توبه در چه هنگامی پذیرفته نیست؟

پرسش:

جواني هستم 32 ساله. به تازگي به بيماري لاعلاجي مبتلا شده ام. پس از اينکه به بيماري خود پي بردم از کارهاي قبلي خود پشيمان شده و تلاش کرده ام توبه کنم. با مطالعه آيه 18 سوره نسا فهميدم که تلاشم بي فايده است . براي همين بسيار نااميد هستم .

پاسخ:

پرسشگر گرامي سلام
 آيه 18 مائده، توبه را از گناهکاراني  قبول نشدني مي شمارد که مرگشان فرارسيده و در شرف ورود به عالم برزخ هستند . به همين جهت چشم برزخي آنان بينا شده و جايگاه برزخي و آخرتي خود را مي بينند ( و ليست التوبه للذين يعملون السيئات حتي اذا حضر احدهم الموت قال اني تبت الآن) . اينان وقتي عذاب هايي که تجسم يافته اعمال زشت و عقايد ناپاکشان است،  مي بينند، فقط براي فرار از آن ها به دروغ و به زبان اظهار توبه و ندامت و پشيماني مي نمايند.
 با توجه به بيماري اي که داريد ،از عمر طولاني مايوس هستيد، ولي هيچ کس به شما نگفته که کي مي ميريد .شايد به خواست خدا بيماري شما علاج يابد يا به عنايت خدا، شفا يابيد يا سال ها با وجود اين بيماري زندگي کنيد. بنا بر اين  هنوز محتضر(کسي که در شرف مرگ و در حال جان کندن و مردد بين دنيا و برزخ است) نيستيد . هنوز چشم برزخي شما بينا نشده و صورت مجسم اعمال خوب و بد خود را نديده ايد تا توبه شما دروغين و براي فرار از مهلکه اي که مي بينيد ، باشد.
باقي انسان ها هم مثل شما هستند و خدا به فضل و عنايتي که بدانان دارد، آنان را تا لبه مرگ و نيستي مي برد و مرگ را بدانان مي نماياند تا به مرگ توجه کرده و از گناه و خيره سري توبه نمايند. اين بيماري سخت که دکتر ها آن را لاعلاج معرفي کرده اند، براي شما از جهتي خير است زيرا شما را به مرگ يادآور شده و به توبه و اصلاح امور خود واداشته است.
هيچ گاه از گشايش خداوند مايوس نباشيد . خدا مي داند  تا کي زنده هستيد .همان گونه که  نمي دانيم تا کي زنده هستيم . مرگ همان قدر به ما نزدک است که به شما نزديک مي باشد ،جز اين که ما باور نداريم و شما باور کرده ايد .پس فرصت را مغتنم شماريد و به اصلاح امور خود پرداخته، در ضمن از زندگي دنيا هم تا مرگ نرسيده ، چشم نپوشيد و کنار نکشيد.
چنان به لاعلاجي خود و گفته پزشکان در مورد نزديکي مرگ باور داشته باشيد که گويا امروز روز آخر عمرتان است و براي رفتن از دنيا و کوچ به آخرت آماده باشيد و در عين حال چنان به عنايت خدا و شفاي او اميدوار باشيد که گويا اصلا مريض نيستيد و قرار است سال ها عمر کنيد ، به تدبير صحيح امور دنيايي خود بپردازيد . هيچ فرصتي را براي کار و تلاش و کسب و کار از دست ندهيد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت