توهین بی‌سابقه به عزاداران اهل سنت اباعبدالله(ع)

در پی پخش تصاویری از عزاداری مردم اهل سنت توسط صدا و سیما در نقاط مختلف کشور چند روز قبل یکی از چهره های افراطی مذهبی وابسته به مولوی عبدالحمید در یکی از شهرهای شمالی کشور طی اظهاراتی علنی عزادران اهل سنت امام حسین (ع) را به شدت مورد توهین قرار داد.

مولوی "م. گ" که پیش از این نیز درباره شرکت در مراسم روز غدیر اظهارات توهین آمیزی به زبان آورده بود و خود را از حامیان جدی دولت تدبیر و امید می داند، این بار عزادارن اهل سنت امام حسین و اهل بیت گرامی ایشان را چاپلوس، جاهل، دنبال پست و مقام و احمق نامید!

این اظهارات بی سابقه و توهین آمیز با واکنش تند علمای اهل سنت در شمال کشور روبه رو شد و علمای این منطقه بر عزاداری اهل سنت برای امام حسین بیش از پیش تاکید کردند.

در همین باره آخوند عبدالمجید آرمون امام جمعه بلوچ اهل سنت شهرستان گالیکش در واکنش به این اظهارات توهین آمیز اظهار داشت: اگر ما اهل سنت مشکلی با برگزاری این مراسم داشتیم آن را برگزار نمی کردیم. بنده نزدیک به ۱۵ است که امام جماعت هستم و در مسجدی که امامت می کنم نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ سال سابقه دارد که روز عاشورای هر سال مراسم عزاداری امام حسین(ع) برگزار می شود و شیعه و سنی پا به پای هم برای برگزاری این مراسم تلاش می کنند. در این مراسم از رشادت ها و شهامت های امام حسین (ع) سخن می گوییم و این مراسم در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این آخوند فرهمند از علمای اهل سنت شهر فراغی شهرستان کلاله ضمن محکوم کردن توهین به عزادران اهل سنت امام حسین (ع) اظهار داشت: اقدامات اهل سنت در برگزاری مراسمات عزاداری در ایام محرم با نیت های سیاسی و بدست آوردن جایگاه نیست بلکه اهل سنت امام حسین(ع) را بصورت قلبی و اعتقادی دوست دارند. این روحانی اهل سنت تاکید کرد: دوست داشتن و محبت به اهل بیت پیامبر(ص) به منزله محبت و دوست داشتن پیامبر(ص) است و هدف از برگزاری چنین مراسماتی به یاد آوردن و یادآوری رشادت های آن امام در جهت تحقق امربه معروف و نهی از منکر است.

این عالم اهل سنت اظهارات چهره مذهبی نزدیک به مولوی عبدالحمید را در جهت برانگیخته کردن ذهنیت و تحریک علمای بزرگ اهل سنت نسبت به مردم (اهل سنت) دانست و تاکید کرد: این اظهارات هدفی جز تحریک علمای اهل سنت ندارد. ما برای عرض ارادت به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) از دولت یا مسئولین هیچ تقاضایی نداریم چرا که این اقدامات ما اعتقادی است.

از سوی دیگر امام جمعه اهل سنت شهر فراغی شهرستان کلاله گفت: عزاداری های اهل سنت در ماه محرم اعتقادی است و پشت پرده سیاسی ندارد.

آخوند آدینه تصریح کرد: برگزاری مراسمات عزاداری در ایام ماه محرم توسط اهل سنت اعتقادی و قلبی است ، نه برای بدست اوردن پست و مقام. ائمه اطهار، اهل بیت پیامبر اعظم اسلام هستند و محبت آنها در دل هر مسلمانی است و اهل سنت در قالب چنین مراسماتی محبت خود به اهل بیت را نشان می دهند و یاد و خاطر این بزرگان را در یادها زنده نگه می دارند و تاکید می کنم که در پشت این برنامه ها جز محبت اهل بیت چیز دیگری نیست.

در همین حال امام جمعه اهل سنت پالیزان در پاسخ به این سوال که نظر اهل سنت در خصوص عزادرای برای امام حسین چیست ، اظهار داشت: ما اهل سنت برای رفتگان معمولی خودمان مراسم عزاداری می گیریم . مراسم سوم ، هفتم و چهلم جزو مراسماتی است که ما برای رفتگان معمولی خودمان می گیریم ، حال مراسم گرفتن برای نوه ی پیامبر خدا(ص) که جای خود دارد.چرا که همه می دانیم او برای زنده نگه داشتن دین خدا قیام کرد و امروز دین اسلام اگر زنده است به خاطر شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است و چنین اظهاراتی پایه و اساسی در اهل سنت ندارد.

آخوند قزل در باره علت چنین اظهار نظرهایی توهین آمیز به عزاداران حسینی اهل سنت در این برهه از زمان که نیاز جامعه اسلامی به انسجام و یکپارچگی است نیز اظهار داشت: بیشتر این نوع اعتقادات ریشه در تعصبات و عقاید منحرف وهابیت دارد که با سیره ی پیامبر خدا (ص) سنخیت ندارد و کمک به دشمنان اسلام به خصوص تفکر وهابیت که کمر به نابودی اسلام بسته است می کند و عاملی برای بهم زدن انسجام و یکپارچگی جامعه اهل سنت و همراهی آنان با نظام و انقلاب می باشد.

با این وجود مولوی عبدالحمید طی مصاحبه ای ضمن حمایت همه جانبه از اظهارات مولوی "م . گ" گفته های وی را دغدغه همه علمای اهل سنت عنوان کرد!

دفاع مولوی عبدالحمید از این چهره هتاک در حالی صورت می گیرد که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شیب مواضع افراط گرایانه وی و نزدیکانش به واسطه حمایت های برخی چهره های دولتی افزایش یافته است.

دولت تدبیر و امید که تا کنون امتیازات ویژه ای به مولوی عبدالحمید و نزدیکانش از جمله پست های مهم مدیریتی در جنوب شرق را داده نه تنها تاکنون به چنین مواضعی انتقاد نکرده و حاضر به خط مرزبندی با این مواضع نیست بلکه بر حمایت های خود از این جریان نیز افزوده است.

در حالی که بیشترین تاکید گفتمان انقلاب، امام و رهبری درباره مکتب عاشورا به عنوان یک نقطه وحدت آفرین در میان مسلمانان می باشد، حمایت های بدون تدبیر از تندروهای مذهبی قابل تامل است.

اما سؤال اساسی تری که اذهان را به خود مشغول کرده این است که دولت تدبیر و امید که تاکنون درباره مواضع افراطی مولوی عبدالحمید و نزدیکانش سکوت کرده، آیا با توجه به توهین اخیر به عزاداران امام حسین(ع) رویه خود را تغییر می دهد؟

به اعتقاد برخی ناظران سیاسی پس از اظهارات رییس جمهور درباره برخی آموزه های عاشورا مانند مشابهت سازی میان سران فتنه و "حر بن ریاحی" و تفسیر مذاکره از گفتگوهای امام حسین(ع) در کربلا، عده ای میدان بیشتری برای بیان برداشت های انحرافی از مکتب عاشورا پیدا کرده اند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت