آيا خدا به وسيله قران گمراه مي کند؟

پرسش:

با توجه به ايه 26سوره بقره ايا خدا به وسيله قران گمراه مي کند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

معني آيه اين است که قرآن وسيله آزمايش بندگان است . هر کس به آن ايمان آورد هدايت شده و هر کس از آن روي گرداند ، گمراه مي گردد . پس ريشه گمراهي ، ايمان نياوردن کافران است ، اما وسيله اين آزمايش که به گمراهي آنان منجرشده ، قرآن است .

به عبارت ديگر انسان با ايمان به خدا نگاه صحيحي به ايات خواهد داشت و از آن بهره صحيح برده و هدايت مي شود ، اما آنکه به خدا ايمان ندارد و گمراهي مي جويد ، با قرآن نيز هدايت نمي يابد ، بلکه در آن نيز در جستجوي ضلالت و گمراهي است ، پس خداوند با قرآن شخص را گمراه مي کند.  اسن گمراهي ابتدايي نيست ، بلکه نتيجه عملي است که کافران و بدانديشان دارند.

مانند اينکه بدنبال آيات متشابه مي روند ، يا تفسير غلط از آيات ارائه مي دهند.

در تفسير نمونه آمده است:
نسبت دادن گمراهى و ضلالت به اين آيه (يا به قرآن) بدان جهت است كه آيه با بيان مثال، مطالب معنوى خود را روشن و واضح نموده و براى آزمايش ايمان آوردن آنان كافى بود، ولى با وجود تمام اين مثالها و بيانات روشن، آن را دروغ پنداشته و گمراه شدند، و آنهايى كه آن را پذيرفتند هدايت يافتند، در نتيجه معناى آيه اين طور مى‏شود: خداوند بندگانش را به اين نوع آيات و ضرب المثلها آزمايش مى‏كند، پس گروهى گمراه شدند، و گروهى هدايت يافتند همان طورى كه معناى آيه رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ «پروردگارا بتها بسيارى از مردم را گمراه كردند» (ابراهيم/ 36) همين است.(1)

مرحوم علامه طباطبايي در تفسير اين آيه مي گويد :
بايد دانست اغواء و اضلال ابتلايى جايز نيست به خداى تعالى نسبت داده شود، اما اغواء و اضلال به عنوان مجازات، جايز است، مثل اينكه كسى آن قدر گناه كند كه مستوجب اغواء و اضلال گردد، و خداى تعالى اسباب توفيق را از او منع كرده و او را به حال خودش واگذار نمايد، و در نتيجه دچار اغواء گشته، از راه خدا گمراه شود، هم چنان كه خودش فرمود:" (2) يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً، وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِين


1 -برگرفته از تفسير جوامع الجامع، ج‏1، ص: 55
ترجمه الميزان، ج‏10، ص: 326ترجمه

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت