آيه شريفه "كل شي هالك إلاّ وجهه" با جاودانگي انسان چگونه سازگار است؟

پرسش:

آيه شريفه "كل شي هالك إلاّ وجهه" با جاودانگي انسان چگونه سازگار است؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

اين آيه، همانند آيه شريفه سوره الرحمن است: "هر آنچه روي زمين است، فاني است و آنچه باقي مي‏ماند، وجه الهي است كه صاحب جلال و كرامت است".(1)

در اين آيه با صراحت بيشتر از فنا و هلاك آنچه در زمين است، سخن گفته است. فنا و هلاك شدن به معناي نيست شدن نيست، بلكه به معناي نابود شدن در دنيا و انتقال به نشئه (عالَم) ديگر و رجوع به خدا است،(2) در عين حال حقيقت اين عالم كه وَجْه و نمود الهي است، باقي مي‏ماند.

چون طبيعت مادر در هر حال دگرگوني دايمي است، هر لحظه چيزي از بين رفته و چيزي ديگر جايگزين مي‏شود، تا زماني كه طومار عالم طبيعت در هم پيچيده و از بين مي‏رود و زمين نابود شده و به غير زمين تبديل خواهد شد. به دنبال آن، جنبه‏اي از وجود انسان كه از عالم برتر و عالم علوي است، باقي مي‏ماند؛ بنابراين طبق آيه شريفه، آنچه از انسان هلاك مي‏شود، جنبه مادي و طبيعي است و آنچه جاودانه است و باقي مي‏ماند، روح و ملكات روحاني انسان است. طبق اين معنا هيچ تضادي بين آيه شريفه و آن حقيقت جاودانه انسان نبوده، بلكه با هم سازگارند.

در مورد وجه الهي در اين شريفه چند تفسير شده است. مرحوم علامه مي‏فرمايد: "وجه هر چيزي عبارت است از سطح بيروني آن. از آن جايي كه خدا منزّه است از جسمانيّت و داشتن حجم و سطح، معناي اين كلمه در مورد خدا، بعد از حذف محدوديّت و نواقص امكاني، عبارت مي‏شود از نمود خدا. نمود خدا صفات كريمه او است كه بين او و خلقش واسطه‏اند و بركات و فيض او به وسيله آن صفات بر خلقش نازل مي‏شود و خلايق آفرينش و تدبير مي‏شوند.

آن صفات عبارت است از: علم و قدرت و شنوايي و بينايي و رحمت و مغفرت".(3)

اما وَجْه در بيان معصومان(ع) به معناي دين خدا يا راه حق تفسير شده كه "همه چيز از بين رفتني است، اما حقيقت و دين خدا مي‏ماند".(4)

 

  1. الرحمن (55) آيه 27 - 26.
  2. ترجمه تفسير الميزان، ج 16، ص 145.
  3. همان، ج 19، ص 201.
  4. همان، ج 16، ص 149.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت