ملائکه به کدام خانه ها وارد نمی شوند؟

یوسف اصغری پژوهشگر طب اسلامی درباره شرایط خانه از دیدگاه اسلام اظهار داشت: خانه باید به شکلی باشد که با ورود در آن آرامش سراسر وجود انسان را فرا بگیرد.

به گفته وی به همین دلیل نمای داخلی خانه بسیار تاثیرگذار است که برخی از شرایط نمای داخلی به صورت مستقیم بیان شده است و برخی دیگر از شرایط به صورت کنایه‌ای در روایات اشاره شده است.

این پژوهشگر طب اسلامی عنوان کرد: در برخی روایات از تصویر کشیدن (تصاویر جانداران دارای روح) در خانه نهی شده‌ است و حتی بیان شده است که ملائکه داخل این منازل نمی‌شوند و نماز خواندن در چنین منازلی دارای اشکال است (البته اگر نقاشی رو به روی نمازگزار واقع شود، بنا بر نظر برخی از علما نماز در این حالت کراهت دارد).

اصغری افزود: مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ أَبِی عَلِیٍّ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَتَانِی فَقَالَ إِنَّا مَعَاشِرَ الْمَلَائِکَةِ لَا نَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ وَ لَا إِنَاءٌ یُبَالُ فِیهِ. (شیخ حر عاملی، ۱۴۰۹: ‏۵/ ۱۷۴)

در کتاب وسائل الشیعه با بیان سلسله اسناد روایی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که ایشان فرموده است: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: همانا حضرت جبرئیل بر من نازل شد و فرمود همانا ما ملائکه در خانه‌ای که در آن سگ وجود داشته باشد و یا تصاویر اجساد (صاحب روح) وجود داشته باشد و یا ظرفی که در آن ادرار کنند داخل نمی‌شویم.

- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ ع‏ لَا یُصَلَّى فِی دَارٍ فِیهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ یَکُونَ کَلْبَ الصَّیْدِ وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً فَلَا بَأْسَ فَإِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَا تَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ تَمَاثِیلُ وَ لَا بَیْتاً فِیه بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِی آنِیَةٍ. (شیخ حر عاملی، ۱۴۰۹ق: ۵/ ۱۷۵ و ۱۷۶).

نقل شده که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در خانه‏‌اى که سگ نگه مى‏‌دارند نماز مگذار، مگر آنکه سگ شکارى باشد و نیز درب اطاقى را که در آن نماز می‌خوانى ببند (تا مبادا سگ داخل شود) در این صورت اشکالى ندارد که در آنجا نماز گزارى، همانا فرشتگان به خانه‏‌اى که سگ در آن باشد و خانه‏‌اى که در آن صورت و تمثال (عکس‌های صاحب روح) باشد و نیز خانه‏‌اى که در آن در ظرفى بول کنند قدم نمی‌گذارند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت