اگر هزینه پیش بینی نشده بوجود آید، می توان از خمس پرداخت کرد؟

پرسش:

اگر خمس پول را جدا نمودی ولی هزینه پیش بینی نشده ای مثل ثبت نام کلاس درس پیش آمده آیا میتوانی از سرمایه کم کنی بعد خمس بپردازی؟

(مرجع تقلید: آقای خامنه ای)

پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و سپاس از مکاتبه با این سایت
به فتوای رهبر معظم انقلاب تا سه ماه بعد از سال خمسی اگر نیازی ضروری برای انسان پیش آید به طوری که اگر خمس پرداخت کند نمی تواند آن نیاز خود را برطرف نماید، می تواند از مبلغ ذخیره و مازاد بر سال برای آن منظور بردارد و هزینه کند و خمس ندارد مثلا کسی که مازاد بر هزینه سالانه او صد هزار تومان است که باید بیست هزار تومان خمس پرداخت کند در این صورت اگر در طول دو یا سه ماه آینده هزینه هایی دارد که اگر آن مبلغ بیست هزار تومان را پرداخت کند دیگر نمی تواند آن هزینه ها را پرداخت کند و دچار کمبود مالی می شود در این صورت خمسی براو واجب نیست .1
1 – رساله اجوبه الاستفتاات ، س 987 .

 

پرسش:

با سلام من 5 سلل است که ازدواج کرده ام اما همسرم سال خمسی ندارد و تا به حال خمس نداده است و بهانه اش هم این است که از چند نفر طلب دارد وتا آنها طلبش را ندهند او نمی تواند خمس را حساب کند . همسرم کار آزاد دارد و ما حدود 5/1 سال است که از نظر مالی کمی دستمان باز شده است. در این 5 سال ما مال حرام خورده ایم ؟ همسرم سال گذشته 3 میلیون که در آمد همان سال بود را به برادرش برای رهن خانه داد به آن هم خمس می رسد؟ ما تصمیم به بچه دار شدن داریم آیا مال خمس نداده روی بچه تاثیر سو دارد ؟

پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی توفیقات الهی  برای شما
از ارتباط با این سایت سپاس گزاریم.
- مناسب است چند جمله ذیل را همسرتان مطالعه کند .
 در اهميت خمس و پرداخت آن همين بس كه در روايات ما آمده كسي كه خمس پرداخت نكند :
1– ما امامان در قيامت دشمن او خواهيم بود .
2- نسبت به ائمه ظالم محسوب مي شود و بر اساس آيه  الا لعنة الله علي الظالمين مورد لعن خداوند متعال قرار مي گيرد.
3 – توليد نسل او از راه مال حرام خواهد بود.
به ایشان بگویید که حساب کردن خمس ، لزوما به معنای پرداخت مال نیست. شاید اصلا مالش متعلق خمس نباشد و مثلا تا قبل از سر رسید سال مصرف شود ، یا بتوانید با آن لوازم ضروری خانه را تهیه نمایید ، یا با کنار گذاشتن جهیزیه فرزندان را تهیه نمایید و راههای متعددی که موجب می شود مال متعلق خمس قرار نگیرد.
هم چنین می تواند شخص ، خمسش را محاسبه نماید و در صرت بدهکار شدن ، با اجازه مرجع تقلید یا نماینده آن ، به صورت اقساط پرداخت نماید.
هم چنین به ایشان بگوید که او مال و سرمایه را برای راحتی و آسایش خانواده اش می خواهد و وقتی شما راضی هستید و بلکه اصار بر اینکار دارید ، چه لزومی دارد که او آخرتش را خراب نماید.
اگر بخواهد پرداخت خمس را بر دریافت چک و طلب متوقف کند ، شاید هیچ وقت زمان آن را نرسد و همیشه طلب و چک داشته باشد.محاسبه چک و طلبی که هنوز وصول نشده ، ضرورتی ندار و تنها سرمایه یا پولی که موجود است ، محاسبه می شود.
بر اساس روايات خمس از اموال مختص به پيامر( ص) و امامان (ع ) است و در اختيار آنان است كه بايد در راه فقرا و مستمندان از فرزندان پيامبر و بني هاشم مصرف شود همان طور كه زكات براي فقراي غير سيد منبع ارتزاق است لذا محقق حلي در شرايع مي فرمايد : انفال و خمس مخصوص پيامبر و امام است و تصرف در آنها بدون اذن آنان جايز نيست و اگر كسي تصرف كرد غاصب و گنهكار است .
بنابراین باید سال خمسی داشته باشید ولی اموالی که استفاده کرده اید چون یقین نداشته اید که آن اموال متعلق خمس بوده یا نه مصرف آن ها اشکالی ندارد .
همسرتان باید خمس اموال خود را بدهد و نیز به اموالی که نزد دیگران داشته و همچنین به پولی که برادرش به عنوان قرض برای رهن خانه داده اگر سال بر آن ها گذشته باید خمس آن ها را پرداخت کند .
اگر خمس اموال خود را ندهید، به طور طبیعی در فرزند تأثیر گذار خواهد بود.
موفق باشید.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت