چرا قرآن كريم فقط بر پيامبر(ص) نازل شد؟

پرسش:
 چرا قرآن كريم فقط بر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) نازل شد و بر ديگر معصومان(عليهم السلام)نازل نگرديد؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 اگر منظور از نزول قرآن بر ديگر معصومان(عليهم السلام)، اين است كه همين قرآنى كه بر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) نازل شده، دوباره بر ديگر معصومان نيز نازل مى شد، بايد گفت كه پس از نزول قرآن بر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و ابلاغ آن به مردم، نزول دوباره آن جا نداشت.
و اگر منظور اين است كه چرا به جاى نزول قرآن بر ساير معصومان(عليهم السلام)، قرآن بر حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) نازل گشته، در اين زمينه مى توان به نكات زير اشاره كرد:
1. قرآن ، وحى تشريعى است و وحى تشريعى تنها ويژه پيامبران صاحب شريعت است؛ ديگر معصومان(عليهم السلام)، پيامبر نبودند تا به آنان وحى تشريعى شود و قرآن بر آنان نازل گردد؛ گرچه بر اساس روايات، آنان با فرشتگان در ارتباط بودند.[1]
2. نزول قرآن در زمان و مكان خاص و بر شخص خاص، بر اساس تدبير پروردگار براى هدايت مردم بوده است. اگر خداى حكيم، شرايط دوران پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) را مناسب ترين شرايط براى نزول قرآن دانسته است، ديگر معنا نداشت كه آن را به زمان ديگرى موكول مى كرد و بر معصوم ديگرى نازل مى فرمود.
3. نزول آيات قرآن كريم، يكى از اصلى ترين دلايل قبول اسلام در ابتداى بعثت و نشر و گسترش آن در سال هاى بعد بود. از اين رو اگر قرار بود نزول قرآن در سال هاى بعد صورت بپذيرد، يا در همان سال هاى حيات پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)نازل گردد؛ ولى به جاى نزول بر رهبر نهضت يعنى رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)، بر معصوم ديگرى فرود آيد، اثر مطلوبى بر جاى نمى گذاشت و بلكه زمينه ضعف يا محو اسلام فراهم مى گشت.

[1]. كافى، ثقة الاسلام كلينى، ج 1، ص 221 و 270، دارالكتب الاسلامية.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت