در آيه 33 سوره احزاب (آيه تطهير) منظور از رجس چيست؟

پرسش:
 در آيه 33 سوره احزاب (آيه تطهير) منظور از رجس چيست؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 رجس يعنى پليدى و ناپاكى و اين كلمه، پليدى از نظر طبع آدمى يا از نظر عقل يا از نظر شرع يا پليدى از نظر هر سه اينها را شامل مى گردد.[1]
در هر حال رجس و پليدى به حالتى گفته مى شود كه باعث نفرت و دورى جستن از يك چيز مى گردد.[2] اين پليدى گاه به خاطر ظاهر است چنانكه در آيه 145 سوره انعام، گوشت خوك، رجس و پليد خوانده شده است. و گاه نيز به خاطر باطن يك چيز است چنانكه در آيه 125 سوره انعام، بى ايمانى و كفر، باعث رجس و پليدى دانسته شده است.
امّا اگر رجس و پليدى به انسان نسبت داده شود، به معنى علاقه و دل بستگى آدمى به اعتقادى باطل يا عملى زشت است.[3]وقتى مى گوييم انسانِ پليد، يعنى انسانى كه به عقايد باطل يا كارى زشت و ناپسند دل بستگى پيدا كرده است.
با توجّه به اين كه كلمه «رجس» در آيه شريفه داراى الف و لام جنس است و مطلق مى باشد، معناى آيه چنين مى شود: خداوند اراده كرده كه تمام انواع پليدى ها و حالات پست و رذالت آميز و حالاتى را كه اعتقاد حق، اخلاق حق، و عمل حق را از انسان مى گيرد، از شما اهل بيت دور سازد.
دور كردن پليدى ها با اين گستردگى و تأكيد پايانى آيه بر پاكى مخاطبان آن، از عصمت الهى آنان حكايت مى كند. از اين روست كه آيه تطهير، يكى از ادلّه نقلى عصمت اهل بيت(عليهم السلام)شمرده مى شود.

[1]. مفردات الفاظ القرآن، ر.ك : راغب اصفهانى ، المكتبة الرضوية، ص 193.
[2]. تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى، ج 16، ص 312، انتشارات اسماعيليان.
[3]. همان.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت