شوهرم اقدام به ازدواج ديگري كرده

پرسش:

مدت 15 سال با همسرم زندگي كردم با دار و ندارش ساختم تا توانستيم كمي از نظر رفاهي رشد كنيم. اما حالا كه سختي ها را پشت سر گذاشتيم و موقع راحتي مان رسيده شوهرم اقدام به ازدواج ديگري كرده است. آيا دين به او اجازه داده كه او به اين خانم تازه وارد با من امكانات مساوي دهد آيا در شأن من كه مقدم بودم و سالها در كنارش با مشكلاتش ساختم نيست كه بيشتر از او از امكانات رفاهي و نفقه برخوردار باشم.

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
از نظر شرعی اصل ازدواج مجدد اشکالی ندارد ولی آنچه بر مرد واجب است این است که عدالت را بین زنان خود اجرا نمایددر دو همسری عدالت شامل دو مطلب است 1- قَسم(تقسیم کردن وقت )است که یک شب از 4شب را اختصاص به هر کدام از زنها بدهد و2-دیگر اینکه در تقسیم نفقه به حد شان هر کدام بپردازد، اگر شان همسر اول بالاتر است، باید از امکانات بیشتری برخوردار شود.
سوال:
آيا همسر اول بودن و اين كه مثلا 10- 15 سال با شوهر بوده و در سختي و راحتي همسر بوده از اين جهت سبب افزايش شأن نسبت به همسر دوم مي شود؟
پاسخ:
همانطور که مطلعید تعیین شأن یک زن در پرداخت نفقه ، عرفی است و تفاوت و بالاتر بودن شأن همسر اول هم از نظر عرف کاملا ممکن است بنابر این باید دید ، دیدگاه عرف منطقه و همانندان در این باره چیست . هر چه باشد شرعا هم رعایت آن لازم است . 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت