آیا تماشای صحنه های خشن در فیلم های مذهبی، برای کودکان مناسب است؟

پرسش: 

آیا دیدن فیلم هایی که در آن ها صحنه های خون و کشتن به تصویر کشیده می شود هر چند مذهبی باشد مانند فیلم مختار نامه یا صفیر و ... برای کودکان زیر شش سال مجاز است ؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید و سپاس از حسن اعتماد شما

در زمينه ديدن تصاوير خشونت آميز نظريات روان شناسان متفاوت است. برخي اين تصاوير را كاهنده و تعدیل کننده تمايلات پرخاشگرانه مي دانند و برخي افزاينده آن. در هر صورت، آنچه مسلم است كودكان هر چه كم تر در معرض تصاوير قتل و خونريزي و خشونت قرار بگيرند، براي سلامتي و بهداشت روان آنان مفيدتر است.

نكته ديگر اين كه تفاوت هاي فردي، از جمله تفاوت هاي روان شناختي در كودكان وجود دارد و اين گونه نيست كه همه كودكان به يك شکل از اين تصاوير تأثير پذيرند. بسته به وراثت و محيط، كودكان در برابر اين تصوير واکنش هاي متفاوتي نشان مي دهند. بهتر است شما از این نظر به رصد رواني و رفتاري كودكتان بپردازيد.

نكته ديگر اين كه اثرگذاري مثبت يا منفي تصاوير، به هيچ وجه به اندازه صحنه هاي واقعي نيست و اگر كودك ده ها ساعت تصاوير خشن ببيند، ولي در محيط واقعي مانند محيط خانه شاهد خشونت نباشد، قطعاً تأثير چنداني نخواهد پذيرفت.

نكته ديگر اين كه از منظر روان شناسي اسلامي، تصاوير، الحان، اشيا، اماكن و افراد روح خاص خود را دارند؛ مثلاً صحنه گريه والدين در مراسم عزاداري محرم، روح بسيار متفاوت تري از صحنه گريه مادر به دلیل امور زندگي را دارد. قطعاً اين دو به شکل متفاوتي بر كودك تأثير مي گذارند و نبايد اين دو را با هم قياس كرد. از اين منظر، مي توان گفت تصاوير سريال هاي مذهبي، تأثيرشان بر روان كودك با تصاوير ساير سريال هاي غیر مذهبی يكسان نيست؛ هر چند اين امر هم نمي تواند دست مايه آزادي كودكان در ديدن همه سريال ها و فيلم هاي مذهبي و غير مذهبي گردد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت