چرا زن نمى تواند امام جماعت يا قاضى شود؟


پرسش:
با توجه به آن كه قرآن زن و مرد را از نظر انسانيت برابر مى داند، پس چرا زن نمى تواند امام جماعت يا قاضى شود؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
 همان گونه كه در پاسخ پيشين گذشت، از ديدگاه قرآن، افراد انسان (چه مرد و چه زن) از نظر حقيقت انسانيت و مسايل ارزشى يكسانند و هيچ يك بر ديگرى جز به تقوا و عمل صالح برترى ندارد (اِنَّ اَكرَمَكُم عِندَ اللّهِ اَتقاكُم؛[1]در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست)؛ (مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَكَر اَو اُنثى وهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحيِيَنَّهُ حَيوةً طَيِّبَةً ولَنَجزِيَنَّهُم اَجرَهُم بِاَحسَنِ ما كانوا يَعمَلون؛[2]هركس ـ از مرد يا زن ـ كار شايسته كند و مؤمن باشد؛ قطعاً او را با زندگى پاكيزه اى حيات [حقيقى]بخشيم و يقيناً بهتر از آنچه انجام مى دادند به آنان پاداش خواهيم داد.)
همان گونه كه مردان داراى انديشه، اراده و اختيارند و براى رسيدن به تكامل و قرب الهى، وظايف و تكاليفى بر عهده آن هاست، زن ها نيز همين گونه هستند و در اين جهت، هيچ امتيازى بين زن و مرد وجود ندارد؛ ولى در بعضى احكام و وظايف با يكديگر متفاوتند. وظايفى به عهده مردان است و بر عهده زنان نيست و بر عكس، و اين تفاوت براى اين است كه طبيعت و آفرينش زن و مرد متفاوت است.
خداى متعال، به مقتضاى حكمت بالغه خود و مصالح و مفاسدى كه پشتوانه احكام اوست، وظايفى براى مرد و وظايفى براى زن معين كرده است (لا تَبديلَ لِخَلقِ اللّهِ)[3]
براى اين كه عفت و عصمت زن اهميت فوق العاده دارد، خداوند متعال، بعضى كارهاى اجرايى، مانند امامت، قضاوت و ... را ـ كه سركار انسان با نامحرمان بسيار
است ـ به عهده مردان گذاشته، و جلوتر ايستادن مردان از خانم ها در نماز هم كه در بعضى روايات به آن اشاره شده،[4] ممكن است به همين جهت باشد. چون عفت زن اقتضا مى كند كه عقب تر از مرد بايستد.
به هر حال، اين طور مسائل و تفاوت در وظايف، دليل برترى مرد بر زن نيست؛ زيرا از نظر اسلام كمال هر انسان در چهره وظايف محوّله به او ظهور مى نمايد و برترى هر يك از زن و مرد، در گرو اين است كه در قبال مسئوليتى كه دارد، متعهد و پرهيزگارتر باشد و خلاصه معيار برترى؛ ايمان، عمل صالح، اخلاص و كوشا بودن در عمل و تقوا و پرهيزگارى است، و فضيلت و مقامى كه زن با گرم نگه داشتن محيط خانواده و تربيت فرزندان و خوب شوهردارى مى تواند به دست آورد، كم تر از فضيلت جهاد در راه خدا نيست.[5]
علاوه بر آن، زن مى تواند مسئوليت انجام بعضى كارهاى اجتماعى و هنرى از قبيل امور تربيتى، پزشكى، خياطى و ديگر امور هنرى را به عهده بگيرد.

[1]. حجرات/13.
[2]. نحل/97.
[3]. روم/30.
[4]. ر.ك: بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 80، ص 197.
[5]. برگرفته از: مبانى حكومت اسلامى، جعفر سبحانى، ص 239 ـ 244؛ الميزان، علامه طباطبائى، ج 2، ص 271 ـ 276؛ زن در آئينه جلال و جمال، عبدالله جوادى آملى.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت