مهمترين تأثيرات حج از ديدگاه قرآن چيست؟

 

پرسش:
مهمترين تأثيرات حج از ديدگاه قرآن چيست؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
 الف) ايجاد روحيه اخلاص در انسان؛ انگيزه انجام حج و عمره، قرب به خداوند است.قرآن در اين باره مى فرمايد: (و اَتِمُّوا الحَجَّ و العُمرَةَ لِلّهِ؛[5]و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد) حركت از راه هاى دور و نزديك و تحمّل سختى هاى راه و آمدن به سرزمينى خشك و گرم و انجام اعمالى سخت و دشوار در هواى گرم و طاقت فرسا، براى اطاعت از فرمان خداوند روحيه اخلاص و تعبد را در انسان زنده و تقويت مى كند.
ب) منافع اقتصادى؛ از چيزهاى كه در موسم حج انجام مى گيرد فعّاليت هاى اقتصادى است. قرآن در اين باره مى فرمايد: (لَيسَ عَلَيكُم جُناحٌ اَن تَبتَغوا فَضلاً مِن رَبِّكُم؛[1]بر شما گناهى نيست كه [در سفر حج] فضل پروردگارتان [= روزى خويش] را بجوييد.)
ج) مساوات و عدم تبعيض؛ همه كسانى كه براى مراسم حج به مكّه مى روند در هر مقام و رتبه اى باشند و از هر منطقه اى آمده باشند، با لباسى يك شكل و در مكانى واحد و اعمالى يكسان مراسم حج را به جا مى آورند. قرآن كريم در اين آيه به اين نكته اشاره دارد: (الَّذى جَعَلناهُ لِلنّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ و البادِ؛[3]مسجدالحرام را براى مردم اعم از مقيم در آن جا و باديه نشين، يكسان قرار داديم.)
د) تمرين كنترل غريزه جنسى و دورى از گناه؛ در ايام مراسم حج، تمتعات جنسى، جدال و گناه حرام است و برخى گناهان كفاره دارد. اين حكم يك نوع تمرين خويشتن دارى است. قرآن در اين باره مى فرمايد: (الحَجُّ اَشهُرٌ مَعلوماتٌ فَمَن فَرَضَ فيهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ و لا فُسوقَ و لا جِدالَ؛[4]حج در ماه هاى معينى است. پس هر كس در اين[ماه]ها، حج را [بر خود] واجب گرداند [بداند كه] در اثناى حج، هم بسترى و گناه و جدال [روا]نيست.)[5]
در روايات نيز آثار زيادى براى حج بيان شده كه برخى از آن ها عبارتند از:
1. سبب رحمت الهى؛
2. همبستگى دينى؛
3. شست و شوى گناهان؛
4. رونق اقتصادى؛
5. پاكى جسم و روح؛
6. بى نيازى؛
7. خير دنيا و آخرت؛[10]

[1]. بقره/196.
[2]. بقره/198.
[3]. حج/25.
[4]. بقره/197.
[5]. ر.ك: تفسير جامع آيات الاحكام، زين العابدين قربانى لاهيجى، ج 4، ص 329 ـ 339.
[6]. ر.ك: حج در قرآن و روايات، محمّدى رى شهرى؛ الحج و العمرة فى الكتاب و السنة، همو.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت