حدیث «انتم اعلم باُمور دنیاکم» از پیامبر(ص) روایت شده است؟

پرسش:

آیا از نظر شیعه، حدیث «انتم اعلم باُمور دنیاکم» از پیامبر(ص) روایت شده است؟

پاسخ:

 

با سلام و ادب

اوّلاً: این حدیث از طریق امامان و عالمان شیعه روایت نشده است و راوی آن عایشه و انس بن مالک هستند و دیگران از این دو نفر روایت کرده‌اند یا به نام این دو نفر آن را ساخته‌اند و امکان جعل احادیث حتی در زمان پیامبر نیز وجود داشته است.
پیامبر فرمود: «هنوز من زنده‌ام کسانی به من دروغ می‌بندند و بعد از من دروغ‌ها بیشتر خواهد شد». (1) ایشان مسلمانان معیار می‌دهد و می‌فرماید: آنچه خلاف قرآن بود، به دیوار بزنید.

دوم: عقل قطعی نیز معیار است و هرچه را با احکام قطعی عقل ناهمگون بود، باید ترک کرد.
در ذیل حدیث نقل شده ، داستانی نیز نقل شده که دلالت بر اشتباه پیامبر می کند ، در حالی که سخن فوق اوّلاً با صریح قرآن مخالفت دارد. قرآن می‌فرماید: «پیامبر جز وحی نمی‌گوید و از روی هوا و هوس و نادانی سخن بر زبان نمی‌راند.»(1)

در آیه دیگری به صراحت از زبان پیامبر می‌گوید: «من جز از وحی پیروی نمی‌کنم»(1)
در آیه سوم می‌فرماید: «تو [ای پیامبر] بر حق آشکاری».(2) چگونه ممکن است کسی که پیرو وحی و حق و همراه همیشگی حق است، بلکه محور حق است، در مورد امور دنیای مردم آگاهی نداشته باشد یا آگاهی او از دیگران کمتر باشد؟!

دوم: خداوند همه پیامبران را به عنوان «مقتدا» فرستاده،(3) مطاع و مقتدا بودن هم،‌ مطلق است، یعنی هم در امور دنیا و هم در امور آخرت. ممکن نیست کسی مقتدا و مطاع باشد و در اموری نتواند به بهترین وجه هدایت کند و خودش به یاری و راهنمایی دیگران محتاج باشد و دیگران در اموری مثلاً دنیایی، از او آگاه‌تر باشند.(4)
سوم: خود حدیث وضوح در جعلی بودن دارد: چگونه ممکن است پیامبری که فرزند جزیرة العرب و حجاز است و از بچگی در کنار نخل بوده و نسبت به نخل و مسائل آن آگاهی دارد، نداند که گرده پاشیدن بهتر است و خرما بهتر خواهد شد». اما بعد وقتی خرماهای خراب شده را ببیند، بگوید: «شما به کار دنیای خودتان از من آگاه‌ترید»؟

1ـ نجم (53) آیه 3.
2ـ احقاف (46) آیه 9.
3ـ نمل (27) آیه 79.
4ـ نساء (4) آیه 64. انعام (6) آیه 90.
5ـ یونس (10) آیه 35.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت