اقدامات عجیب و غریب دراویش چگونه توجیه می شود؟

پرسش:

چگونگی انجام بعضی از كارهای عجیب و غریب توسط برخی از دراویش
 حتما كارهای عجیب و غریب بعضی از دراویش را كه در مناطق مختلف كشورمان برای عموم مردم، این كارها را به نمایش می گذارند، دیده و یا شنیده اید: مثلا سیخ به بدن خودشان فرو می كنند، تیغ می خورند، عقرب می خورند،چاقو یا وسایل تیز به سر و پاهای خود فرو می كنند، مار می خورند و ... می خواستم بدانم كه اساس كار اینها چیست و چگونه این كارها را انجام می دهند ؟

و آیا كارذهای اینها علمی است ( علوم غریبه : سیمیا و ریمیا و ... )و با دلایل عقلی چگونه می توان اینها را رد كرد، با توجه به اینكه اینها، انجام دادن این كارها را دلیلی بر حقانیت خودشان می دانند؟


پاسخ:

با سلام و اهدای امید
توانایی های بسیاری در روح انسان به صورت یک استعداد وجود دارد که انسان می تواند با تمرکز ، تمرین ، ریاضت و... آنها را به فعلیت رسانده و کارهای بسیاری را بروز دهد و کارهایی که ذکر کردید از آن نمونه است.
این سنت و قانون الهی است که در انسان توانایی بسیاری قرار داده است و اما این خود انسان است که با فعلیت رساندن آنها چگونه از آنها بهره برداری نماید.
این انسان می تواند از اولیای الهی ، یا حتی انسان غیر مومن باشد . رياضت چه اسلامى و شرعى باشد و چه غير شرعى، باعث تقويت روح و اراده است.
به واسطه قوى شدن اراده است كه كارهاى عجيب و غريب آنها ظهور و بروز پيدا مى كند.
سنت الهى بر اين است كه هر كس در هر زمينه‏اى تلاش كند، نتايج آن را به دست خواهد آورد. درویشان ومرتاضان، رياضت‏هاى بسيار شاقى را براى كسب چنين مهارت‏ها و توانمندى‏ها كسب مى كنند و به نتايج مورد نظر خود در دنيا مى رسند .
اما تفاوت مهمی که کارهای درویشان و مرتاضان با اولیای الهی دارد در چند چیز است.
1- کارهای درویشان و مرتاضان از یک حد و اندازه معین فراتر نمی رود ، اما قدرت وتوانایی اولیای الهی ، انبیا و امامان بسیار فراتر از کارهای آنان است.
و همان گونه که قرآن فرمورده است: «کتب الله لاغلبن انا ورسلی » پیامبران و اولیا بر آنان غالب هستند ، همانند داستان حضرت موسی و ساحران و موسی (ع) و سامری.
آن همه شعبده ها عقل که می کرد آنجا        سامری پیش عصا و ید بیضا می کرد
2- افعال و کارهای اولیای الهی مطابق با احکام و تعالیم دین و منطقی و خرد پذیر است ، اما کارهای مرتاضان و درویشان (مانند موارد سوال) غیر منطقی و معقول و حتی غیر شرعی است .
اولیای الهی ، بیماری را شفا می دهند ، یا انسان گمراه و... را نجات داده و به طریق انسانیت و پاکی رهنمون می کنند ، اما کارهایی که اشاره کردید ، آیا عقل سالم می پذیرد و ایا در دین و شرع تجویز شده است و آیا شخصیتی مانند حضرت علی (ع) که درویشان ادعای پیروی از مولی را دارند ، با آن همه قدرت و عظمت چنین کارهایی داشتند؟
پس اگر انسانی عاقل و منطقی باشد ، هیچ گاه فریب چنین کسانی را نخواهد خورد و چه بسا به خاطر این رفتارها از آنها دوری می کنند . چرا آنان قدرت و توایی خویش را در راه نیک و سعادت خود و دیگران صرف نمی کنند وکارهایی انجام می دهند که طبع سالم انسانی از آن گریزان است؟

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت