چگونه با فرد بی نماز رابطه داشته باشیم؟

پرسش:

رفتار با فردی که مطمئن هستیم نماز نمی‌خوانند، چگونه باید باشد؟ آیا برقراری رابطه با او اشکال ندارد؟

پاسخ:

با سلام و اهدای ادب و تشکر از ارتباط جنابعالی

رفتار با هر کسی باید همخوان با جایگاه فردی و اجتماعی و میزان آگاهی و ایمان او باشد. تارک الصلاة (بی‌نماز) نیز از لحاظ موقعیت علمی، اجتماعی، ظرفیت روحی و فکری متفاوتند بنابراین در مورد شیوة برخورد با آنان نمی‌توان نسخة یکسانی صادر کرد، بلکه باید پیش از «امر به معروف و نهی از منکر» موقعیت افراد را سنجید و شیوه‌ای را انتخاب کرد تا از کارآیی و اثرگذاری بیشتری برخوردار باشد و به جای هدایت و جذب به دین و احکام الهی، تنفر از دین در آنان ایجاد نشود، مثلاً برای بعضی از «اهمیت نماز» و بشارت‌های مربوط به آن باید سخن گفت و اثرات نماز در روح و روان و ایجاد نشاط و شادابی و آرامش روحی و تقویت عزم و اراده را بیان نمود.
گاهی لازم است بر بیم‌ها و انزارها تکیه کرد و آثار و پیامدهای بی‌نمازی در زندگی مادی و معنوی ، دنیایی و آخرتی را ذکر کرد، یا از عذاب‌ها و کیفرهایی که در آیات و روایات برای بی‌نمازها و کسانی که نماز را سبک می‌شمارند، وارد شده است، گفتگو کرد.
گاهی می‌باید از برهان و استدلال وام گرفت و گاهی از حیطة عاطفی و احساسی وارد شد. با برخی باید مستقیماً وارد بحث شد و با بعضی دیگر غیر مستقیم ، با برخی باید قهر نمود، یا آنان همسفر و همسفره نشد یا هیچ گونه رابطه دوستی، خویشاوندی و تجاری نباید داشت تا بی نماز متنبه(آگاه) شود. گاهی ممکن است قطع رابطه تأثیر عملی نداشته باشد و...
اگر برقراری رابطه با بی نماز موجب گرایش وی - اگر چه در دراز مدت به نماز و سایر احکام دینی گردد، واجب است رابطه برقرار کرد. اگر رابطه موجب تضعیف اراده و ایمان افراد نماز خوان شود یا باعث گردد بی نماز تقویت شود و به کار خویش ادامه دهد، باید قطع رابطه کند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت