با توجه به اهميت ركوع از نگاه قرآن، فلسفه ركوع چيست؟

پرسش:

با توجه به اهميت ركوع از نگاه قرآن، فلسفه ركوع چيست؟
پاسخ:

با سلام و ادب

درباره حكمت هاى ركوع مى توان به موارد زير اشاره كرد:
1. بهترين حالت تعظيم و بزرگداشت خدا؛ركوع، نمايشگر و نمودار تعظيم و بزرگداشت انسان در برابر قدرتى است كه او را فراتر از خود مى داند و مسلمان چون خدا را برترين قدرت ها مى داند، در برابر او ركوع مى كند و چون هيچ موجودى جز خدا را، برتر و فراتر از انسانيت خود نمى داند، در برابر هيچ كس و هيچ چيز ديگر سر خم نمى كند.[1]
ركوع و خم شدن در برابر آفريدگار هستى، با شكوه ترين و زيباترين حالت تواضع و خضوع انسان است. ركوع، سراسر تواضع، تذلل، فروتنى، خاكسارى، سرسپارى، فرمانبردارى، شكستگى و ... است.
2. دورى از تكبر، منيت و خودخواهى؛ نمازگزار ـ در هر مقام و منزلتى ـ در برابر خداى خود سر فرود مى آورد و بدينوسيله، خود را از روحيه بزرگ پندارى غرور و خود فريفتگى مى رهاند. حضرت فاطمه(عليها السلام) فرموده است: «جَعَلَ اللّهُ ... الصلاةَ تَنزيهاً لَكُم عَنِ الكِبرِ؛ خداوند نماز را مقرر داشت تا دامن انسان را از كبر و منيت پاك گرداند».[2]
3. امتحان و آزمايش انسان ها؛ دستور به ركوع، آزمايش و امتحان انسان در عمل به اوامر و خواسته هاى خداوند است. ركوع در ظاهر، عملى سخت به شمار مى رود به ويژه براى صاحبان مقام و مال و تنها فرمانبردار واقعى دستورات الهى،از اين آزمون سربلند بيرون مى آيند.
4. وجه تمايز مسلمانان از ساير ملت ها؛ركوع و خم شدن در عبادت و نماز،مخصوص دين اسلام است؛از اين رو نوعى برجستگى و تمايز مسلمانان را در ميان ملت و عبوديت خالص آن ها را نشان مى دهد.
5. فعاليت و تحرك بدنى؛ ركوع و خم شدن در نماز، باعث تحرك و عدم سكون شخصى مى شود و او را از خمودگى و سستى دور مى كند، چنان كه برخى از دانشمندان به اين مطلب اشاره كرده اند.
6. استوارى در دين؛ امام على(عليه السلام) مى فرمايد: «معناى كشيدن گردن در ركوع، اين است كه در ايمان به خدا استوارم؛ اگر چه گردنم زده شود.[3] و معناى سر برداشتن از ركوع و گفتن «سمع الله» اين است كه حمد و ثناى ما را مى شنود آن خدايى كه ما را از نيستى و عدم، به وجود آورده است».[4]


[1]. از ژرفاى نماز، ص 5.
[2]. بحارالانوار، ج 29، ص 223.
[3]. من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 311.
[4]. ميزان الحكمه، ج 5، ص 395؛ ر.ك: اسرار الصلاة، ميرزا جواد تبريزى، آداب الصلاة، امام خمينى؛ پرتوى از اسرار نماز، محسن قرائتى.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت