"مجازات چند مرحله ای" در آخرت چیست؟

پرسش:

در آيه 33 سوره نساء خداوند مي فرمايد: کساني که در دنيا فساد مي کنند، در دنيا آنها را عقوبت کنيد و اندازه جرمشان تنبيه و عذاب آخرت نيز براي آنها آماده است. آيا خداوند براي يک جرم دو بار عقوبت مي کند؟

پاسخ:

با سلام خدمت شما دوست عزیز

احتمالا مقصود شما آيه 33 از سوره مائده باشد که مي فرمايد :
« إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ» (مائده 33) جزاى كسانى كه با خدا و پيامبرش جنگ مى‏كنند و در زمين به فساد مى‏كوشند، آن است كه كشته شوند، يا بردار گردند يا دست ها و پاهايشان يكى از چپ و يكى از راست بريده شود يا از سرزمين خود تبعيد شوند. اينها رسوايي شان در اين جهان است و در آخرت نيز به عذابى بزرگ گرفتار آيند.
 مجازات يک جرم متناسب با آن جرم مي باشد و شخص مجرم را بيش از آن چه مستحق است، مجازات نمي کنند.
صرف اين که خداوند متعال براي جرمي هم مجازات دنيوي قرار دهد و هم مجازات اخروي، دليل بر اين نيست مجرمي که مستحق يک مجازات بوده،  دو مجازات شود.
در اين آيه،  خداوند،  به مجازات دو مرحله اي مجرمان خاص که در آيه ذکر شده اند، اشاره فرموده است، مجازاتي
که يک مرحله آن در دنيا و مرحله تکميلي آن در آخرت صورت مي گيرد، مجازات دو مرحله اي غير از دو مجازات و يا مجازات اضافي و يا مجازات پس از تحمل همه مجازات است.
 بسيار اتفاق مي­افتد مجازاتي را که برخي مجرمان مستحق آن هستند، در دو مرحله انجام مي دهند، ولي در کل، يک مجازات به حساب مي­آيد، براي مثال کسي که مستحق خوردن سيصد شلاق است، آن را در سه مرحله مي­زنند تا جان مجرم به خطر نيفتد.
پس با ديدن اين آيات و امثال آن بايد گفت، براي برخي جرم ها مجازات دنيوي، همه مجازات نيست، بلکه در آخرت، مجازاتشان تکميل مي شود. نتيجه مي­گيريم که اجراى حدود و مجازات هاى اسلامى مانع از كيفرهاى آخرت نخواهد گرديد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت