آيا گریه بر مردگان مخالف با سنت رسول اكرم (ص) است؟

پرسش:

آيا گریه بر مردگان مخالف با سنت رسول اكرم (ص) است؟و ايشان به هيچ عنوان بر ميّت گريه نمي كردند!؟
پاسخ:
 با سلام و ادب

در جواب سئوال بالا بايد عرض کنم كه اين امر نه اينكه مخالف با سنت رسوال اكرم (ص) نمي باشد بلكه خود ايشان بر ميت هم گريه مي كردند و بر آن ترغيب مي نمودند.
 وما برای اثبات حرف خویش نمونه هائی می آوریم که ایشان یا خود بر مرده گریه کردند یا دیگران را به گریه بر مرده ترغیب کردند   
 گریه نبی اکرم (ص)بر مادرگرامیشان                                                                                                   
 عن ابي هريرة قال:
«زار النبي (ص) قبر امه فبكي و ابكي من  حوله»
 رسول اكرم (ص) قبر مادرشان را زيارت كردند، در حاليكه گريه مي كردند و به گريه ايشان هر كس كه با ايشان بود گريه مي كرد.(2)
 نهي رسول اكرم (ص) از خليفه دوم
 عن ابي هريرة قال:
«ان النبي (ص) كان في جنازة فراي عمر امراة فصاح بها، فقال النبي (ص)، دعها يا عمر فانّ العين دامعة و النفس مصابة و العهد قريب.»
 رسول اكرم (ص) بر جنازه‌ايي حاضر شدند و عمر ديد كه زني آنجاست، پس بر سر او فرياد زد و او را نهی کرد،. پس پيامبر (ص) فرمودند: اي عمر او را رها كن كه چشمان اشك باراست و دلها مصيبت زده و داغها تازه است(3)
 گريه رسول اكرم (ص) بر ابراهيم
عن انس بن مالك قال:
«با رسول خدا وارد شديم ... ابراهيم در حال جان سپردن بود. چشمان پيامبر (ص)  اشكل ريزان شد، عبدالرحمان بن عوف گفت:
و انت يا رسول الله. شما هم اي رسول خدا.
 قال صلي الله عيله و آله وسلم: يابن عوف انها رحمة ثم اتبعها باخري. فقال صلي الله عليه و آله وسلم: ان العين تدمع و القلب يحزن و لانقول الا ما يرضي ربنا و انا بفراقك يا ابراهيم لمحزونون.
 پيامبر (ص) فرمود: اي پسر عوف! اين رحمت است، پس برآن افزود و فرمود: درست مي بيني ديده گريان است و دل اندوهبار، ولي هرگز چيزي-جز آنچه پروردگارمان را خشنود كند-بر زبان نمي آوردم. اي ابراهيم! به راستی كه ما از جدايي تو اندوهگينيم.»(4)
گريه پيامبر (ص) در كناز قبر دخترشان. (5)
عزاداري در سوگ شهداي احد و حمزه سيدالشهدا
در آن قضيه چشمان مباركشان پر از اشك شد و جمله معروف:«الحمزه لا بواكي له» را فرمودند.(6)

1)حشر آيه 7
2)صحيح مسلم، كتاب جنائز، باب اسئذان النبي (ص) به عزواجل في زيارة قبر امه ح 1622
3)سنن ابن ماجه، كتاب الجنائز، باب ماجاء فی بکاء علی المیت  ح 1576
4)صحيح بخاري، كتاب الجناأز، باب قول النبي (ص) انابك المحزونون، ح1220
5)صحيح بخاري، كتاب الجنائز
6)طبقات ابن سعد، ج 3، ص 11، چاپ دارصادر بيروت

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

برادر گرامی اینکه زیارت اهل قبور از سفارشات پیامبرم اکرم می باشد هیچ شکی نیست و اینکه در هنگام عبور میت با قیام نمود نیز همچنین و گریه بر مصائب یک امر فطری و ناخداگاه می باشد ولی سئوال اینجاست آیا برگزاری ساگرد به این روشی که ما شیعیان در حال...

برادر گرامی اینکه زیارت اهل قبور از سفارشات پیامبرم اکرم می باشد هیچ شکی نیست و اینکه در هنگام عبور میت با قیام نمود نیز همچنین و گریه بر مصائب یک امر فطری و ناخداگاه می باشد ولی سئوال اینجاست آیا برگزاری ساگرد به این روشی که ما شیعیان در حال خاضر داریم درای محوز شرعی می باشد و یا روایتی داریم که در زمان سالروز شهادت نزدیکان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) مانند شهدت حمزه و فاطمه زهرا که بل شک عزیز هر دو بوده اند اینگونه سوگواری نموده اند با تشکر
========================
پاسخ:
با سلام
دوست عزیز برگزاری سالگرد به تنهایی موضوعیتی ندارد ولی برگزاری چنین سالگردهایی هم ایرادی ندارد و منافاتی با شرع که ندارد هیچ بلکه خیلی هم خوب هست.
اگر بحث شما تنها سالگردهاست امام سجاد تا آخر هم همیشه یاد امام حسین که می افتادند یا ذبح گوسفندی میدیند اشک میربختن و گریه می کردند یاد امام رو زنده می کردند.
یا امام صادق که از حضرت زهرا و مصیبت ایشان یادی می کردند.

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت