با پول خمس نداده خانه خریده ام، آیا نمازم باطل است؟

پرسش:

با عرض سلام وخسته نباشید من یه سوال دارم که مرا کمی دگرکون کرده این وسوال عبارت است از من با یک پولی که خمس وزکات ان را نداده ام یک خانه خریده ام حالا من شنیده ام که میگویند.اگر کسی درخانه ای خمس وزکات ان را نداده نماز بخواند نماز اول باطل است( حال من فرد معمولی از الحاظ دینی هستم . نیز اصلامن مایل به پرداخت خمس وزکات در زندگی نیستم ولی ناگفته نماند زیاد نذرو صد قه میدهم )حالا خواستم از شما بپرسم اگراین گفته درست است .دیگر من چرا به خودام زحمت نماز خواندن بدهم .وقت ام را برای نمازی که اگر بخوانم باطل است ودر نزد خدا مورد اجابت قرار نمی گیرد سپری کنم . لذا اگر به یقین این گفته درست است و نماز من باطل است. به من بگوید تا من ترک نماز کنم ونماز نخوانم زیرا دیگر نمازی که میدانم باطل است چرا می خوانم وزحمت می کشم ونیزاگر این گفته درست باشد. من خیلی از افراد را میشناسم . که شرایط من را دارند ونیز هم نماز می خوانند وافراد مومن ودرستی نیز در جامعه هستند. لکن شما بهتر از همه میدایند. والسلام خدانگهدار

پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی توفیقات الهی  برای شما
از ارتباط با سایت طلبه پاسخگو سپاس گزاریم.
خمس و زکات از واجبات دین اسلام است که با شرایطی بر شخص مسلمان واجب می شود.
زکات برای کسانی که کشاورزی مانند گندم و جو دارند ، واجب می شود ، نیز برای گله داران و... که به نظر نمی رسد شما جزء آنان قرار گیرید  خمس نیز برکسی واجب است که درآمدش   بیش از مخارجش  باشد واگر فردی درآمد اضافی ندارد دادن خمس برایش واجب نیست0
خمس و زکات همانند دیگر حقوق است که باید ادا شود و همان گونه که اگر شخصی با مال دیگران خانه ای تهیه نماید و در آن نماز بخواند ، نمازش باطل است ، با مالی که خمس آن را پرداخت نکرده ، خانه ای تهیه نماید ، نمازش اشکال دارد ، چون یکی از شرایط نمازگرا ، غصبی نبودن مکان است و تهیه یک مکان با مال دیگران ، غصبی محسوب می شود ، مگر آنکه با آن صاحب مال گفتگو نماید و رضایتش را جلب نماید ، یا مالش را به او برگرداند.
در مورد خمس نیز آن قدر که تصور می کنید سخت نیست . شاید اصلا خانه تان شرایط تعلق خمس را نداشته و خمس به آن تعلق نگرفته باشد ، مثلا از در آمد همان سال باشد که خانه تهیه کردید و پول تان اضافه بر سال نمانده باشد.
اگر هم خانه شما خمس هم تعلق گرفته باشد می توانید با مراجعه به دفتر مرجع تقلید خود یا نماینده وی در شهرتان(معمولا امام جمعه ها ازطرف مراجع نمایندگی دارند) با بیان شرایط تهیه مسکن ، چنانچه بخشی از آن خمس تعلق گرفته باشد ، مختصر پولی مشکل تان را حل نمایید، یا به عنوان بدهکار باشید ، که در فرصت آینده پرداخت نمایید.
بنابراین با توجه به این که  آن خانه را با عین پول خمس نداده  نخریده اید نمازتان درست است و برای نمازها و عبادات بعدی ، می توانید مشکل خود را براحتی حل نماید.
برادر عزیز! بهتر است به جای سخت کردن مسئله برای خود ، راه حل ساده ای که برای آن وجود دارد ، عمل نماید و بی جهت مسئله را آن قدر برای خود پیپیده نکنید که حتی از نماز و عبادت با خدا دست بردارید . شما سخت ترین راه  و بی فایده ترین آن را پیش روی خود گذاشتید.
گفتید که اهل خیرات نیز هستید ، آیا واقعا بهتر نیست که به جای اعمال خیر و مستحبی با همان مبلغ ، دین واجب را ادا نمایید؟ شما که در هرحال پول را پرداخت می کنید . چه بسا همان موادری که پرداخت می کنید ، بخشی از آن خمس محسوب شود ، اما شما بدون نیت پرداخت خمس آن را پرداخت می کنید.
متاسفانه کم نیستند افرادی که اعمال مستحبی را انجام میدهند ، اما از انجام اعمال واجب ( به جهت عدم آگاهی و یا اهمیت ندادن یا هر دلیل دیگر ) سر باز می  زنند.
مثلا کسی را تصور کنید که در نیمه شب با مشقت بر می خیزد و نماز شب می خواند ، اما نماز واجب صحبش را گاهی قضا می کند.
یا کسی مستحبات نماز را به جا می آورد ، اما همان وقت انجام مستحبات را برای انجام درست واجبات نماز صرف نمی کند و با عجله خواندن یادرتی نخواندن اصل نماز را باطل می کند.
از این گونه مثال ها بسیار است.
 پرداخت خمس از واجبات مهم است بنابراین شما به جای صدقات مستحبی و پرداخت خیرات خمستان را بدهید و اینکه فرموده اید مایل به پرداخت خمس و زکات نیستم ، ببینید علتش چیست و این بی میلی از چه چیزی ناشی می شود ؟
مشکل شما با مراجعه به مرجع تقلید یا به نماینده ایشان براحتی قابل حل است و نیازی به نخواندن نماز نیست . به وسوسه های شیطان گوش ندهید و نمازتان را بخوانید.
موفق باشید
منتظر ارتباط های بعدی تان هستیم.
پی نوشت ها :
1 توضیح المسائل مراجع،ج1، مسئله873
2و3 صادق احسانبخش ،آثار الصدقین، ج5 واژه خمس ، شماره7061و7064و7080

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت