تسبیح جمادات چگونه ممکن است؟

 

پرسش:  

در سورة اسرا آية 45 مى فرمايد: " تمام موجودات جهان خدا را تسبيح مى گويند. نحوة تسبيح موجودات چگونه است؟

پاسخ: 

با سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی

"تسبح له السموات السبع والارض و من فيهنّ و إنْ منْ شيء إلاّ يسبّح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم". اين آيه دلالت مى كند تمامى ذرّات موجودات عالَم، صاحب شعور و ادراك هستند و در برابر خالق خود كرنش مى كنند.

مراد از تسبيح گويى اشيا با توجه به اين كه زبان ندارند، اين است كه هر موجودى چون نياز صرف است و به خدا وابستگى كامل دارد، با تمام وجود تسبيح خدا مى گويد. چون هر ذره اى از عالَم وجود نقص خود را مى داند و از طرفى تمام كمالات را در خدا مى بيند، زبان به تسبيح و تحميد خدا مى گشايد و از درون هر ذرّه اى "سبحان الله والحمد الله" بلند است. چون همة اشيا عين احتياج و نيازند و خدا عين بى نيازى و كمال و جمال است، او را تسبيح و تقديس مى كنند.[21]
علامة طباطبايى فرمود: "حق اين است تسبيح كه آية شريفه آن را براى تمامى موجودات اثبات مى كند به معناى حقيقى است".[22]
در آيات ديگر نيز به تسبيح موجودات تصريح شده: "إنّا سخّرنا الجبال معه يسبحن بالعشى والابكار؛[23] كوه ها شامگاهان و صبحگاهان تسبيح مى گويند".

"و سخر نامع داود الجبال يسبّحن معه و الطير؛[24] كوه ها و پرنده ها همراه با داود تسبيح مى گفتند".
علاوه بر اين، روايات بسيارى از طرق اهل سنّت و شيعه در دست داريم كه نسبت تسبيح به موجودات داده، از آن جمله روايات بى شمارى است كه مى گويد: سنگريزه ها در دست رسول خدا(ص) تسبيح گفتند.[25]
بنابراين از ديدگاه قرآن، عالَم هستى يك پارچه زمزمه و غوغا است. هر موجودى به نوعى به حمد و ثناى حق مشغول است و غلغله اى خاموش در پهنة عالَم هستى طنين افكنده كه بى خبران توانايى شنيدن آن را ندارند امّا انديشمندانى كه قلب و جانشان به نور ايمان زنده و روشن است، اين صدا را از هر سو به خوبى به گوش و جان مى شنوند:
گر تو را از عيب چشمى باز شد نُطق آب و نطق خاك و نطق گِل جملة ذرات در عالَم نهان ما سميعيم و بصير و باهشيم از جمادى سوى جانِ جان شويد فاش تسيح جمادات آيدت با تو ذرات جهان همراز شد هست محسوس حواس اهل دل با تو مى گويند روزان و شبان با شما نامحرمان ما خامشيم غلغل اجزاى عالم بشنويد وسوسه ى تأويل ها بزدايت
در تفسير حقيقت اين حمد و تسبيح در ميان دانشمندان و فلاسفه و مفسران بسيار گفتگو است. بعضى آن را حمد و تسبيح "حالي" و بعضى تسبيح "گفتارى و زباني" دانسته اند.

1_ جمعى معتقدند كه همة ذرات موجودات اين جهان اعم از آن چه ما آن را عاقل مى شماريم يا بى جان و غير عاقل، همه داراى يك نوع درك و شعورند و در عالم خود تسبيح و حمد خدا مى گويند هر چند ما قادر نيستيم به نحوة درك و احساس آن ها پى ببريم و زمزمة حمد و تسبيح آن ها را بشنويم.
2_ بسيارى معتقدند كه اين تسبيح و حمد همان است كه آن را "زبان حال" مى ناميم.

اين زبان حال گاهى آن قدر قوى و نيرومند است كه "زبان قال" را تحت الشعاع قرار مى دهد، مانند اين كه به شخصى كه آثار ناراحتى و درد و رنج و بى خوابى در چهره و چشم او نمايات است مى گوييم: هر چند تو از ناراحتيت سخن نمى گويي،‌ امّا چشم تو مى گويد كه ديشب به خواب نرفته اى و چهره ات گواهى ميدهد كه از درد و ناراحتى رنج مى برد.

عالَم هستى با آن نظام عجيبش، با آن همه راز ها و اسرارها كه در هر ذره اى جهانى با نظم و دقّت حساب شده اى پيدا است، اين ستاره ها و سيّاره ها و كهكشان ها و گردش دقيق زمين و خورشيد و خلقت عجيب و دقيق و حساب شدة بدن انسان و ساير موجودات فرياد مى زنند: آفرين بر خدا، پاك و منزه است او؛ او بزرگتر است؛ نيست خدايى به جز او.[26]
تبارك الله احس الخالقين، سبحان الله، الله اكبر، الحمدلله، لااله الاّالله.

[21] الميزان، ج 13، ص 110.
[22] همان.
[23] ص (38) آية 18.
[24] انبيا (21) آية 79.
[25] الميزان، ج 13، ص 111.
[26] تفسير نمونه،‌ ج 12، ص 133 تا 136، با تلخيص و اضافات.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت