آیا داشنمندان غربی قرآن را می شناسند؟

پرسش:

لطفا نظر دانشمندان غربی را درباره ی قرآن بیان بفرمایید.

پاسخ:

با سلام و ادب

قرآن از ديدگاه دانشمندان آلمانى

1 تئودور نولدكه   Theodor Noeldke

دانشمند و خاورشناس (1836 کلام اطمينان بخش و قانع كننده‏اى كه دارد دلهاى شنوندگان خود را به سوى خويش توجه داده و آنها را طرف خطاب قرار مى‏دهد، و همواره بر دلهاى كسانى كه از دور با آن مخالفت مى‏ورزند تسلط يافته و آنها را به خود مى‏پيوندد.

فضيلت قرآن با داشتن سادگى و بلاغت خاص خود به اوج كمال رسيده است، اين كتاب توانست از مردمى وحشى و بى تربيت ملتى متمدن ايجاد كند كه تعاليم و تربيت دنياى خويش را برعهده گرفتند .

تاريخ قرآن، ص 159/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 294 / تاريخ و علوم قرآن، ص 185/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 59/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص) ص 21/ دائرة المعارف شيعه، ص 749/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 182/ قرآن و ديگران، ص 45.

2 دكتر يوهان ولفگانگ فون گوته   YOHNN WOLFGANG VON GOETHE .DR

رياضى دان، شاعر و نويسنده (1749 1832 م)

قرآن اثرى است كه به واسطه سنگينى عبارات آن خواننده در ابتداى امر رميده مى‏شود، و سپس مفتون جاذبه آن و بالاخره بى اختيار مجذوب زيبائيهاى بى پايان آن مى‏گردد. (طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 171/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 211.)

چطور ما به آن ( قرآن مجيد) باز مى‏گرديم و رجوع مى‏كنيم هر چند كه در ابتدا تكرار به نظر مى‏رسد اما به زودى انسان را جلب مى‏نمايد متعجب مى‏سازد انشاء آن هم آهنگ با محتويات و هدف بزرگش محكم، قوى و بسيار عالى است پس اين كتاب در تمام ازمنه بشريت بزرگترين نفوذ را خواهد داشت.(پنجگام، ص 203)

ساليان دراز كشيشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقايق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگهداشتند، اما هر قدر كه ما قدم در جاده علم و دانش به پيش گذارده و پرده‏هاى جهل و تعصب نابجا را ديده‏ايم، عظمت احكام مقدس اسلام كه قرآن، مجموعه آنست بهت و حيرت عجيبى در ما ايجاد نموده است و عنقريب است كه اين كتاب توصيف‏ناپذير عالم را به خود جلب نموده و تأثير عميقى در علم و دانش جهان نموده و محور افكار مردم جهان مى‏گردد.

اعتراف دانشمندان بزرگ جهان، ص 49/ نظريه دانشمندان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 20/ تاريخ و علوم قرآن، ص 185/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 295/ قرآن و ديگران، ص 37/ پاسخ به مشكلات جوانان، ج 2، ص 168/ پنجگام، ص 200/ تاريخ قرآن زنجانى، ص 159.

3- ژوزف هور دويچ   Gosef hordvich

دانشمند و خاورشناس

قرآن، عامل بسيار شگرفى در بالا بردن فكر مسلمانان بود.

قرآن، آنان را به تحقيقات علمى و پديد آوردن انديشه ‏ها سوق داد.

قرآن، موجب و انگيزه پيشروى مسلمانان، در سرزمينهاى اروپا گرديد.

در آنجا هنگامى كه تاريكى‏ها همه جا را فرا گرفته بود اينان مشعلهاى انسانيّت را بر افروختند و به آستان علم، خدماتى شايان كردند.

علوم گذشتگان را دگربار نيرو بخشيدند و به شرق و غرب، فلسفه، پزشكى، ستاره‏شناسى و معمارى آموختند و ما را در مسير نهضت جديد علمى قرار دادند. از اين رو ما هر بار كه سقوط غرناطه (پايتخت مسلمانان اسپانيا) را به خاطر مى‏آوريم، نمى‏توانيم از ريختن اشك، خوددارى كنيم...(اسلام‏شناسى غرب، ص 80/ اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 46)

-4 دكتر فرانتس روزنتال   Farantis Rosenthal

استاد دانشگاه اوهايو (متولد 1914 م)

در قرآن يك سلسله معلومات تاريخى يافت مى ‏شود كه با آنچه كه يهوديان ادعاى وجود آن را در تورات دارند مخالف است.

خود پيامبر مى ‏گويد: يهود و نصارى كتاب آسمانى خود تورات را تحريف كرده، دستخوش خويش قرار دادند. و مسلمانان هم به گفته قرآن گرويده‏اند.(اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 320.)

-5 آلبرت انيشتاين   ALBERT EINSTEIN

آلبرت انيشتاين به سال 1879 م در شهر اولم آلمان به دنيا آمد و در سال 1955 م در آمريكا درگذشت.

بزرگترين متفكر و فيزيكدان (1879 1955 م)

قرآن كتاب جبر يا هندسه يا حساب نيست، بلكه مجموعه‏اى از قوانين است كه بشر را به راه راست، راهى كه بزرگترين فلاسفه دنيا از تعريف و تعيين آن عاجزند هدايت مى‏كند .(راه تكامل، ج 6، ص 53)

 -6 بلر،   BELLER

خاور شناس معروف آلمانى

لغت قرآن فصيح‏ترين لغات عرب و اسلوب بلاغت آن طورى است كه افكار را بسوى خود جذب مى‏كند، قرآن داراى مواعظى آشكار است و به زودى براى هميشه بى معارض خواهد بود، هر كس كه از اين كتاب به خوبى پيروى كند زندگى آرام و گوارائى خواهد داشت .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 62/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 26/ تاريخ و علوم قرآن، ص 189/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 302.

 -7 فريدريش ديتريشى   Dieterici

اسلام شناس (1821 1903 م)

همين علوم و معارف مسلمين بود كه اروپا را در قرن دهم ميلادى جلو برد، همان علومى است كه سرچشمه آنها قرآن كريم بود و اروپا از اين حيث به اسلام مديون است .(اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 4/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 61.)

 -8 ودن هامر   Wooden Hammer

دانشمند آلمانى

ما قرآن را به عنوان كتاب محمد (ص) با همان عظمت و اطمينانى مى‏نگريم كه مسلمين آن را كتاب خدا مى ‏دانند .

سالنامه كشور ايران، سال 1335.(قرآن از ديدگاه دانشمندان آمريكائى)

9- لومانس:   Lomans

اول شراره‏اى كه نور آن از قرآن كريم تابش مى‏نمايد بسم الله الرحمن الرحيم است. در كلمه رحمن به مؤمن اشعار مى‏شود كه خداى سبحان، خدائى يگانه است كه نعمت‏هاى خود را بر بندگان خويش در زندگانى دنيا و حيات جاودانى آخرت تكميل فرموده، از اينجا ما حقيقتى كه شك و ترديد در آن راه ندارد خواهيم ديد كه: اين قرآن بزرگترين نورى است كه آن نور خدا است، و آن جز شفقت و مرحمت نخواهد بود .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 65/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 174/ تاريخ قرآن، ص 145/ قرآن و ديگران، ص 13.

 -10 كارلتون اس. گون   Goon .Carlton.s

استاد دانشگاه ايالت پنسلوانيا

يكى از مزاياى عظيم قرآن، بلاغت آن است. قرآن هنگامى كه درست تلاوت شود چه شنونده به لغت عربى آشنائى داشته آن را بفهمد يا نفهمد تأثير شديدى در او گذاشته در ذهنش جاگير مى‏شود. اين مزيت بلاغتى قرآن قابل ترجمه نيست.

قرآن را مسلمانان عموماً با لغت عربى اصل ى‏اش قرائت مى ‏كنند و خيلى از مسلمانان آن را در حفظ دارند و ممكن است همه آن را در يك شب با صداى بلند بخوانند. چنانچه فعلاً هم به مناسبت مرگ افراد به همين نحو خوانده مى ‏شود. بنابراين قرآن براى اسلام دو فايده دارد:

يكى قوانين اسلام از آن استنباط م ى‏شود (مأخذ احكام اسلامى است): ديگر اينكه در حالات و جهات مختلف قرائت مى ‏شود .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 551.

 -11 ويل دورانت   Will Durant

دانشمند محقق و مورخ معروف معاصر (متولد 1885 م)

در قرآن قانون و اخلاق يكى است، رفتار دينى در قرآن شامل رفتار دنيوى نيز هست و همه امور آن از جانب خدا و به طريق وحى آمده است. قرآن شامل مقرراتى در خصوص ادب و تندرستى و ازدواج و طلاق و رفتار با فرزند و برده و حيوان و تجارت و سياست و ربا و دين و عقود و وصايا و امور صناعت و مال و جريمه و مجازات و جنگ و صلح است...

مدت چهارده قرن، قرآن در حافظه اطفال مسلمان محفوظ مانده و خاطرشان را تحريك كرده، اخلاقشان را فرم داده و قريحه صدها مليون مرد را صيقلى كرده است.

قرآن در جانهاى ساده عقايدى آسان و دور از ابهام پديد مى‏آورد كه از رسوم و تشريفات ناروا و از قيد مراسم بت پرستى و كاهنى آزاد است، و ترقى اخلاق و فرهنگ مسلمانان به بركت آن انجام گرفته و اصول نظم اجتماعى و وحدت جمعى را در ميان آنها استوار كرده و به پيروى مقررات بهداشت ترغيب‏شان كرده و عقولشان را از بسيارى اوهام و خرافات و از ظلم و خشونت رهائى داده .

تاريخ تمدن ويل دورانت، ج 11، ص 52، 45 / قرآن و ديگران، ص 34/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 179/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 140، 146.

12 شارلس فرانسيز   CHARLS FRANCIS

استاد آمريكائى

انجيل كتابى است كه در آمريكا، كسى او را نمى‏شناسد، ولى قرآن كتابى است كه هر مسلمانى، با آن آشنا است و اين ادعا گزاف نيست، بلكه يك واقعيتى است، ولى بايد گفت، نشناختن انجيل، از خوش شنانسى مذهب مسيحيت است.

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 66/ راه تكامل، ج 5، ص 221.

13 نون گرونبوم   NON GUNBEAUM

استاد معاصر (1909 1971 م)

قرآن معجزه بديهى محمد (ص) است، اعجاز و انحصار كتاب از جهات مختلفى جلوه مى ‏كند. پيش بينى آينده اطلاعات درباره وقايع مجهول گذشته، ناتوانى مردم از آوردن مشابه آن با وجود مبارزه‏ طلبى‏ هاى مكرر و بالاخره زيبائى بى سابقه و فصاحت مافوق اعلاى انشاء آن.

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 61.

14 پرفسور هوستون اسميت   Houston Smith

استاد دانشگاه ايالات متحده آمريكا

... ليكن با آن همه علاقه و ايمان كه به شخص او (محمد (ص)) دارند اساس ايمان ايشان در روى كتاب قرآن مجيد قرار دارد. آن كتاب مقدس آسمانى است و پيغمبر خود آن را آيت باهر الهى و اعجاز نمايان نبوى دانسته است تلاوت و ترتيل قرآن جزو وظائف مسلمانان مى‏باشد. شايد هيچ كتابى د رجهان به قدر آن خوانده نمى‏شود چه بسيار مردم كه سراسر آن كتاب را به حافظه سپرده‏اند و تأثيرات آن در نفس خوانندگان از حد حساب خارج است... عقيده و ايمان مسلمانان به كتاب الهى خود در اوج شدت است چنانكه هرگز مسيحيان در احترام كتاب خود به پاى ايشان نمى‏رسند. اعتقاد به اصالت قرآن نزد آنها از شرائط اساسى ايمان است... در نزد ديگر ملل جهان هيچ كتابى از كتب مقدسه اديان على الظاهر به قدر قرآن مشكل و متعسر الفهم نيست.

اسلام از نظر دانشمندان غرب، ص 30 27/ قرآن و ديگران، ص 18/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 47.

15 پروفسور واشنگتن ايرونيك:   Washington Irving

خاور شناس بزرگ آمريكائى (1783 1859 م)

قرآن كتابى است كه از حدود اقيانوس اطلس تا نهر كاشمر مردم را در زير سايه همايون فر خود، سعادتمند نگهداشته است.

قرآن حاوى بالاترين مبادى، با ارج و سودمندترين آنها است.

دائرة المعارف شيعه، ص 747/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 176/ قرآن و ديگران، ص 89/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 46.

16 دكتر فيليپ. ك. حتى   Hitta .Pnilipe.c .DR

استاد دانشگاه پرينستون (لبنانى الاصل متولد 1886 م)

قرآن كلام خداست و آخرين كتاب وحى نازل از آسمان است. اين كتاب الهى ازلى و غير مخلوق است. آنچه از قرآن است: از حروف و قراآت و اساليب لغوى و مجازات كلامى مطابق است بعينه با ام الكتاب يا لوح محفوظ كه در سماء علوى ابدالاباد وجود دارد. قرآن از تمام معجزات بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع بشوند هر آينه از آوردن مثل آن عاجز خواهند ماند... مؤثرترين قسمتهاى قرآن شريف كه به اعماق ضمير و درون نفس انسانى نفوذ مى‏كند آن قسمتى است كه از مسئله آخرت و عقبى سخن مى‏گويد... او امر و احكام قرآنى منحصر به چند اصل نيست مثلاً قاعده احسان يكى از مقررات شريف قرآنى است... و مانند ديگر كتب آسمانى كه متضمن تعاليم عاليه اخلاقى است در قرآن شريف آيات عديده كه نمونه اعلاى مكارم اخلاق است نازل شده .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 25/ قرآن و ديگران، ص 43/ اسلام از نظر گاه دانشمندان غرب، ص 241 226 227 328/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 181.

17 درابر   DRIBER

استاد دانشگاه، آمريكا

قرآن عهده‏ دار بزرگترين اعمال ممكنه و خدمات عاليه گرديده است .

اين كتاب بهترين دعواى محمد (ص) پيغمبر عظيم الشأن اسلام مى‏باشد .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 66/ حقيقت اسلام در نظر ديگران، ص 57/ قرآن و ديگران، ص23.

-18 پرفسور مرى گليورد دورمان   Marry Gaylord Dorman ,Prof

دانشمند و خاورشناس

قرآن لفظ به لفظ به وسيله جبرئيل بر محمد (ص) وحى شده و هر يك از الفاظ آن كامل و تمام است. قرآن معجزه‏اى است جاويد و شاهد بر راست بودن ادعاى محمد (ص) قسمتى از جنبه اعجاز آن مربوط به سبك و اسلوب انشاى آن مى‏باشد، و اين سبك و اسلوب به قدرى كامل و عظيم و با شكوه است كه در حقيقت امر نه جن و نه انس توانائى بر آوردن مثل آن را ندارد و نمى ‏تواند كوچكترين سوره‏اى نظير و شبيه به آن بياورد.

قسمت ديگر از اعجاز قرآن مربوط به تعليمات و پيشگوئى‏ هايى است كه در آن مندرج مى‏ باشد و اين قرآن به نحو اعجاز داراى اطلاعاتى است كه مرد درس نخوانده ‏اى مانند محمد (ص) هيچگاه قادر نبود شخصاً آن كلمات و الفاظ و اطلاعات را جمع‏آورى كرده باشد .

قرآن و ديگران، ص 29/ تابش اسلام در اروپا، س 133/ پنجگام، ص 207 اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 44/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 28/ اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 48/ اسلام و غرب، ص 160/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب.

-19 خانم مارگرت ماركوس   marghret marcus

خانم مارگرت ماركوس، تحصيل كرده در دانشگاه نيويورك (آمريكا) كه مسلمان شده و برخود، مريم جميله، نام نهاده است .

دانشمند آمريكائى

جنبه اعجاز قرآن نه فقط مربوط به اصل و محتويات آنست بلكه مربوط به شكل و ظاهر آن نيز مى‏شود چگونه مردى درس نخوانده توانسته است چنان اثرى را به وجود آورد كه نه فقط بالاتر و برتر از آن چيزى وجود ندارد بلكه قابل تقليد نيست قرآن مقامى دارد كه حتى اگر جن و انس با يكديگر همكارى كنند نمى‏توانند شبيه آن را به وجود بياورند.

حضرت محمد (ص) از طرف خدا اجازه داشت تا همه مخالفان و نقادان را به مبارزه دعوت كند كه يك سوره نظير قرآن بياورند طرفهاى اين مبارزه همان طور كه انتظار مى‏رفت هيچوقت نتوانستند نظير آن را بياورند و حتى وقتى كه اين كتاب مقدس تلاوت مى‏شود به مناسبت نظم و ترتيب و انسجام و خصوصيات ادبى كه دارد در شنوندگان اثرى دارد كه آنها را ماينتيزم و محسور م ى‏نمايد گو اينكه معنى آن را نفهمند و براى آنها غامض باشد .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 27.

****

قرآن از ديدگاه دانشمندان اسكاتلندى

20 -توماس كارلايل   Thomas Carlayle

فيلسوف، مورخ و نويسنده اسكاتلندى (1795 1881 م)

هنگامى كه ما قرآن مجيد را مطالعه مى‏كنيم مى‏بينيم اين كتاب علاوه بر آن كه وحى آسمانى است از نظر كلمات و تركيب بليغ‏ترين كتاب است. هيچ كس قرآن را با دقت نمى‏خواند مگر آنكه مى‏بيند حقايقى اصيل در برابر وى آشكار است و در مى‏يابد كه اين كتاب وابسته به اصلى حقيقى و به مبدئى عالى و مقدس پيوسته است و ترديدى نيست كه گفتار حقيقى و درست نفوذ خاصى بر دلها دارد و حق آنست كه تمام كتابها در برابر قرآن ناچيز و كوچك‏اند و اين كتاب از هرگونه عيب و نقص و اصول ناپسند پاكيزه و مبرا است .

اعتراف دانشمندان بزرگ، ص 47/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 299/ تاريخ قرآن زنجانى، ص 152/ تاريخ و علوم قرآن، ص 188/ قدمى در شناخت قرآن، ص 44/ قرآن و ديگران، ص 20/ مناظره دكتر و پير، ص 122/ پنجگام، ص 199.

-21 راكستون اسكاتلندى   rockeston

ساليان دراز در جستجوى حقيقت بودم تا اينكه حقيقت را در اسلام يافتم سپس قرآن مقدس را ديدم و شروع به خواندن آن كردم او بود كه تمام سئوالات مرا جواب گفت!!

قرآن ابهت و ترس در انسان الهام مى‏كند و در عين حال ثابت مى‏نمايد كه هر چه مى‏فرمايد راست است .

اسلام‏شناسى غرب، ص 60/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 37/ قرآن و ديگران، ص 29.

-22 پرفسور رابرتسون   robertson

كشيش اسكاتلندى، (1328 1376 م)

قرآن مقدس در مورد دوروئى، كينه، تكبر، غرور، بى عدالتى و انواع آن بسيار سخت گير و در مورد صفات نيك از قبيل صبر، حق‏شناسى، صداقت و ترس از خدا بسيار مصر و جدى است .

اسلام‏شناسى غرب، ص 56/ قرآن و ديگران، ص 12/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 174/ فائده و لزوم دين، ص 187/ درسهائى از مكتب اسلام، سال 13، ش 2.

-23 روبرستن سميث   roberston smith

مستشرق اسكاتلندى (1856 1911 م)

از بهترين لذتها، تنها اين است كه: پيامبر با قرآنش آمد و در حالى كه اين كتاب نشانه‏اى است از بلاغت و دستورى است بر شرائع و نماز و دين در آن واحد .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 32/ قرآن و ديگران، ص 42.

قرآن از ديدگاه دانشمندان انگليسى

24 -كوسين دپرسوال   CAUSSIN DEFERCEVA

خاور شناس بزرگ انگليسى (1759 1835 م)

مسئله وحى درباره قرآن از امورى است كه زياده پر اشكال شمرده مى‏شود زيرا كه اهل جستجو و تحقيق هنوز راه حلى پسنديده براى آن نيافته‏اند و عقل در اينجا سرگشته و حيران است كه چگونه ممكن است اين آيات از مردى درس نخوانده و بيسواد اتيان نمايد. مردم شرق عموماً اعتراف دارند كه قرآن آياتى است كه فكر بنى نوع بشر از آوردن، به مانند آن از حيث لفظ و معنى عاجز و ناتوان خواهد بود و آن آياتى است كه وقتى عقبة بن ربيعه شنيد، در زيبائى و مجال آن حيران گرديد و آنگاه كه جعفر بن ابى طالب برخى از اين آيات را براى نجاشى پادشاه حبشه خواند اشك از چشمان او سرازير گرديد !

تاريخ قرآن، ص 142/ قرآن و ديگران، ص 17/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 45.

****

-25 ادموند بورگ   ADMOND BORG

شخصيت سياسى انگلستان

قرآن يا قانون محمدى قانونى است كه شامل تمام طبقات اجتماع گرديده و آنها را به يكديگر پيوند مى‏دهد، قانونى است كه به عالى‏ترين نظام قضائى و بهترين روش علمى و بزرگترين رسم قانون‏گذارى ترتيب و تنظيم يافته است .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 61/ تاريخ و علوم قرآن، ص 188/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 301.

26 پرفسور مونتگمرى وات   monte gmary watt

محقق انگليسى

قرآنى كه فعلاً در دست است خواه به زبان اصل عربى باشد يا ترجمه انگليسى آن مجموعه‏اى است از وحى و الهاماتى كه محمد (ص) دريافت داشته است به طور كلى خدا گوينده است و مخاطب آنها محمد (ص) يا مسلمانان يا عموم خلايق مى‏باشند. بنابر عقيده مسلمانان قرآن كلام خداست و محمد (ص) خود نيز با اين ديد به آن مى‏نگريسته. مخاطب قرآن عرب قرن هفتم است لذا نه تنها مى‏بايست كاملاً به زبان عربى باشد بلكه مى‏بايست خود به خود به شما نمايانده شود، و همين خود ارزش مهم غير از ارزش ادبى است.

اگر كتابى از قلب بيرون آمده باشد به تمام قلبها نفوذ خواهد كرد. تمام صنايع و شاهكارهاى نويسندگى در مقابل آن بسيار كم ارزشند مى‏توان گفت: كه اولين صفت مشخص سادگى و روشنى قرآن است و با چنين طرزى آغاز مى‏گردد. حقيقت و واقعيت به تمام معنى به نظر من يكى از شؤون بزرگ قرآن است. بالاخره اين اولين و آخرين هنر كتابى است كه موجب بروز انواع هنرها مى‏گردد و هرگونه ارزش و احترام را براى پيرو خود به وجود مى‏آورد .

اسلام‏شناسى غرب، ص 48/ قرآن و ديگران، ص 47/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 183.

-27 لادين كوبولد   Isdien Kobold

انگليسى

تأثير قرآن در پيشرفت عرب و ايجاد تمدن بزرگ قانون قابل انكار نيست.

قرآن عربها را به جهانگردى وادار نمود، به آنها نيرو و توانائى الهى بخشيد تا توانستند به سهولت امپراطوريهاى بزرگى را نابود سازند و در مقابل حكومت عادلانه‏اى را تشكيل دهند . بزرگترين فاتحين و جنگجويان با سالها صدمات و فداكاريها نتوانستند چنين قدرتى را از خود در تاريخ باقى گذارند. به راستى قرآن را جمال و زيبائى خيره كننده است كه زبان از تقرير و خامه از تحرير آن عاجز است زيبائى، گيرائى، شيرينى و نظم صحيح كه تأثير آن را هيچ كتابى ندارد. اين كتاب از بسيار خواندن كهنه نمى‏شود، كلمات با وزن و سجع دارد ولى در آن سجع و وزنى پيدا نيست، شيرين‏تر از شعر است ولى شعر نيست اين اعجاز فقط از آن قرآن است .

حقيقت اسلام در نظر ديگران، ص 36/ قرآن و ديگران، ص 38/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 180/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 58/.

-28 سر ويليام موئيس   SIR WILLIAM MAUIES

دانشمند و مورخ انگليسى (1819 1905 م)

قرآن محمد (ص) كتابى است پر از دلائل واضح منطقى و مسايل بى شمار علمى و قوانين قضائى و حقوقى و دستورات عاليه كه براى حفظ حيات اجتماعى و مدنى در اين كتاب مقدس با عبارات ساده و در عين حال محكم و منظم آمده است كه خوانندگان را مجذوب مى‏نمايد .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 51/ پاسخ ما به مشكلات جوانان، ج 2، ص 218/ قرآن و ديگران، ص 13.

-29 لورد هيدلى   LOARD HEADLY

متفكر و دانشمندان بزرگ انگليسى

قرآن بزرگترين فضيلت تقوا و نيكوكارى را به برادران مسلم و پيروان اسلام مى‏آموزد در اين موضوع پاى حقيقت و عدالت را سخت بالا گرفته مى‏گويد: مبادا نفرت و خصومت شما اى گروندگان به اسلام نسبت به تقوى از اجراى عدالت و انصاف بازتان دارد، سعى كنيد عدل را در هر نقطه و درباره هر كس مى‏باشد مراعات كنيد.

در قرآن مكرر از توحيد سخن مى‏راند ظاهراً چنين فهميده مى‏شود كه خداوند گذشته از توحيد و يگانگى خودش نظر ديگرى داشته است: او مى‏خواهد يك حس اصالت بزرگ و وحدت خلقت و تساوى مردمان را به بشر تعليم دهد تا اجتماع كنونى »سوسياليزم و يا كمونيزم و دموكراسى« كه امروزه ضمانت زندگى بشر را عهده‏دار شده‏اند جمله از اين قانون و مساوات و تعميم او سرچشمه گرفته‏اند. بنازم به عظمت قرآن و قوانين متين و بى نظير او .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 50/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 177 / قرآن و ديگران، ص 22.

-30 برسورت اسمث   ber sort smess

عالم انگليسى (1815 1892 م)

معجزه خالده پيامبر كه مدعى آن بود قرآن است و پيامبر با قرآن فرستاده شده است در حالى كه اين كتاب مشتمل بر دستور شرائع و عبادات، اخبار امم، روشن كننده مملكت و حقائق است، و اين بزرگترين معجزه براى پيامبر، حضرت محمد (ص) بود و الحق مى‏توان گفت اين معجزه است .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 29/ قرآن و ديگران، ص 46.

-31 جان ديوت پورت   GHON DAVEN PORT

دانشمند و اسلام شناس نامدار انگليسى (1789 1877 م)

براى اين كه قدر و منزلت قرآن به خوبى دانسته شود بايد در نظر داشت هنگامى كه پيغمبر (ص) قيام نمود، فصاحت و بلاغت كلام، اهميتى به سزا داشت، و شعر و خطابه به اوج اعتبار رسيده بود. قرآن تا آن حد معجزه جاويد شناخته شده است كه محمد (ص) آن را دليل قوى و مؤيد رسالتش اعلام نمود، و آشكارا فصيح‏ترين مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت كرد، تا يك سوره مانند قرآن بياورند (و نتوانستند بياورند) .

عذر تقصير به پيشگاه محمد (ص)، و قرآن، ص 69 و 68/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 226.

-32 فردگيوم   Fred Gium

استاد دانشگاه لندن، دانشمند انگليسى (متولد 1888 م )

قرآن، كتابى است جهانى، كه ادبيات خاصى دارد كه نمى‏توان تأثير آن را در ترجمه حفظ كرد.

قرآن آهنگ خاص و زيبائى عجيب و تأثير عميقى دارد، كه گوش انسان را نوازش مى‏دهد.

بسيارى از مسيحيان عرب، تحت تأثير شيوه ادبى قرآن قرار گرفته‏اند. قرآن بسيارى از مستشرقين را نيز به خود جلب كرده است، هنگامى كه قرآن خوانده مى‏شود ما مسيحيان مى‏بينيم كه اثرى جادويى دارد كه توجه شنونده را به سوى جملات عجيب و اندرزهاى عبرت‏انگيز خود، جلب مى‏كند. وجود چنين امتيازاتى اين طرز تفكر را مى‏بخشد كه قرآن قابل رقابت نيست. و حقيقت اين است كه در ادبيات عربى با آن همه گستردگى كه در نثر و شعر دارد چيزى كه بتواند مقارنه و موازنه با قرآن كند يافت نمى‏شود....

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 381.

***

-33 استانلى لين پول   stanley lane poole

دانمشند انگليسى (1832 1895 م)

پيامبر اسلام يكى از بزرگترين و عالى ‏مقام‏ترين شخصيتهاى تاريخ جهان است و كتابش همان قرآن مى ‏باشد كه مجموع ه‏اى از وحى ‏هاى الهى و شاهكار زبان عربى است.

بر مبنا و اساس اين كتاب (قرآن)، فرهنگ و تمدنى به وجود آمد كه مغرب زمين هم به آن مديون است .

اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 25.

-34 جان ويليام در پر:   Draper .G.W

دانشمند انگليسى

قرآن تذكرات عالى اخلاقى و دستورات زيادى دارد. سبك انشاء قرآن طورى تنظيم شده است، كه ما به هيچ صفحه‏اى مراجعه نمى‏كنيم جز آنكه عالى‏ترين چيزى را كه همه كس بايستى پسنديده و تصديق كند، در آن خواهيم يافت، اين بنياد مخصوص كه به صورت تكه‏هاى كوتاه كوتاه است، مطالب، شعارها و قوانينى را به ما مى‏آموزد كه به خودى خود كامل بوده و براى عموم در تمام حوادث و احتياجات زندگى مناسب و قابل استفاده است .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 62/ قرآن در نظر اروپائيان، ص 56.

-35 كرنيكو   Kernico

دانشمند انگليسى

»كرنيكو« در حضور اساتيد ادبيات، در پاسخ كسى كه درباره اعجاز بلاغى قرآن سئوال كرده بود، گفت: براى قرآن، برادر كوچكى است، به نام نهج‏البلاغه، آيا براى كسى امكان دارد، مانند نهج البلاغه كه برادر كوچكتر قرآن است بياورد؟ تا ما را مجال گفتگو در امكان آوردن كلامى بليغ، نظير قرآن باشد .

تنزيه تنزيل شهرستانى، ص 135/ آنچه بايد از قرآن بدانيم، ص 62.

-36 پرفسور آرتور آربرى   artur gan arberi

دانشمند و خاورشناس انگليسى (1905 1969 م)

»زمانى كه به پايان ترجمه قرآن نزديك مى شدم سخت در پريشانى بسر مى‏بردم، اما در طول ايام پريشانى، قرآن نويسنده را چنان آرامشى مى‏بخشيد و چنان حفظ مى ‏كرد كه براى هميشه رهين منتش گرديد.

از اين جهت، من سپاس خود را به آن قدرتى كه به بشر الهام نمود و به آن پيامبرى كه نخستين بار اين صحيفه را ابلاغ كرد تقديم مى ‏دارم.

... در تمام اين مدت كه وظيفه مطلوب خود را انجام مى‏دهم خاطرات آن شبهاى رمضان را به ياد مى‏آورم؛ آن هنگامى كه در ايوان خانه جزيره مانند خود نشسته بودم در حالى كه مدهوش و شيفته و فريفته الحان خوش قرآن شيخ ريش سفيد همسايه بودم كه با لذت زياد و اشتياق تمام براى مؤمنان و پرهيزكاران قرآن تلاوت مى‏كرد. و من در حالى كه ديانت اسلام ندارم، قرآن را خواندم تا آن را درك كنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگهاى نافذ و مرتعش كننده‏اش شوم و تحت تأثير آهنگهايش قرار گيرم و با همان كيفيت كه مؤمنان نخستين و واقعى داشتند نزديك گردم تا آن را بفهمم.

در برابر آن زحمات، اين نعمت عظمى كه درك قرآن است برايم حاصل شد، لذا اين اثر ناقص يعنى ترجمه خود را به ياد آن خاطرات رؤياانگيز شبهاى مصر اهدا مى‏كنم

ترجمه تصويرى و تفسيرى آهنگين سوره فاتحه و توحيد، عبدالكريم بى آزار شيرازى، ص 22.

-37 هربرت جورج ولز   H.G.Wells

دانشمند و محقق انگليسى (1866 1946 م)

در پاسخ سؤالى كه يكى از مجله‏ هاى علمى اروپا نموده بود كه بزرگترين كتابى كه از آغاز تاريخ بشر تاكنون بيشتر از ساير كتب در دنيا تأثير بخشيده و از همه مهمتر به شمار آمده كدامست، چند كتاب را نام برده و در پايان نوشت:

اما كتاب چهارم كه مهمترين كتاب دنياست، قرآن است. زيرا كه اين كتاب آسمانى اثرى كه در دنيا گذارد نظير آن را هيچ كتابى به خود نديده است.

قرآن كتاب علمى و دينى و اجتماعى و تهذيبى و اخلاقى و تاريخى است.

مقررات و قوانين و احكام آن با اصول قوانين و مقررات دنياى امروز تطبيق مى‏كند و براى هميشه قابل پيروى و عمل است هر كس بخواهد دينى اختيار كند كه سير آن با تمدن بشر پيشرفت داشته باشد بايد كه دين اسلام را اختيار نمايد و اگر خواهد كه معنى اين دين را بيابد به قرآن مراجعه كند .

آنچه بايد از قرآن بدانيم، ص 63/ پنجگام، ص 198/ اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 43/ درسهائى از مكتب اسلام، سال 13، ش 1/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 219.

قرآن بهترين راهنمائى يك عقيده قلبى يعنى توحيد و اخلاق فاضله است.

در قرآن بهترين عبارات و عالى‏ترين جملات نازل گرديده، اسلوب فصاحت و بلاغت آن به حدى زيباست كه عقول عقلا را حيران ساخته است، قرآن كتابى است ابدى و جهانى .

قرآن و ديگران، ص 26/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 178/ دائرة المعارف شيعه، ص 746/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 53.

-38 سركوويليام   SIR KUE WILLIAM

شخصيت مشهور انگليسى

به گفته تمام خاورشناسان دنيا قرآن به منتهاى درجه فصاحت و بلاغت نازل گشته و سبك و اصول انشاء آن به پايه اعجاز رسيده .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 56.

-39 ج. م. رود ويل   Rodwel .G.M

اسلام‏شناس انگليسى

رود ويل، در مقدمه‏اى كه بر ترجمه قرآن نوشته و در سال 1876 م به طبع رسيده، چنين نظر داده است:

بايد اعتراف كرد كه قرآن، بواسطه ارشادات عاليه و نظريات عميقش سزاوار است كه مورد توجه كامل قرار گيرد.

اين كتاب، همان روح قوى مى‏باشد كه يك ملت نادان و فقير را منقلب ساخت و تمدن نيرومندى را كه رونقى كامل داشت به وجود آورد. تمدنى كه بالهاى خود را از سمت مغرب تا اسپانيا و از سمت مشرق، به حدود هند گسترش داد و در اندك زمانى امپراطورى بزرگى را تأسيس نمود.

قرآن، مقام والائى دارد، زيرا نام خداوند و خالق جهان و ستايش او را در ميان ملل بت پرست، نشر داد و آن را به همه كس اعلام نمود .

اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 47/ زندگانى محمد، ص 27.

اروپا بايد فراموش نكند كه مديون قرآن است. همان كتابى كه آفتاب علم را در ميان تاريكى قرون وسطى در اروپا، جلوه‏گر ساخت.

قرآن و ديگران، ص 36/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 180/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 57/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 218.

***

-40 مرمادوك   mermadok

محقق انگليسى

آيات و كلمات قرآن در قلب و زبان ما جاى گرفته و با گوشت و خون و استخوان ما و آنچه در وجود ماست در آميخته است .

قرآن و ديگران، ص 36/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 180/.

-41 جورج سيل   sale .G

دانشمند انگليسى( 1697 1736 م )

اسلوب قرآن زيبا و فياض است و در اكثر موارد، اسلوب را شيرين‏تر و لطيف‏تر و با جلال‏تر مى‏يابيم، به خصوص در جائيكه پاس صحبت از عظمت و بزرگى و جلالت خداوندى به ميان باشد.

عجب اينكه قرآن با همين اسلوبش اذهان همه شنوندگان را اسير و پايبند خود مى‏كند اعم از اينكه آنان از مؤمنين به قرآن باشند يا از معارضين و مبارزينش منتهى دسته اخير مجذوبيت و دلباختگى خود را اينگونه توجيه مى‏كنند كه آنان به وسيله قرآن و اسلوب بديعش، سحر مى‏شوند لذا با سكوت محض و اعجاب و تحسين تام به قرائت و تلاوتش گوش مى‏دهند .

قرآن بر فراز آسمانها، ص 65.

-42 دكتر ماركس   Marks .Dr

دانشمند انگليسى (1818 1883 م)

قرآن شامل تمام پيامهاى خدائى است كه در تمام كتب مقدسه عموماً براى جميع ملل آمده و آن از جمله مسائلى است: كه فكر و انديشه خداشناسى و يگانه پرستى را تأييد نموده و وحدانيت مصدرى را تثبيت مى‏كند كه راهنمايان بشر و معلمين بزرگ تعليمات خود را از آن فرا گرفته و از آن استمداد مى‏جويند .

تاريخ قرآن، ص 145.

در قرآن آياتى موجود است كه اختصاص به طلب علم و دانش و تفكر و بحث و تدريس دارد و چاره‏اى جز اين اعتراف ندارم كه اين كتاب محكم بسيارى از اشتباهات بشر را تصحيح كرد .

قرآن و ديگران، ص 40/ اسلام‏شناسى غرب، ص 22/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 181/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 63.

-43 كينت گريك   Kent Greak

استاد دانشگاه كمبريج انگلستان

من مسلمان نيستم تا بگويم قرآن كلام خدا مى‏باشد. ولى د رمدت چهارده قرن كه از آمدن قرآن مى‏گذرد هيچ كس نتوانسته است در زبان عربى كلامى بياورد كه با قرآن برابرى نمايد.

قرآن كتابى نيست كه براى يك دوره به خصوص آمده باشد، كتابى است جاويد براى تمام اعصار، و تا جهان است نوع بشر مى‏تواند (و بايد) كه قرآن را راهنماى زندگى خود قرار بدهد و بر طبق دستورهاى آن رفتار نمايد.

چرا قرآن براى يك دوره به خصوص نيامده و هرگز كهنه نمى‏شود و تا روزى كه نوع بشر بافى است راهنماى انسان خواهد بود؟ زيرا چيزى وجود ندارد كه در قرآن نيامده باشد.

هنگامى كه قرآن را براى نخستين بار گشودم و تحت تأثير آن قرار گرفتم، تصور كردم اثرى كه آن كتاب در من كرده استثنائى است و در سالهاى بعد كه با چندين تن از مترجمان قرآن به زبانهاى اروپائى مكاتبه كردم و بعضى از آنها را نيز ديدم، دريافتم تأثيرى كه خواندن قرآن در ما اروپائيان مى‏كند همگانى است، اما مشروط بر اينكه قرآن در متن اصلى خوانده شود و ترجمه قرآن در هيچ يك از زبانهاى اروپائى تاثير متن اصلى را ندارد.

قرآن و پديده‏هاى طبيعت از ديد دانش امروز، ص 19.

-44 ديويد ساموئل مارگوليوس   David Samuel Margoliooth

استاد دانشگاه آكسفورد (1858 1940 م)

قرآن قطعاً مقام بزرگى در بين كتابهاى اين جهان دارا مى‏باشد. هر چند كه تازه‏ترين و آخرين كتاب الهى است اما اثرى كه بر روى توده‏هاى بشريت بخشيده است قابل قياس با ساير آنها (كه عمر طولانى‏تر دارند) نيست.

اين كتاب يك مرحله جديدى در فكر بشريت ايجاد كرده و يك نوع اخلاق تازه‏اى بوجود آورده است .

قدمى در شناخت قرآن، ص 44.

***

قرآن از ديدگاه دانشمندان ايتاليائى

-45 بانو مايل انجلو   Mael Angello

ايتاليائى

در ابتداء به عللى الزاماً كتابهايى كه بيگانگان در زمينه اسلام و قرآن نوشته بودند مورد مطالعه قرار دادم، با وجودى كه نوشته‏ هاى آنان درباره آئين جاودانى اسلام با غرض ورزى و بدگوئى توأم است، در عين حال مى‏توان از لابلاى سخنان ايشان حقايق تابناك اسلام را دريافت و حدود نفوذ و اتقان مطالب قرآن را به دست آورد. آشنائى من با تعاليم حيات بخش و معارف درخشان اسلام و قرآن، بينش جديد و عميقى در من به وجود آورد و طرز فكرم را درباره جهان آفرينش و فلسفه وجود به كلى دگرگون ساخت و احساس كردم كه تعليمات اسلام بر خلاف تعاليم مسيحيت، انسان را موجودى شريف و با شخصيت مى‏شناسد نه موجودى كثيف و ذاتاً آلوده!!. مسلمانان به حكم كتاب آسمانى قرآن پيامبر عالى مقام خود را انسانى مانند انسانهاى ديگر مى‏دانند كه خداوند او را براى تبليغ و رسالت و رهنمائى انسانها برگزيده است. در اين كتاب دستور زندگى و نحوه بهره‏ گيرى  از لذايذ اين دنيا و حيات آن، به طرزى جالب و خردمندانه بيان شده است .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 34/ قرآن و ديگران، ص 30/ درسهائى از مكتب اسلام، سال 14، ش 4.

46 كونت ادوارد گيوجا   Giunt Edward gioga

دانشمند ايتاليايى

من در پيرامون اديان قديم و جديد، تحقيق فراوان نموده و آنها را با دقت مورد مطالعه قرار دادم تا در نتيجه به دست آوردم كه يگانه آئين آسمانى و حقيقى اسلام است، و كتاب آسمانى اين دين، يعنى قرآن مجيد، تمام نيازمنديهاى مادى و معنوى بشر را تضمين كرده و او را به كمالات اخلاقى و روحى، سوق مى‏دهد و رهبرى مى‏نمايد .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 19/ راه تكامل، ج 5، ص 215.

-47 پرنس ژيوائى بورگيز   PRINCE BOORGUIS

مورخ ايتاليائى

مسلمين همينكه در پيروى قرآن و خواندن آن و عمل به قوانين و احكامش سستى و بى حالى نشان دادند نيروى سعادت و فرشته سيادت نيز با اين بى اعتنائى از آنها دور شد و آن همه عزت و قدرت و خورسندى و عظمت از افق حيات آنها رخ بر بست و به جايش اهريمن اسارت و بندگى جانشين شد. دشمنان از اين فرصت بر آنها تاخت، و حلقه‏وار چون ميكرب‏هاى اجتماع آنها را در ميان گرفتند و آنها را به روزگار كنونى اسير و مقيد ساختند آرى اين همه بدبختيها و تيره روزيهاى مسلمين از مراعات نكردن قوانين قرآن بوده، در اين امر بزرگ هيچ گناهى متوجه اسلام (و قرآن) نيست آيا حقيقتاً چه ايرادى را مى‏شود بر اين آئين پاك گرفت . وجداناً ايرادى به آئين  حقيقت اسلام در نظر ديگران، ص 37.

پاك اسلام نمى‏توان گرفت هنگامى، سعادت و نيك بختى مسلمين را ترك كرد به روى قرائت و فهم قرآن در بستند و در نگهدارى و عمل به آن سستى ورزيدند.

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 39/ قرآن و ديگران، ص 40/ تمدن و علوم اسلام، ص 18.

-48 غوسطن كرستا   ghosten Keresta

دانشمند و نويسنده ايتاليائى (1840 1897 م)

در هر جاى از قرآن كه پيامبر، محمد (ص) آورده، انسان در مى‏يابد آياتى را كه، بر فعل خير انسان را بر مى‏انگيزد .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 49/ قرآن و ديگران، ص 21.

-49 مسترگريگورى   Gregory .Mr

كشيش ايتاليائى (1017 1085 م)

روزى شخصى كه صاحب رأى و دانشمند بود، از من پرسيد: آيا اين قرآن مى‏تواند بشر را به سوى يك عقيده صحيح و شايسته هدايت كند؟ جوابش را مثبت داده، تصديقش كردم .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 598.

50 بانو لورا واكسيا واگليرى   Laura Waccia Vagliry

استاد دانشگاه ناپل ايتاليا

كتاب آسمانى اسلام نمونه‏اى از اعجاز است. قرآن كتابيست كه نمى‏توان از آن تقليد كرد. نمونه سبك و اسلوب قرآن در ادبيات عرب سابقه ندارد.

تأثيرى كه سبك قرآن در روح انسان ايجاد مى‏كند ناشى از امتيازات و برترى‏هاى آن مى‏ باشد. چطور ممكن است اين قرآن كار محمد (ص) باشد و حا آنكه ما معتقديم محمد (ص) يك مرد عرب و درس نخوانده بود. ما در اين قرآن ذخائر و اندوخته‏ هائى از علوم را مى‏بينيم كه مافوق استعداد و ظرفيت باهوشترين و متفكرترين اشخاص است، و بزرگترين فيلسوفان و قوى‏ترين رجال سياست بايد در مقابل قرآن زانوى عجز و ناتوانى به زمين بزنند . با اينكه قرآن در سراسر  اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 306/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 22/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 69/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 175.

جهان اسلام به كرات خوانده مى‏شود معذلك خواندن آن با اين همه تكرار در پيروانش ايجاد خستگى نمى‏كند بلكه بالعكس در ضمن خواندن مكرر هر روز عزيزتر مى‏شود. خواندن يا شنيدن قرآن در ذهن خواننده يا شنونده حس تعظيم و تكريمى بر مى‏انگيزد. متن قرآن در طول اعصار و قرون در تاريخ نزول آن تا امروز به همان صورت اوليه باقى مانده و تا وقتى كه خدا بخواهد و تا جهان ادامه داشته باقى خواهد بود .

قرآن و ديگران، ص 15/ پيشرفت سريع اسلام، ص 52.

قرآن از ديدگاه دانشمندان روسى

51 لئون تولستوى   Iion tolstue

فيلسوف و نويسنده مشهور روسى (1828 1910 م)

هر كس كه بخواهد سادگى و بى پيرايه بودن اسلام را دريابد بايد قرآن مجيد را مورد مطالعه قرار دهد، در آنجا قوانين و تعليماتى بر مبناى حقايق روشن و آشكار صادر و احكام آسان وساده براى عموم بيان شده است، در اين كتاب آيات فراوانى است كه بخوبى بر مقام عالى دين اسلام و پاكى روح آورنده آن گواهى مى‏دهد.

قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 299/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 41/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 42/ تاريخ و علوم قرآن، ص 187/ مناظره دكتر و پير، ص 122/ پنجگام، ص 199/ قرآن و ديگران، ص 16.

52 دكتر پطروشفكى   Petroshfki .Dr

استاد تاريخ شناس روسى (متولد 1898 م)

قرآن تعليمات و احكام و مواعظ و سخنانى است كه محمد (ص) در زمانهاى مختلف به پيروان خويش از طريق وحى كه از طرف خداوند در حالت خاص به وسيله روح القدس يا جبرئيل بر وى نازل شده بود، ابلاغ كرد، آيات قرآن توسّط مؤمنان بر برگهاى خرما و قطعات استخوان و ندرتاً بر پوست نوشته مى‏شده ولى بيشتر از بر مى‏كردند، صحابه پرشور نيز قرآن را از بر كرده و حافظ آن بودند، قرآن براى مسلمانان كتابى است مقدس و پايه دين ايشان است، و همان مقامى را دارد كه تورات در نظر يهوديان و انجيل در نظر مسيحيان دارد. از نظرگاه مسلمانان مؤمن قرآن بر خلاف آنچه دانشمندان اروپائى مى‏پندارند، تأليف و پديد آورده محمد پيامبر (ص) نبوده بلكه سخنان اصيل (وحى) خداوند است.

قرآن و ديگران، ص 25/ اسلام در ايران، ص 109/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 178/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص52/.

قرآن از ديدگاه دانشمندان فرانسوى

53 بارتلمى سنت هيلر   Brtelaehmy Snthilaire

دانشمند و مستشرق فرانسوى (1805 1895 م)

قرآن كتابى است بى همتا كه زيبايى ظاهرى و عظمت معنوى آن برابر است. استحكام الفاظ و انسجام كلمات و تازگى افكار در سبك نو ظهور آن چنان متجلّى است كه پيش از آنكه خردها تسخير معانى آن گردند، دلها تسليم آن مى‏شوند. در ميان پيامبران هيچ كس مانند پيامبر اسلام نتوانسته است اين همه نفوذ كلام داشته باشد.

قرآن با سبك خاص خود، هم سرود مذهبى است و هم نيايش الهى و هم شريعت و قوانين سياسى و حقوقى و هم نويد بخش و هشدار دهنده و هم پندآموز و هم راهنما و هدايت كننده به راه راست و هم بيان كننده قصه و داستان و حكم و امثال .

و بالاخره قرآن زيباترين اثر به زبان عربى است كه در ميان كتابهاى مذاهب جهان نظيرى ندارد .

مسيحيان عرب زبان معترفند كه اين كتاب شريف چه تأثير شگرفى در دل و جان شنوندگان دارد .

ترجمه تصويرى و تفسيرى آهنگين سوره فاتحه و توحيد، عبدالكريم بى آزار شيرازى، ص 16.

54 حيدر بامات »ج ربوا«    Hrisar Bamat

دانشمند فرانسوى

در پيشرفت قرآن قطعاً زور، عامل اساسى نبوده است. براى اينكه مسلمانان بعد از پيروزى مردم را در حفظ دين خود آزاد مى‏گذاشتند و اينكه مى‏بينيم ملتهاى مسيحى ديانت پيروز شدگان را پذيرفتند، به اين دليل بوده كه آنها اين پيروز شدگان تازه را عادلتر از بزرگان پيشين خود مى‏يافتند. و ديانت اينها را به قدرى ساده يافتند كه تا آن زمان ملتهاى مسيحيت چنين مطالبى را نشناخته بودند...

قرآن به زور به كسى تحميل نشد، فقط به نيروى منطق و اقناع پيشرفت كرد... و تنها نيروى منطق قوى قرآن بود كه توانست ملتهاى پيروز شده بر مسلمانان را در اين اواخر چون ترك و مغول به طرف خود جلب كند. و به همين اقناع بود كه در هند با اينكه عربها آنجا فقط رهگذر بودند پيشرفت كرده پيروان اسلام در آنجا امروز به پنجاه ميليون نفر مى‏رسند و تعدادشان  گوستاو لوبون اين رقم را در سال 1884 نوشته است و مادام (ديرجينيا واكا) در كتاب خود »الهندالاسلاميه« در سال 1941 آمار مسلمانان هند را يكصد ميليون نوشته است.

روزبه روز رو به افزايش است.

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 346.

55 دكتر جرينه   GRINEH ,DR

مسلمان فرانسوى

هنگامى كه از »دكتر جرينه« علّت مسلمان شدن او را سئوال كردند، پاسخ داد:

من در تمام آيات قرآنى كه در زمينه علوم طبيعى و بهداشتى و طبّى بود مطالعه كردم و آنها را به خوبى فهميدم و با علوم جديد منطبق ديدم از اين رو مسلمان شدم زيرا يقين كردم كه محمد (ص) متجاوز از هزار سال پيش بدون اينكه معلّم بشرى داشته باشد، حق را بيان كرده است اگر هر عالمى آيات مربوط به علم خود را در قرآن مطالعه كند و خود را از غرض دور نگه دارد، بدون ترديد مانند من مسلمان خواهد شد .

راه تكامل، ج 3، ص 62/ ويژگيهائى از قرآن مجيد، ص 115.

56 سُديو   Sodien

مستشرق و نويسنده مشهور فرانسوى (1817 1893)

در قرآن چيزى از مقررات اخلاقى و اجتماعى فرو گذار نشده و قوانين آن بر پايه علم و اساس آن بر عدل و احسان استوار شده و هدف آن نشان دادن راه حق و جلوگيرى از باطل و دفع گمراهى و ضلالت و بيرون راندن بشر از تاريكى‏هاى ذلّت و خوارى به سوى نور و فضائل و كمالات انسانيّت است.

در اين كتاب چيزى از اصول پاكيزگى و نظافت و موجب رهائى از هرگونه نقص و عيب فرو گذار نشده و مى‏تواند مردم جهان را به زيور كمال آراسته سازد، قرآن توانست مردم عرب را از انواع فجايع و رسوائيها و ارتكاب گناه باز دارد و آنها را به راه راست هدايت فرمايد، اين كتاب مشتمل بر حقايقى است كه چشمهاى عيب جويان از اسلام را از ديدن و گوشهاى آنها را از شنيدن كور و كر كرده است .

تاريخ علوم و قرآن، ص 187/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 298/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 40.

57 ليبون   Lebin

دانشمند فرانسوى

در عظمت و جلال قرآن، همين بس كه گذشت چهارده قرن از نزول آن نتوانسته كوچكترين خللى در آن ايجاد كند. اسلوب بيان و كلمات قرآن چنان تازه و شيرين است كه گوئى ديروز پيدا شده است .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 608.

58 دكتر ماردريس   Mardrice .Dr

فرانسوى

امّا سبك قرآن بى گمان سبك كلام خداوند تبارك و تعالى است زيرا اين سبك كه مبتنى بر كنه وجودى است كه از آن صادر شده و محال است كه جز سبك و روش خداوندى باشد!!. حقيقت اين است كه نويسندگانى كه جنبه شك و ترديد آنان بيشتر بود، در برابر تأثير اين كتاب سر فرود آورده‏اند و فرمانروايى و نفوذ آن بر سيصد ميليون مسلمان روى زمين به حدّى است كه مبلّغين  البته اين تعداد مربوط به سالهاى قبل است و امروزه آمار مسلمانان بيش از يك ميليارد مى‏باشد.

ما را عموماً وادار به اعتراف نموده كه ممكن نيست حتى يك پيش آمدى را ثابت و محقّق كرد كه در آن يكى از مسلمين از دين برگشته باشد زيرا اين سبكى كه ابتدا گوش بدويان آن را شنيده، نثر بسيار تازه‏اى بود كه از حيث تنسيق بى نظير و سجع و جناس بسيار عالى داشته و در گوش هر كسيكه به لغت عربى آشنا بوده يك تأثير عميق مى‏بخشيد، به همين جهت از كارهاى بيهود و كوششهاى بى نتيجه است كه انسان در صدد باشد تأثير فوق‏العاده اين نثر بى مانند را به زبان ديگرى ادا كند مخصوصاً با فرانسه كه دامنه‏اش تنگ است .

قرآن و ديگران، ص 35/ پنجگام، ص 198/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 56.

59 كنت هنرى دوكاسترى   DEASTERIE .CH

دانشمند و مستشرق فرانسوى (1853 1915 م)

محمد قرآن را دليل بر صدق رسالت خود آورد و هميشه تا به امروز سرى از اسرار بوده كه گشودن طلسمهاى آن ممكن نيست و به حقيقت اين سر مستور نمى‏رسد مگر كسيكه تصديق كند به اينكه مُنزِل از جانب خدا است.

اگر كسى بگويد قرآن كلام خدا نيست بلكه كلام محمد است ما بر هر دو تقدير ناچار بايد اعتراف كنيم كه اين آيات بينات از يك نفر بدعت گذار صادر نشده است برخلاف عقيده كسيكه نبوّت آن حضرت را تكذيب كرده شايد اين عقيده به واسطه تنگى قافيه پيدا شده كه ما را مجبور مى‏كند پيغمبر را كه در حقيقت مملوّ از امانت و صداقت است نسبت به كذب دهيم. چگونه ممكن است پيغمبر اين كتاب را به لغت فصيح تأليف كرده باشد با اينكه آن لغت در قرون وسطى مثل لغت لاتينى است كه غير از مردمان عالم آنرا نمى‏فهميدند

قرآن و ديگران، ص 30/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 33.

60 دكتر موريس   MORISE .DR

فرانسوى

محققاً قرآن بهترين و برترين كتابى است كه با قلم صنع و دست هنر ازلى براى بشر، ظاهر ساخته است . قرآن برترين كتابيست كه عنايت ازلى به سوى بشر فرستاد و آن كتابيست كه:   آنچه بايد از قرآن بدانيم، ص 64/ پاسخ ما به مشكلات جوانان، ج 5، ص 145/ پنجگام، ص 201.

شك و ريب در آن راه ندارد.

و بدون كوچكترين اغراق و مبالغه يا تعصب بايد گفت از همه جهات معجزه است .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 19/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 181/ قرآن و ديگران، ص 42.

61 ديته فنان   diteh Fenan

دانشمندان ومستشرق فرانسوى (1823 1879 م)

قرآنى كه پيامبر محمد (ص) آورد غير كتب مقدّسه ديگر (مانند تورات و انجيل) است. اين قرآن تنها كتابى است كه امر به رفق و احسان مى‏نمايد.

هر آينه شخصى به نام حسين كه از بنى سالم بود آمد نزد محمد (ص) و گفت: يا رسول الله من پدر و مادرى دارم هر دو مسيحى و ابا دارند كه در دين خدا داخل شوند و من آنها را اجبار بر اين امر مى‏نمايم حضرت فرمود:

لا اكراه فى الدّين و در اين باب آنچه در سوره كافرون لكم دينكم ولى دين و همين سوره  كار دين با اجبار نيست، سوره بقره، آيه 256.

اينك دين شما براى شما و دين من براى من، سوره كافرون، آيه 6.

عنكبوت »ولا تجادلوا اهل الكتاب الا بالتّى هى احسن« آمده .

شما مسلمانان با يهود و نصارى و مجوس كه اهل كتابند جز به نيكوترين طريق بحث و مجادله مكنيد. آيه 46.

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 35/ قرآن و ديگران، ص 14.

62 پرفسور هانرى كربن   CORBIN .P.H

اسلام شناس معاصر فرانسوى

اگر انديشه محمد (ص) خرافى بود و اگر قرآن او وحى الهى نبود هرگز جرأت نمى‏كرد بشر را به علم دعوت كند. هيچ بشرى و هيچ طرز فكرى به اندازه محمد و قرآن به دانش دعوت نكرده‏اند تا آنجا كه در قرآن نهصد و پنجاه بار از علم و فكر و عقل سخن به ميان آورده است .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 36/ قرآن و ديگران، ص 14/ پنجگام، ص 190/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 174/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 110/ اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 51.

63 پول كازانووا   Paul Casanova

خاور شناس معروف فرانسوى (متوفى 1926 م)

هرگاه از محمد (ص) معجزه‏اى مى‏خواستند كه دليل صحت ادعايش باشد، وى قسمتى از قرآن را عرضه مى‏داشت و جلال و شكوه بى نظيرش شاهد آن بود كه ريشه و منشأ الهى و ملكوتى دارد و در حقيقت؛ حتى براى آنها كه مسلمان نيستند، هيچ چيز عجيب‏تر از زبان قرآن نيست كه با بيان بس رسا و طنين دل‏انگيز و گوش نوازش، مردم آن روز را كه بسيار علاقمند به فصاحت بودند، مجذوب و شيفته كرده و وادار به تحسين مى‏نمود. وسعت سيلابها و طنطنه آهنگ و سجع و قافيه عجيبش بيشتر اوقات، بسيارى از مخالفين و مشركين را منقلب مى‏كرد .

قرآن در نظر اروپائيان، ص 55/ پنجگام، ص 205.

64 دكتر ماردريل   MARDRIL .DR

فرانسوى

اسلوب قرآن اسلوبى است ملكوتى و آسمانى مولود فكر بشر و مخلوق زمينى نيست. آنچه راكه قرآن دارد هيچ كتاب ديگر نخواهد داشت .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 62.

خدايا اين نغمات معنوى چيست؟ آه فهميدم، نبوت و نويد سعادت است كه از قلب مردى بزرگ و پيامبرى عالى مقام پرتو افشانى كرده، اسلوب قرآن را جز به قدرت خدائى و مافوق بشرى به چيز ديگرى نمى‏توان نسبت داد .

تمدن و علوم اسلام، ص 11.

در صورتى كه قرآن شعر نيست. ندانستم كه چيست! زيرا سخت است بگويم كه قرآن شعر است يا شعر نيست. پند و اندرز است، يا درّ و گوهر است از هر سخن، حتّى از گفته بودا و افلاطون فراتر و متين‏تر است .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 58/ قرآن و ديگران، ص 38/ حقيقت اسلام در نظر ديگران، ص 57.

65 ژول لابوم   Goles Labeume

خاور شناس فرانسوى

اى مردم در قرآن دقت كنيد تا حقايق آن بر شما آشكار شود اين همه علوم و فنون كه اعراب كسب كرده‏اند، اين همه كاخ دانشها و بينشها كه اعراب وحشى بنياد نموده‏اند اساس و شالوده آن را قرآن ريخته سپس مسلمين بالا برده‏اند، وانگهى اينها همه نهرى بيش از آن همه انهار بزرگ قرآن نمى‏باشد . قرآن بيشتر وعظ و ترغيب و ترهيب است و توجه آن تنها به بزرگان و سران  پاسخ ما به مشكلات جوانان، ج 2، ص 219/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 177.

قوم نبود بلكه روى خطاب اين كتاب به جانب عموم مردم است كه مى‏فرمايد:

يا ايها الذين آمنوا قوا انفسكم و اهليكم نارا و قودها الناس و الحجارة . و يا ايها الناس قد جاء كم برهان من  سوره تحريم، آيه 6.

ربكم .

سوره نساء، آيه 173.

اى كسانى كه به خدا ايمان آورده‏ايد (در طاعت حق بكوشيد) و خود را با خانواده خويش از آتش دوزخ نگاهداريد چنان آتشى كه مردم (دل سخت كافر) و سنگ خارا آتش افروز اوست.

اى مردم! دليل روشن از طرف پروردگارتان براى شما آمد.

و اين اصل قوى است كه موجب هدايت و ارشاد ملل شده و آنها را به راه سعادت و مدارج كمال مى‏كشاند. بايستى كه اهل دنيا بر حسب اختلاف جنس و زبان به ديده انصاف نظرى به گذشته دنيا كرده، معارف و علوم پيش از اسلام را مطالعه كنند و معترف شوند كه: آيا دانش و علم براى مردم دنيا جز به واسطه مسلمين شده و مسلمانان اين علوم و دانش را از قرآنى كه مانند درياى دانش بود گرفته و از آن نهرها جدا نمودند؟!

قرآن براى هميشه زنده است و هر كس از مردم جهان به قدر درك و استعداد خود از آن بهره بر مى‏دارد .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 51/ تاريخ قرآن، ص 144/ قرآن و ديگران، ص 23 / قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 296/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 57/ تاريخ علوم و قرآن، ص 186.

66 فرنس اتيين دينيه   FUNIS Etin Dineta

دانشمند و مستشرق فرانسوى (1861 1929 م)

حقّا مرا به دهش وادار نموده است كلام بعضى مستشرقين كه مى‏گويند: محمد (ص) وقت را غنيمت شمرد پس نظر و تفكّر نمود و مرتب كرد عمل مستقبل خود را، به اينكه محمد در اين فرصت قرآن را تأليف نمود.

اينها ملاحظه اين كتاب الهى را كه خالى از يك آيه و يك خط سابق بر وجود قرآن باشد حقيقتاً نكردند .

قرآن و ديگران، ص 21.

اسلام قوانين طبيعت را آن چنان تنظيم مى‏كند كه هر كدام از قوانين مزبور به طبيعت بشر القاء گردد بى شك آن را با كمال ميل مى‏پذيرد و روى اين اصل اگر از قرآن تعبير به راهنما شده تعبيرى صحيح و بجاست زيرا قرآن بشر را به بهترين روش زندگى رهبرى مى‏كند و او را به نيكوترين هدفها دعوت مى‏نمايد .

طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 176.

67 ژوزف ارنست رنان   Renan .G.E

فيلسوف معروف فرانسوى (1823 1892 م)

در كتابخانه شخصى من هزاران جلد كتاب سياسى، اجتماعى، ادبى و غيره وجود دارد كه همه آنها را بيشتر از يك بار مطالعه نكرده‏ام و چه بسا كتابهائى كه فقط زينت كتابخانه من مى‏باشند ولى يك جلد كتاب است كه هميشه مونس من است و هر وقت خسته مى‏شوم و مى‏خواهم درهائى از معانى و كمال به روى من باز شود آن را مطالعه مى‏كنم و از مطالعه زياد آن خسته و ملول نمى‏شوم. اين كتاب قرآن، كتاب آسمانى مسلمين است .

طبقات مفسران شيعه، ج1، ص 177/ دائرة المعارف شيعه، ص 744/ قرآن و ديگران، ص 22/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 59.

اگر كسى خواسته باشد به كتابى كه از آسمان نازل شده، معتقد شود، آن كتاب فقط قرآن است.

زيرا كتب ديگر آسمانى امتيازات قرآن را ندارند .

پيامبر اسلام از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 188.

68 دكتر گوستا و لوبون   Goustawe Iebon

مورخ و اسلام‏شناسى فرانسوى (1841 1931 م)

قرآن كه كتاب آسمانى مسلمين است منحصر به تعاليم و دستورات مذهبى تنها نيست و بلكه دستورات سياسى و اجتماعى مسلمانان نيز در آن درج است...

شكى نيست كه بعضى جاهاى اين كتاب در فنون شعرى و رموز خطابه و حسن بيان قدرت نمائيهائى شده كه نظير آن را در ساير كتب مذهبى نمى‏توان به دست آورد.

احكام و تعاليم اخلاقى آن بسيار برجسته و عالى است، خيرات، نيكى، مهمان نوازى، اعتدال در خواهشهاى نفسانى، وفاى به عهد، اكرام والدين، اعانت و سرپرستى از بيوه و يتيم، نيكى كردن در مقابل بدى كه در موارد عديده از آن تأكيد به عمل آمده از تمام اين صفات و خصايل حميده تعليم داده شده است. تعليمات اخلاقى قرآن به مراتب بالاتر از تعليمات اخلاقى انجيل است .

طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 176/ قرآن و ديگران، ص 20.

69 فرانسوامارى ولتر   Voltair .F.M

فيلسوف و نويسنده بزرگ و مشهور فرانسوى (1694 1778 م)

من يقين دارم كه اگر قرآن و انجيل را به يك فرد غير متدّين ارائه دهند او حتماً اوّلى را بر خواهد گزيد زيرا كتاب محمد (ص) در ظاهر افكارى را تعليم مى‏دهد كه به اندازه كافى بر مبناى عقلى منطبق است شايد هرگز قانونى كاملتر از قوانين قرآن درباره طلاق وضع نشده باشد .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 44/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 175/ اسلام از نظر »ولتر« ص 103/ قرآن و ديگران، ص 16.

70 ناپلئون بناپارت   NAPOLEAN BONAPARTE

امپراطور مشهور فرانسه (1769 1821 م)

قرآن به تنهائى عهده‏دار سعادت بشر است اميدوارم آن زمان دور نباشد كه من بتوانم همه دانشمندان و تحصيل كردگان همه كشورها را با يكديگر متحّد كنم و نظام يكنواختى فقط: براساس و اصول قرآن مجيد كه اصالت و حقيقت دارد، و مى‏تواند مردم را به سعادت رهبرى كند. من هم اميدوارم در طول زمان نزديكى جشن اتحاد، و نظامى را براساس قرآن بر قرار كنم .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 43/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 21/ تابش اسلام در اروپا، ص 134/ اسلام و غرب، ص 110/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 214.

كجاست آن روزى كه ما مجمع و هيئتى بزرگ از سياستمداران و علماء حقوق دنيا تشكيل دهيم. قرآن كلام الهى و متين‏ترين قوانين محمّدى (ص) همان نسخه پرافتخار بشرى را پيش رو گذاريم و از روى آن قوانين و سعادت حقيقى بشر را تنظيم و تنسيق نمائيم .

حقيقت اسلام در نظر ديگران ص 28/ قرآن و ديگران، ص 46.

71 ژان دوان پورت   gohn sown port

دانشمند فرانسوى

قرآن كتابيست كه از آغاز تابان، با شهور كامل از پنهانيها و غير پنهانيها سخن مى‏گويد، و بيماريهاى روحى و اجتماعى را تداوى و چاره جوئى نموده و در عين حال جلوگيرى از مفاسد اخلاق و كردارهاى زشت، و تبهكاريهاى انسان را به كارهاى نيك و شايسته هم تشويق و ترغيب مى‏نمايد .

قرآن و ديگران، ص 26.

72 ژان ژاك روسو   GEAN GAC ROUSSEAU

نويسنده و متفكر فرانسوى (1804 1876 م)

بعضى از مردم بعد از آنكه مقدار كمى عربى ياد گرفتند قرآن را خوانده و درست درك نمى‏كنند و اگر مى‏شنيدند محمّد با آن لغت فصيح و آهنگ رساى عرب آن را مى‏خواند هر آينه به سجده مى‏افتادند و ندا مى‏كردند اى محمّد عظيم دست ما را بگير و به محل شرف و افتخار برسان. ما به خاطر يارى تو حاضريم جان خويش را فدا سازيم .

قرآن و ديگران، ص 18.

73 ام ساوارى   Savary .M

خاورشناس و محقق فرانسوى

»ماراكسى« يعنى كشيشى كه چهل سال عمر خود را صرف مبارزه با قرآن نمود خود مغرض و بى دانش بود و دليل بر نادانى او عبارات خشن و تند و بى مغز اوست، او قرآن را نشناخته و ندانسته كه قرآن به منزله انسان داراى جان و تن است و هر منصفى را در خود متحيّر و مبهوت مى‏سازد و به تعظيم وا مى‏دارد.

دائرة المعارف شيعه، ص 745.

ماراكسى ايتاليائى چهل سال وقت خود را مصروف ترجمه قرآن و انتقاد از آن نموده، ولى او از كجا مى‏فهمد كه در قرآن چه چيزها از حسن اسلوب و فصاحت و بلاغت وجود دارد و او چه مى‏داند كه فصل و وصل و طرز و سبك كدام است! قرآن داراى تأثير خاص و جذابيتى مخصوص است كه مانند آن براى هيچ (يك) از كتاب‏ها نيست .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 43/ تاريخ قرآن، ص 146/ قرآن و ديگران، ص 32.

74 اميل در مينگهام   E,DERMECHEM

خاورشناس و تاريخ نويس فرانسوى

هر پيامبرى معجزه‏اى دارد كه دلالت به پيغمبرى او مى‏كند. بايد او يك كار خارق‏العاده‏اى داشته باشد كه بر تمام معجزات مختلف اولياء گذشته برترى داشته باشد.

موسى از جادوگران فرعون خواست كه مثل او معجزه‏اى بياورند... كسى مانند عيسى در گهواره تكلم نكرد. چنانچه قرآن به اين مطلب شهادت مى‏دهد.

قرآن يگانه معجزه محمّد است اسلوب بيان و قوّت بحث آن خود معجزه است و تا به امروز نيز براى هر شنونده مانند معمّا و چيستان است و خواننده را گر چه پرهيزكار هم نباشد باز به انديشه فرو مى‏برد بهترين دليل بر پيامبرى محمد همين است كه از جن و بشر همگى مى‏خواست كه اگر مى‏توانند نظير قرآن را بياورند. جاى هيچ گونه ترديدى نيست هر آيه‏اى از قرآن گرچه درباره زندگانى خصوصى پيغمبر باشد به گونه‏اى بيان شده كه روح را بيشتر از يك معجزه عقلى به اهتزاز در مى‏آورد .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 281.

75 آلبرماله و ژوال ايزاك   Alber Malet

دانشمند فرانسوى

قرآن مشتمل بر رهنمودهاى اخلاق عملى و بهداشتى نيز هست. چنانچه عرب را از كشتن دختران خود باز داشته و شراب و قمار را از اعمال شيطانى شمرده، حرام كرد.

اسلام از اين جهت كه شريعتى سهل و ساده است. از ساير اديان متمايز بوده و به همين جهت به سرعت انتشار يافته است،زيرا درك احكام و انجام عبادت آن از فرط سادگى، بسيار آسان است. و مطالب پيچيده و بغرنجى را دربر ندارد .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 390.

76 روژه گارودى   Roger Garaugy

دكتر و نويسنده فرانسوى

پيام اساسى قرآن... عبارت از آن است كه در انسان آگاهى بسيار ژرفى در مورد پيوندهايش با خدا با انسان و با جهان پديد آورد. اين بينش جهانى، همه ابعاد زندگى، در زمينه اسلام را از لحاظ هنر، دانش و كردار دربر مى‏گيرد .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 169.

77 دكتر بنوه »على سلمان«   nebereh .Dr

كاتوليك فرانسوى كه اسلام اختيار نموده

همين كه با بعضى از آيات روح بخش قرآن كريم، آشنا شدم، دريافتم كه تمام تعاليم آن موافق عقل و منطق بوده و با علوم و معارف عصرى، نيز سازگار است از اين رو دانستم كه اسلام يك دين آسمانى است كه سزوار است از آن پيروى نمايم روى اين اصل از مسيحيت جدا شده و اسلام اختيار كردم، و جمله دوم شهادتين (اشهد ان محمداً رسول الله (ص)) را نيز گفتم و از جان و دل، آئين پاك آسمانى محمد (ص) يعنى اسلام را برگزيدم.

راه تكامل، ج 5، ص 210.

78 ديفرجه   Defregeh

دانشمند فرانسوى (1805 1867 م)

در قرآن اصول دينى و اخلاقى و فلسفى، و قوانين سياسى و جنگى و قانون مدنى وجود دارد كه روابط ميان مردم را در هر چهره‏اى از چهره‏هاى حيات وسيع تنظيم مى‏نمايد .

آشنائى با علوم قرآن، ص 75.

قرآن از ديدگاه دانشمندان هلندى

79 راينهارت دوزى   Reinhatrt Dozy

دانشمند و خاور شناس هلندى (1820 1883 م)

قرآن كريم همواره مردم را به نيكوكارى امر كرده و انسانهاى سركش و نافرمان را بيم و انذار مى‏نمايد، اعراب پس از آنكه مسلمان شدند و به قرآن ايمان آوردند با لباس نو و تازه‏اى در برابر جهانيان عرض اندام نمودند كه آن عبارت از صلح‏طلبى و آرامش خواهى و آزادى افكار در معاملات و رفتار بوده است .

تاريخ و علوم قرآن، ص 188/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 300/ پنجگام، ص 203/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 38/ اعترافات دانشمند بزرگ جهان، ص 52/ تاريخ قرآن، ص 138/ قرآن و ديگران، ص 41.

80 خانم كانزجى وان   Curer.j.von

دانشمند هلندى

قرآن مجيد كه حاوى وحى و الهام كامل الهى است منبع نور خدائى است كه زيبائى و وفور جلوه معنوى را نشان مى‏دهد .

اسلام‏شناسى غرب، ص 26/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 29/ قرآن و ديگران، ص 46.

81 بانو ستان رانى تنس   Stan Roni Tens

دانشمند هلندى

محتواى اين كتاب آسمانى كاملاً با خرد و فطرت بشرى مطابقت دارد و از مطالب زننده و خلاف عقل به كلّى پاك است. قرآن درباره زنان داورى عادلانه‏اى دارد و بر خلاف برخى از مرامها و اديان كه جنس زن را تا به سر حد بردگى تنزل داده و ارزشى براى او قائل نيستند، وى را از مزايا و حقوق انسانى برخوردار ساخته و مقام شامخى براى او منظور داشته است.

مكتب اسلام، سال 14، ش 2/ قرآن و ديگران، ص 34/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 56.

82 على احمد كنود علمبو   Ali Ahmad Kenood Elembu

نويسنده معروف هلندى

تمام كتابهاى آسمانى، دستخوش تحريف شده‏اند، جز قرآن كريم كه از گزند تحريف مصون مانده و در هر عصر و زمانى، مى‏تواند كاروان بشريت را به سوى سعادت، رهبرى فرمايد .

راه تكامل، ج 5، ص 214.

قرآن از ديدگاه دانشمندان كشورهاى مختلف اروپايى

83 ادوارد گيبون   EDW Gibbon

دانشمند و شخصيت معروف كانادائى (1773 1827 م)

از اقيانوس اطلس تا كنار رود گنگ قرآن نه تنها فقط قانون فقهى شناخته شده است بلكه قانون اساسى، شامل رويه قضائى، و نظامات مدنى، و جزائى حاوى قوانينى است كه تمام عمليات و امور مالى بشر را اداره مى‏كند و همه اين امور كه به موجب احكام ثابت و لايتغيرى انجام مى‏شود ناشى از اراده خداست، و به عبارت ديگر قرآن دستور عمومى و قانون اساسى مسلمين است.

دستورى است شامل مجموعه قوانين دينى و اجتماعى و مدنى و تجارى و نظامى و قضائى و جنائى و جزائى .

عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن، ص 98/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 94/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 171/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 199.

84 دكتر زويمر   Zoimer .Dr

خاورشناسى كانادائى (1813 1900 م)

بدون شك، حضرت محمد (ص) يكى از بزرگترين رهبران دينى جهان است.

دليل بر اين معنى، اين است كه وى مصلحى قابل تقدير و گوينده‏اى ورزيده و متفكرى بزرگ بوده است. از اين رو شايسته نيست كه ما چيزى را كه با اين صفات، منافات دارد، به وى نسبت دهيم.

قرآنى كه او آورده است و همچنين تاريخ قرآن، هر دو گواه اين مدعا مى‏باشد .

اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 37/ درسهائى از مكتب اسلام، ارديبهشت 1352، ص 29.

85 گونارايكسون سوئدى   Ghona Raykson

قرآن مقدّس دلائل اثبات وجود خداوند را به ما مى‏دهد و آنچه آرزوى معنوى بشر است همين است. يك خصوصيّت بزرگ ديگر اسلام جنبه جهانى بودن آن است. قرآن خدا را پروردگار اعراب نمى‏خواند بلكه پروردگار جهانيان مى‏داند ساير كتب مذهبى از خداوند به عنوان پروردگار اسرائيل و غيره ياد كرده‏اند، قرآن از ما دعوت مى‏كند كه به تمام پيامبران ايمان داشته باشيم خواه آنها كه در قرآن اسم از آنها برده شده، و خواه آنها كه اسمى برده نشده .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 57/ اسلام‏شناسى غرب، ص 30/ قرآن و ديگران، ص 39.

× × ×

86 كازيمرسكى   Gasimeresyui

مستشرق لهستانى (متوفى 1870 م)

قرآن مجموعه‏اى است دلچسب كه در آن فضائل اخلاقى و نكات حياتى و مسائل اجتماعى با نظمى كامل جمع‏آورى شده است .

حقيقت اسلام در نظر ديگران، ص 61/ تاريخ و علوم قرآن، ص 189/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 301/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 63/ نظريه دانشمندان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 63/ تاريخ قرآن، ص 60/ قرآن و ديگران، 31.

87 ديس رى يه بلانسيّه   Desri Plansiya

محمّد كتابى را آورده و به تمام بشر اعلان كرده و از آنها خواسته است كه اگر توان دارند يك سوره همانند آن را بياورند. همه مخالفين در مقابل آن ناتوان شده از مقابله مأيوس شده‏اند. آرى همه در بن‏بست عجز بهت زده گير كرده، تمام درهاى اميد به رويشان بسته شده است .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 596.

88 هنرى لامنس   Henry Lamens

دانشمند و خاورشناس بلژيكى (1862 1937 م)

قرآن نه تنها توانست اعراب را به سوى اسلام جذب نمايد بلكه ملتهاى مختلف و گوناگونى را مسلمان كرده است و شعاع آن هر روز پهن‏تر شده بر آسيا و آفريقا پرتو مى‏افكند. و مبشرين مسيحى ناظر اين وضع هستند امّا براى جلوگيرى از آن كارى از دست آنها ساخته نيست .

نظريه دانشمندان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 63/ تاريخ و علوم قرآن، ص 188/ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 301/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 64/ تاريخ قرآن، ص 162.

89 هنر پرى لاتس، كشيش   Honr Pari Laes

قرآن نه تنها اعراب وحشى و باربر را داخل اسلام كرد بلكه هزاران ملل و طوائف وحشى و بيدادگر را تحت لواى خود جمع كرد .

راه تكامل، ج 6، ص 53/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 66.

90 وليم ميور   Veliem mior

قرآن پر است از دلالت‏هاى مربوط به كائنات محسوس، و دلالت‏هاى عقلى بر وجود خداى منزه و صاحب ملك.

قرآن حقيقت بعثت را با مثالهايى راست و واقعى و تشبيهاتى شگفت‏آور بيان مى‏كند.

آشنايى با علوم قرآنى، ص 75.

91 دكتر مستر هنرى استيب   Henry Stip .Dr

فصاحت و بلاغت قرآن تا حدى است كه محمد (ص) او را بزرگترين شاهد براى رسالت خود گرفته است زيرا اعجاز قرآن از قدرت بشر خارج است. او از عربها خواست ده آيه همانند آن را بياورند نتوانستند. پيامبر معجزات بى‏شمار ديگرى غير از قرآن داشت ليكن در عظمت، هيچ يك به قرآن نمى‏رسد روى اين جهت مى‏توان گفت خداوند تبارك و تعالى محمد را براى مردم پيامبر انتخاب نموده، در همه اعصار دليل بر صحت رسالتش را قرآن ( كه يك معجزه جاويدان است) قرار داده است .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 598.

92 ايليوس ژورمانوس   Iliyus Jermanus

استاد دانشگاه بوداپست (ولادت 1884 م)

تعاليم قرآن، دستورات خداست و مطالب قرآن براى بشر راهنماى ابديست، قرآن كتاب ساده و قابل فهم هر آن كسى است كه بخواهد آن را بفهمد .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 606.

93 ف. ف اربوتنت   Erbotent .F.F

از نقطه نظر ادبى، قرآن به عنوان نمونه فصيحترين عربى كه در سبكى بين نثر و شعر درآمده است، ملاحظه مى‏شود.

تعجب در اين است: با آن كه قرآن از نظر لغات و طرز گرامرى و جمله‏بندى عيناً طبق قواعد دستورى عربى است، با وجود اين، تمام همّتى كه ديگران به خرج داده‏اند كه به ظرافت و بلاغت قرآن چيزى بنويسند تاكنون موفق نشده‏اند.

علاوه از جهت فوق آخرين و كاملترين متن قرآن در بين بيست سال پس از مرگ پيغمبر (632 م) تدوين شده است و عيناً همان متن تاكنون باقى مانده است بدون آنكه هيچگونه تحريف و تصرفى از طرف هوا داران قرآن يا مترجمين و مفّسرين در آن به عمل آمده باشد متأسفانه چنين ادعائى درباره هيچيك از كتب عهد قديم و جديد نمى‏توان كرد .

قرآن در نظر اروپائيان، ص 51.

94 بسانتاكومربوس   Besanta Kumerbos

... بنابراين هيچگونه فرصتى براى جعل و دخل و تصرف مسلمانان و هواداران ؛ در قرآن باقى نمى‏ماند. و همين موضوع قرآن را تقريباً از تمام آثار مهّم مذهبى تاريخ باستان امتياز داده است.

خيلى بعيد است كه توانسته باشد، شخص درس نخوانده‏اى بهترين كتاب زبان عرب را خود انشاء كند .

قرآن در نظر اروپائيان، ص 55.

95 جميز. ا. ميچز   Geimes.A.mages

قرآن محتملاً بيش از همه كتابها در دنيا خواننده دارد؛ مطمئناً بيش از همه كتابها حفظ مى‏شود، و ممكن است از همه كتابها، در زندگى روزمره پيروانش بيشتر تأثير و نفوذ داشته باشد؛ قرآن مثل انجيل نيست. بلكه در سبك قابل ستايشى نوشته شده است، نه شعر است و نه نثر معمولى، هنوز آن قابليّت را دارد كه شنوندگان را به لذّت و وجد ايمان برانگيزاند. قرآن در بين سالهاى 615 و 632 در شهرهاى مكّه و مدينه به حضرت محمّد وحى شد؛ نويسندگان فداكار و صميمى آن را روى صفحات كاغذ؛ پوست درختان و استخوانهاى سفيد شانه حيوانات يادداشت كردند.

اولين الهامات، افكار مردم را متوجه توحيد مى‏كرد، يك خدا بيشتر نيست، خداى رحيم، مهربان. او اللّه است كه خالق و صانع و مصوّر است. هر چه در زمين و آسمان است مظهر جلال اويند. او توانا و دانا است .

اين پيامى بود كه بتها را از بين برد و به مردم الهام كرد كه در زندگى خود و ملل ديگر انقلابى ايجاد كنند. در سالهاى بعد، وقتى كه اسلام نفوذ فراوانى در تمام مناطق عرب پيداكرد و احتياج به نيروى زيادى داشت، براى ايجاد سازمان اجتماعى، قوانين و آئين و مسائل لازم فرو فرستاده شد...

قرآن در بحثهائى كه درباره يك زندگى خوب مى‏كند، به خوبى سطح مطالب را پائين آورده است (روشن و بى تكليف صحبت مى‏كند)...

(نويسنده در اينجا به عنوان نمونه موضوع قرض را كه بايد با نوشته و دو شاهد محكم كرد از قرآن نقل مى‏كند)!

قرآن در نظر اروپائيان، ص 60.

96 رنبورت، دانشمند اروپائى   Renbort

واجب است اعتراف كنيم كه علوم طبيعى و فلكى و فلسفه و رياضيّات كه از اروپا اوج گرفت، عموماً از قرآن اقتباس شده است، بلكه اروپا شهرى براى اسلام است .

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 47/ مناظره دكتر وپير، ص 247/ قرآن و ديگران، ص 22/ درسهائى از مكتب اسلام، سال 13، ش 2.

97 مستربيكتول   Master bicktol

قرآن عرب را به فتح عالم وا داشت و آنها را براى تشكيل يك امپراطورى بزرگ كه از حيث وسعت و آبادى و تمدّن و دوام بر امپراطورى اسكندر و امپراطورى رم برترى داشت، مهيا ساخت .

راه تكامل، ج 3، ص 61.

98 مراشى   Merashi

كسى كه در آيات قرآن تأمّل كند اساس اسلام را توحيد و دو قطب آن را برادرى و اصلاح شئون زندگى به وسيله علم مى‏بيند، اسباب حقيقى ظهور اسلام، همينهاست .

راه تكامل، ج 3، ص 61.

99 گوليت، دانشمند اروپائى   Gholit

قرآن با زيبايى‏هاى جاذبش، خوانندگان را مجذوب خود مى‏سازد، و با فصاحت و بلاغتى كه دارد، رغبت زايدالوصفى در خواننده خود، ايجاد مى‏كند.

آنچه بايد از قرآن بدانيم، ص 62.

100 هرتويگ هيرچفلد   Hertwick Hirchfeld

از اينكه قرآن را سرچشمه علوم مى‏يابيم، نبايد تعجب كنيم تمام موضوعاتى كه مربوط به آسمانها، زمين، زندگى انسان، تجارت و انواع گوناگون معاملات است، در سطح عالى قرار گرفته و ماهرانه است...

بدين طريق قرآن عهده‏دار بحثهاى بزرگى است. و توسعه شگفت‏انگيز جهان اسلام در تمام شعب علوم، غير مستقيم مديون آن است. و آن نه تنها عرب را به دانش تشويق كرد بلكه فلاسفه يهود را نيز وادار و ترغيب كرد، كه مسائل مذهبى و ماوراء الطبيعه را به روش عربها تعقيب كنند.

آخر الامر اسكولاستيك (علم كلام مسيحى) آنچنان با عرفان اسلامى پرورش يافته و ترقى كرد كه احتياج به بحث زيادترى نداشت.

جنب و جوش علمى و عقلانى كه در بين دستجات مسلمين آغاز شد، تنها مستند به افكار مربوط به الهيات نبود، وقوف بر نوشته‏هاى فلسفى، رياضى، نجومى و طبى يونان منجر به تعقيب اينگونه مطالعات گرديد.

در الهامات قرآنى كه براى مردم بيان شده است، محمد (ص) كراراً توجه مردم را به جنبش آسمانى و توجه معنوى اشخاص جلب مى‏كرد، همانطور كه قسمت ديگرى از آيات الهى آنان را به خدمت و كمك كردن به مردم البته نه تاسر حد بندگى و عبادت وادار مى‏كند.

مردم مسلمان از هر نژادى كه بودند با موفقيت عجيبى به تحقيق و بحث علمى پرداختند، بررسى علم نجوم نشان مى‏دهد، كه مسلمين قرنها نگهداران اين علم بودند. حتى هم اكنون نيز بسيارى از اسامى عربها ستاره‏ها و اصطلاحات فنى در بين ما بكار مى‏رود. منجمين قرون وسطاى اروپا شاگردان عربها بودند. به همين ترتيب، قرآن تحولى در مطالعات طبى ايجاد كرده و دستور بررسى عالم طبيعت را، به طور كلى، داد .

قرآن در نظر اروپائيان، ص 57.

101 هارى گاى لودرهن   Hary Gay Looder hen

قرآن وحى پروردگار است كه به صورت لفظى، توسط جبرئيل بر حضرت محمد (ص) نازل شده است. قرآن معجزه دائمى است كه گواه خود و هم گواه محمد، پيغمبر خدا مى‏باشد. نحوه اعجازش تا اندازه‏اى به سبك انشاء قرآن بستگى دارد. آن چنان كامل و تمام است كه هيچ جن و انسى نمى‏تواند يك قسمت بياورد كه با بخش مختصرى از قرآن قابل مقايسه باشد، حتى كمى از تعليمات پايدار قرآن: پيشگوئيهائى كه درباره آينده كرده است، اطلاعات درست و شگفت‏انگيزى كه دارد، آن چنان است كه حضرت محمد كه استادى نديده است، به هيچ وجه نمى‏تواند، از پيش خود آنها را فراهم ساخته و انشاء كند.

قرآن در نظر اروپائيان، ص 56.

102 -ه. ا. ر. گيب   H.AR.Gibb

اگر قرآن انشاء خود پيغمبر بود، ساير مردم هم مى‏توانستند رقابت كنند: بگذار ده آيه نظير قرآن بياورند. اگر نتوانستند (و روشن است كه نمى‏توانند)اجازه بدهيد، آن را به عنوان معجزه مستدل و برجسته‏اى بپذيرند .

قرآن در نظر اروپائيان، ص 57.

-103 رو. ج. مارگولوت   Ro.J.Margolot

قرآن، به طور مسلم در بين كتب بزرگ آسمانى جهان، مقام ارجمندى دارد. گرچه جديدترين تحولات بوجود آورنده تاريخ ؛ با اين كلاس ادبيات مربوط است، هيچ اثرى شگفت انگيزتر از ايجاد توده‏هاى بزرگ انسانى، نداشته است. قرآن سبك جديد تفكر انسانى و اخلاق نوين را بوجود آورده است.

قرآن در نظر اروپائيان، ص 59.

104 -لوئيس پاول تاد   Louise Paul Tud

محمد در طول زندگيش مرتب از اين نداهاى آسمانى دريافت مى‏داشت... بعدها اين وحى‏ها و نداهاى آسمانى در كتابى گرد آمد و بنام قرآن، كتاب آسمانى خوانده شد. اين كتاب دستورالعمل دينى و مذهبى مسلمانان بوده، حاوى قصص و داستانهاى پيامبران ادوار گذشته از جمله عيسى، موسى، يعقوب، ايوب و ابراهيم مى‏باشد. هم چنان از معاد و رجعت روح و زندگى پس از مرگ صحبت مى‏نمايد. اين كتاب همانند تورات و انجيل مسيحيان نزد مسلمين مقدس و گرامى است .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 449.

-105 ادوارد مونته   Edvard Monter

ادوارد مونته، خاور شناس سويسى الاصل كه در سال 1856 ميلادى در فرانسه به دنيا آمد.

مترجم قرآن به فرانسه و استاد دانشگاه ژنو (1856 1927م)

قرآن براى ما مسيحيان، كتابى فوق‏العاده سودمند است. از مهمترين كتابهاى دينى است كه زندگى روحانى گروهى بزرگ از افراد بشر كه شمارش آن از چند صد ميليون تجاوز مى‏كند، بدان بستگى دارد. مطالب قرآن، مقارن با اصول و قواعد معقول و توأم با تعبيرات خوش آيند و شگفت‏انگيز است.

اصول فلسفه روحانى را به زبان دينى در آن خواهيد يافت.

به غايت مليح و بديع و جالب، مانند مرواريد.

مسائل دينى را چنان مشروح و مدلل بيان كرده كه حقاً اينگونه بيان در عهده ظهور پيغمبر عرب، حيرت آور است.

روح پيامبر اسلام، در اين قطعات، مانند ستاره‏هاى قدر اول مى‏درخشد و بايد قرآن رإ؛55پ‏خ سرمش‏قرار داد .

اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 45/ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 19.

-106 ار. اف. لودلى   R.F.Boodli

خاورشناس و نويسنده سوئيسى

كتاب او قرآن روبروى من است از نظر اصيل و سالم ماندن از حوادث تاريخى بى نظير است كسى قدرت تشكيك در صحت و بقاى آن به همان نحوى كه نازل شده است ندارد.

اين كتاب كه به نام »قرآن« خوانده مى‏شود، امروز به همان ترتيبى است كه روز اول زير نظر محمد جمع آورى شده بود و با اين كه اين مطالب در آن لحاظ بى نظير در چوب خرما و استخوان يا پارچه نوشته شده بود، آيات و سوره‏هايش به همان تنظيم اصليش باقى است. و متأسفانه اين كار درباره تورات و انجيل (كتاب مقدس) انجام نگرفته و آنها را پس از گذشت سالهاى متمادى از وفات نويسندگانش هم جمع آورى نكرده‏اند... .

مهم اين است كه قرآن تنها كتابى است كه در مدت دوازده قرن كوچكترين تغيير و تبديلى به آن راه نيافته و چنين امتيازى در دين يهود و در مسيحيت ديده نمى‏شود .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 199، 206.

-107 جيمس متشنر   Geames Metchner

شايد قرآن بيشتر از هر كتابى در جهان قرائت شود، و قطعاً آسانترين كتابى است براى حفظ كردن و مؤثرترين كتابى است در روش زندگى پيروان آن. قرآن با اسلوب بسيار بديعش قلبها را خاشع و رام كرده است، تعاليم آن همه عملى است و همين عملى بودن دستورات زندگى در سايه ايمان و پرستش خداى يگانه آن را كتابى بى نظير و فريد در جهان معرفى كرد .

نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 61.

-108 ادوارجيبيون   Edvard Guybon

دين محمد (ص) خالى از همه انواع شك و ظن است. و قرآن علاوه بر آنكه پيغمبر را از عبادت بتها و ستارگان نهى مى‏كند بزرگترين راهنما بر وحدانيت خداست. اين دين بزرگتر از آن است كه عقل‏هاى امروز ما اسرار شگفت‏آور آن را درك كند .

آشنائى با علوم قرآن، ص 75.

109 -ديرمانژم   Dir Mangem

قرآن مجيد يگانه معجزه محمد (ص) است، معجزه‏اى كه ادب فائق و زيبايش و همچنين نيروى نورانيش، تا امروز همينطور معماى لاينحلى باقيمانده و اين دو صفت است كه خواننده و قارى قرآن را ولو هر قدر آلوده و كم تقوى هم باشد دچار يك نوع شور و هيجان مخصوصى مى‏كند .

محمد (ص) صريحاً به انس و جن اعلام و از آنها خواست كه مانند قرآن را بياورند و اين امر به تمام معنى برهان كامل رسالت اوست.

زندگانى محمد (ص9، ديرمانژم ص 762 / قرآن برفراز آسمانها، ص 63.

قرآن از ديدگاه دانشمندان آسيايى

110- ادوارد عطيه   Edvard Atiyeh

تاريخ نويس مسيحى لبنانى (متولد 1903 م)

قرآن با احاديث قطعى و عمل پيغمبر سر منشأ دستورات عملى زندگانى مسلمان است. و عقايد آنها همان توحيد آسان و واضحى است كه با آن پيچيدگى كه در يهوديت و مسيحيت است فرق دارد .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 333.

-111 امين بك نخله   Amin bak Nakhieh

شاعر مسيحى لبنانى

اى محمد (ص) قسمت به دين عيسى بن مريم و قسم به چوبه‏هاى دار مسيح، ما در اين محيط عربى چشمهاى خود را به تو دوخته‏ايم. و افكار ايمانى در انجيل مسيح چشمان ما را به قرآن دوخته است .

اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 605.

-112 دكتر شبلى شميل   SHEBLY SHOMMYEI

دانشمند لبنانى (1853 1917 م)

شبلى شميل شاگرد ويژه داروين در نامه‏اى كه به (سيد محمد رشيد رضا) مؤلف كتاب (المنار) نوشته است سخت تحت تأثير بلاغت قرآن قرار گرفته و اشعارى دارد كه از جمله مى‏گويد:

نعم المدبر و الحكيم و انه

رب الفصاحة مصطفى الكلمات

ببلاغة القرآن قد غلب النهى

و بسيفه انحى على الهامات

ترجمه: پيامبر اسلام مدبر عالى و حكيم عالى مقام است. او خداى فصاحت و تمام كلمات او برجسته و برگزيده است با بلاغت قرآن عقول بشر را متوجه خويش ساخت و آنها را در برابر كتاب خويش از خود بى خود كرد و در برابر دشمنان به قدرت و شمشير خويش تكيه كرد .

اعتراف دانشمندان بزرگ جهان، ص 78/ طبقات مفسران شيعه، ج 1، ص 172/ پيامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 223.

-113 استاد امين ريحانى   Amin Rayhani

دانشمند مسيحى (1876 1940 م)

در نامه ‏اى كه به علامه شيخ حسين كاشف الغطا نوشته مى‏گويد:

شما مى‏گوئيد قرآن اعجاز مى‏كند و اين سخن صحيح است...

دوران اقامتم در لندن و نيويورك زياد اتفاق مى ‏افتاد كه من قرآن را با همان لغت عربى تلاوت مى‏كردم كه نغمه‏ هاى دلرباى آن همسايگانم را از خود بى خود كرده و عقل از سرشان بدر مى‏كرد.

قرآن بر فراز آسمانها، ص 66/ محمد (ص) و قرآن، ص 184.

***

-114 مهاتماگاندى   GANDHI

رهبر اسبق هند (1869 1948 م)

از راه آموختن دانش قرآن هر كسى به اسرار وحى و حكمتهاى دين بدون داشتن خصوصيات مصنوعى نائل مى‏شود.

در قرآن چيزى ديده نمى‏شود كه اعمال زور را جهت برگرداندن مذهب اشخاص تجويز كرده باشد اين كتاب مقدس به ساده ‏ترين وضع ممكنه مى‏گويد: عنف و اكراه در دين وجود ندارد.

قرآن و ديگران، ص 35/ اسلام‏ شناسى غرب، صر 36 و 28 / اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب، ص 55.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت