند.
4. آگاهي شما از اين نكته ضروري است كه عقيده، باوري است پيوند و گره خورده با نفس و جان انسان؛ از اين رو، كاربرد هرگونه اجبار و شيوه هاي غير منطقي و غير عاطفي در آن، ره به جايي نمي برد. به همين دليل، بيان هر مطلبي از سوي شما بايد با دلايل روشن بوده و ضمنا حساسيت او را بر نيانگيزد توجه داشته باشيد كه هر انساني براي عقايد خود احترام قايل است، بنابراين بايد به گونه اي با او سخن بگوييد كه مستقيما باورهاي او را زير سؤال نبريد، بلكه به گونه اي غير مستقيم، و با ارايه تحليل هاي قوي، پايه هاي عقايد باطل او را متزلزل كنيد.
5. اسلام، كار فكري و انديشه اي را با برنامه هاي عملي در هم آميخته است؛ از اين رو، نبايد تنها به گفت و گوهاي صميمانه و مستدل فكري، بسنده كنيد؛ بلكه در فرصت هاي مناسب كه با رغبت و ميل او نيز همراه است، او را با خود به برنامه هاي مذهبي كه عمده ترين آن نماز جماعت در مسجد است ببريد.
6. پس از طرح دوستي با وي و ايجاد پيوند صميميت نسبي ميان شما و ايشان، حتما كتاب هايي را به او هديه داده، يا به عنوان امانت در اختيار او بگذاريد و برخي از اين كتاب ها به شما معرفي مي شود:
آنگاه هدايت شدم (يا راه يافته كه عنوان ديگر آن است)، دكتر محمد تيجاني سماوي، ترجمه عباس جلالي
المراجعات، امام شرف الدين
الغدير، علامه اميني
شب هاي پيشاور، سلطان الواعظين شيرازي
خودشناسي براي خودسازي، استاد آيت الله محمد تقي مصباح يزدي.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت