ادعای ارتباط با امام زمان (عج) چگونه باعث ترویج خرافه در جامعه می شود؟

پرسش:

بسم الله الرحمن الرحیم *** اللهم عجل لولیک الفرج ***
 سوالی که اینجانب از محضرتان داشتم در مورده فردی میباشد ...
فقط خواهش میکنم جوابی که مرحمت میفرمایید نظر حضرتعالی باشد چرا که من نظر شخصی و علت اصلی و پاسخ سوالم در جوابی است که شما عنایت میفرمایید.
 سوالم در موره آقای سید حسن ابطحی میباشد .
گویا که ایشان چند مدتی است که بنا به دلایلی بازداشت شده اند و اینکه در تبعید به سر میبرند !! من تقریبا از فعالیتهای ایشان در مورده حضرت امام زمان ارواحنا فداه خبر دارم و از مروجین نام مبارک حضرت میدانم که در این مورد کتابهای بسیاری تالیف کرده اند . حال دلیلی که بر بازداشت شدن ایشان و چند تن از شاگردانشان که زیر نظر خوده ایشان در مورده حضرت و چگونگی تزکیه نقس و اطاعت از امام زمان ارواحنا فداه موجود میباشد چیست؟ آیا این گفته را شما قبول میکنید که ایشان مدعی ارتباط با حضرت میباشند و فعالیتهایشان بر خلاف نظام جمهوری اسلامی میباشد؟؟؟ این اقدام در دوره ریاست محترم جمهوری آقای احمدی نژاد صورت گرفته است...حال اینکه ایشان خود از نام آورندگان اسم مبارک حضرت در بیانیه ها و جاهای مختلف بوده اند....حال چگونه به این موضوع رسیدگی نمیشود؟؟؟؟ مگر در نوشته ای ایشان شما چه دیده اید که همچین حکمی صادر شده برای ایشان؟...اگر مطالبی را که مبنی بر بازداشت شدن ایشان شده است موجود میباشد لطفا یه طور واضح و صریح به این جانب مرحمت بفرمایید ... با توجه به این که حتما آثار و تالیفات و کتب ایشان را در این مورد حتما مطالعه فرموده اید و اینجانب نیز کم و بیش برخی از کتب ایشان را خوانده ام ... خواهش میکنم پاسخ سوالم را تک تک روشن و صریح از طرف خودتان بیان کنید که # # چرا و چگونه و به چه دلایلی ایشان منع از فعالیتهایشان شده اند و آیا شما قبول دارید که ایشان مدعی ارتباط با حضرت میباشند و به اصطلاح از گروه انجمن حجتیه میباشند؟؟؟؟
 # # پاسخ کلی شما دلیل بر قبول داشتن و تائیده مثبت بودن جواب تمام سوالات من میباشد .  فکر نمیکنم توضیح بیشتری لازم باشه.و سوالم واضحه.....ولی چیزی که منو کمی به زحمت انداخت تا جوابی برای سوالم پیدا کنم اینه که من این سوال رو از دفتر مقام معظم رهبری هم پرسیدم اما فقط دفتر معظم له فرمودند که این سایت به سوالان فقهی جوابگو میباشد...!!!! حال من بعد از چندین سرچ بالاخره فکر کنم سایتی رو پیدا کردم که بتونه جوابی رو به من بده یا حداقل از یه جایی پیدا کنه جوابه سوالمو....حال له هرجایی که صلاح میدونید ارجاع بدین سوال رو ...فقط جوابی قانع کننده و منطقی بدن. ممنونم از حضرت عالی و خدانگهدارتان.

پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی موفقیت برای شما

ترویج فرهنگ مهدویت اگر به دور از خداوندگرایی، بزرگ‌نمایی و خشک فکری باشد، کاری مثبت و بلکه واجب بر تک تک منتظران است، اما در مورد سؤال،‌مطالبی را هر چند بسیار کوتاه، از گفته‌ها و فعالیت‌هایجناب آقای ابطحی  و جریان همسو یادآور می‌شویم. امیدواریم پرسشگر محترم با در نظر داشتن اصول مذهبی و ارزشی فرهنگ شیعی که  اشاره خواهد شد، به قضاوت بپردازند، تا به نتیجه و جمع‌بندی عقلایی دست یابد.

هرگونه فعالیت تحت نام ترویج فرهنگ دینی و مذهبی حتی مهدویت که بخواهد باعث ترویج خرافات و ایجاد بدعت در جامعة اسلامی گردد، به حال جامعه و دین زیانبار محسوب شده، باید با قاطعیت با آن مبارزه شود. در غیر این صورت فرهنگ جامعه با چالشی رو به رو شده، زمینة انحراف بسیاری از افراد و افکار فراهم می‌شود. نیز راه برای جریان‌های مختلف باز می‌شود و وحدت و انسجام جامعه را نااستوار خواهد کرد.

افراد جریان مذکور به دفعات از ملاقات، ابراز علاقه و  التفات حضوری حضرت حجت(ع) با خود، نزدیکان و دوستان خود خبر می‌دادند،(1) در صورتی که ادعای ملاقات با امام زمان طبق توقیع حضرت به «علی بن محمد السمری» قابل تأمل بسیار است.

حضرت در آن توقیع فرمود: «و سیأتی الی شیعتی من یدّعی المشاهدة ألا فمن ادّعی المشاهدة قبل خروج السفیانی و الصیحة و هو کذّاب مغتر؛(2) برخی از شیعیان ادعای دیدن من را می‌کنند، پس آگاه باش کسی که ادعای دیدن مرا پیش از خروج سفیانی و صیحة آسمانی نمایند، دروغگو و افترا  زننده است». خود حضرت در آخرین نامه به آخرین نائب خاص هر گونه اعدایی را در مورد دیدار با خویش مردود اعلام می دارد ، حال در مورد مدعیان مورد بحث چگونه قضاوت می کنید؟

 اما درمورد بزرگانی مانند سید بحرالعلوم و سید ابن طاووس که حکایت دیدار آنان نقل شده، اولا خود در این باره ادعایی نداشتند. حتی بنا بر فرض امکان دیدار حضرت، بنابر توقیع مذکور، حق اظهار آن را ندارند.(3) مسئله بعدی ترویج خرافات و بدعت گذاری توسط جریان فوق است.

برخی از عقاید را که به ترویج آن می‌پرداختند، به طور خلاصه اشاره می‌کنیم:
البته موارد فوق شاید به صورت علنی بیان نشود یا کسانی که از نزدیک آشنا با آنها نباشند ، ندانند ، اما به جهت ارتباط نزدیک با برخی از افراد منتسب و نزدیک به ایشان عرض می کنم.
1 – حرام کردن تماشای بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما بدون ارائه دلیل عقلی و شرعی،
2 – بیرون کشیدن افراد و جوانان از مسجد و اجرای برنامه در شبستان که منجر به خلوت و کمرنگ شدن برنامه‌های مسجد می‌انجامید،
3 – حرام کردن تحصیل بر دختران و تبلیغ این مورد در شهرها،
4 – عدم الزام به رعایت حجاب خانم‌ها نزد استادان مرد!

آیا این موارد و ادعاها مقبول امام زمان است؟
آیا آزاد گذاشتن این جریان، جریان مهدویت را از مسیر حقیقی خود منحرف نمی‌سازد؟
 آیا حتی در مورد صحت کامل این جریان و تمام ادعاها ، می‌پذیرید که این مسیر برای دیگران باز باشد؟ آیا باز بودن این ادعاها و مسیر به هرج و مرج و گسست اجتماعی دامن نمی‌زند؟ آیا سوء استفاده از جریان مهدویت صورت نگرفته و در تاریخ وجود نداشته  است؟ چرا امام(ع) به شدت ادعای ملاقات را نفی می‌کند؟ آیا نباید نسبت به این مسئله حساسیت به خرج داد؟(4)

البته شاید برای شما که از موارد مزکور اطلاع ندارید یا نداشتید ، انتظاری نباشد ، اما آیا می توانید همین حکم را در مورد افرادی که اطلاع دارند ، داشته داشید؟ ایا آنها هم باید ساکت باشند و هیچ نگویند و هیچ نکنند؟

امیدواریم پرسشگر محترم به نتیجه‌ای درست و عقلائی دست یابند. در ضمن افراد مذکور همگی آزاد شده‌اند.

1. پرواز روح، ص 225 – 235، نشر بطحاء؛ ملاقات با امام زمان، ج1، ص 260؛ مقدمه کتاب ؛‌مجله خورشید مکه، ش 16، ص 22 و 31 ص 44.
2 . احتجاج طبرسی، ج2، ص 556.
3. مجله حوزه، شماره 71 – 70، ص 121.
4. روزنامه جمهوری اسلامی، 8 مهر، ص 4.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت