بیشترین دستورات الهی برای هدایت انسان, در کدام سوره واقع شده است؟

پرسش:

در سوره مبارکه «مائده» دستور الهي براي هدايت انسان ها و رشد و تعالي اخلاق حسنه را بيان کنيد.

پاسخ:

با سلام و احترام فراوان

از آن جا که انسان داراي ابعاد وجودي مختلفي مي باشد،هدايت انساني نيز بايد در همه زمينه ها صورت بگيرد . هر يک از آيات الهي در تکامل يک يا چند بعد از ابعاد انسان ها نقش موثر دارند.بررسي نقش هر يک از آيات اين سوره در هدايت و تکامل انسان، فرصت ديگري را مي طلبد. اما به صورت کلي و اجمالي درباره محتواي اين سوره بايد بگوييم : مشتمل بر معارف و عقائد اسلامى و  احكام و وظائف دينى و مسائل حقوقي و جزائي  است.
در قسمت اول به  ولايت و رهبرى بعد از پيامبر (ص) اشاره شده چنان که در آيه سوم اکمال دين و اتمام نعمت در معرفي حضرت علي (ع) به جانشيني در غدير خم دانسته شده است . در آيه 55 ، ولايت ،  منحصر در خدا و رسول خدا و حضرت علي (ع) که در حالت رکوع صدقه داده ، قرار داده  است.  آيه 67 نيز مربوط به غدير خم و دستور ابلاغ جانشيني حضرت علي (ع) مي باشد.
در اين قسمت همچنين به  تثليث مسيحيان و مسائلي مربوط به قيامت و رستاخيز و بازخواست از انبيا در مورد امت هاي شان  اشاره شده است.
 در قسمت دوم،  وفاى به عهد و پيمان ها، عدالت اجتماعى، شهادت به عدل و تحريم قتل نفس (و به تناسب آن داستان فرزندان آدم و قتل هابيل به وسيله قابيل) همچنين توضيح قسمت هايى از غذاهاى حلال و حرام  و بيان حرمت شراب و قمار و قسمتى از احكام وضو و تيمم آمده است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت