آماری تاسف‌بار از برخی ازدواج‌های تهران

ازدواج

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس محمود گلزاری در دومین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی ایران گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی امروز در کشور به بحثی جدی تبدیل شده است.
وی گفت:‌ وضعیت کشور ما از نظر این آسیب‌ها نگران‌کننده است. تحقیقات نشان می‌دهد که در تهران ۳۵ تا ۴۰ درصد ازدواج‌ها در کمتر از ۴ سال به گسستگی می‌انجامد.
وی افزود: ما خانواده را به ۳ حالت گسستنی، آشفتگی و بالندگی تقسیم می‌کنیم. متأسفانه میانگین طلاق در کشور ۲۰ درصد است و در شهرهای بومی و مذهبی نیز طلاق زیاد شده است و آسیب‌های طلاقی که به دختران جوان ما می‌رسد زیاد است.
وی تصریح کرد: اعتیاد همچنان ام‌الفساد آسیب‌ها است و بیشترین زندانیان یعنی حدود ۵۰ درصد مربوط به اعتیاد است. همچنین ۳۰ درصد قتل‌ها به اعتیاد برمی‌گردد.
وی افزود: پایین آمدن سن اعتیاد و بررسی میزان مصرف مواد مخدر در دانشجویان که اخیراً در رسانه‌ها به آن پرداخته شده جزو آسیب‌های اجتماعی موجود است.
وی اذعان داشت: خشونت و پرخاشگری بعد از اعتیاد و طلاق سومین آسیب جدی کشور است. آمار زندانیان نشان می‌دهد که خشونت بعد از اعتیاد در رده دوم قرار دارد. علاوه بر این آسیبها باید آسیب‌های دنیای مجازی را نیز اضافه کنیم.
معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: قطعاً روانشناسی بالینی و صرف خدمات کلینیکی خیلی جوابگو نیست. با پوزش از دوستان بالینی باید بگویم نگاه مردم به روانشناسی این است که مگر ما دیوانه‌ایم که پیش روانشناس برویم. این به دلیل نگاه بالینی محور است که بر روانشناسی سایه افکنده است.
وی ادامه داد: در روایتی از پیامبر نقل شده که مردم به زمانه خودشان شبیه‌ترند تا پدرانشان و در جایی گفته شده مردم به حاکمان زمانه خودشان شبیه‌ترند یعنی رفتار حاکمان می‌تواند رفتار فردی را شکل دهد.
وی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج گفت: علاوه بر طلاق مشکل جدی دیگر ما بالا رفتن سن ازدواج است. بالا رفتن سن ازدواج به دلیل نبود خواستگار نیست و تغییرات اجتماعی در شکل‌گیری این نگرش موثر است
وی افزود: مسائل فرهنگی ورزش ما نگران‌کننده است. رفتارهای تماشاگران فوتبال گاهی موجب نگرانی می‌شود. مگر می‌توانیم در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری مشاوره فردی بکنیم. ما به روانشناسی اجتماعی نیاز داریم.
وی اذعان داشت: مسئولان رده بالا روانشناسی بالینی را ناکارآمد می‌دانند و می‌گویند برای تغییر وضعیت موجود به روانشناسی اجتماعی نیاز است. برای موفقیت در این حوزه حضور در اجتماع لازم است نه صرفاً خواندن کتاب‌های مرتبط با روانشناسی اجتماعی.
وی خاطرنشان کرد: نیاز ما دو شاخه روانشناسی یعنی روانشناسی اجتماعی و روانشناسی مثبت بیشتر است. ما به تدبیر، هوش هیجانی، امید، افزایش شادی و نشاط نیاز داریم. فرهنگ غنی ایرانی _ اسلامی ما سر تا پا مثبت است. روانشناسی اجتماعی نیاز به تقویت دارد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت