بنده مالیات پرداخت می کنم، آیا باید خمس مالم را هم محاسبه کنم؟

پرسش:

اینجانب كارمند یك شركت میباشم و طبق قانون دولت جمهوری اسلامی ایران از حقوق و كلیه درآمدهای من ، مالیات كسر میشود . آیا به اشخاصی چون من كه اكثر جزء طبقه متوسط جامعه نیز بشمار می آیند خمس یا ذكات تعلق میگیرد ؟ و اگر تعلق میگیرد به هر روحانیی جهت محاسبه میتوان مراجعه كرد یا شرایط دارد؟

پاسخ:

با عرض سلام و آرزوي موفقيت براي شما.

حساب ماليات از خمس و زكات جدا است و به جاي هم محاسبه نمي شوند.

توضيح:

ماليات نوعي هزينه كار اقتصادي است 0 يعني كسي كه فعاليت اقتصادي دارد،ازجاده ها استفاده مي كند،ازامنيت بهره مي گيرد،ازرسانه هاي جمعي كمك مي گيرد،وازديگرامكانات بهره مند مي گردد0اگراين امكانات نبود،كاراقتصادي ممكن نمي شد،يابهره كمي داشت0 بنابراين وظيفه دارد سهمي از هزينه هاي عمومي دولت، كه درانجام امور اقتصادي او مؤثراست را بپردازد، واين يك امر طبيعي است0حال اگربعدازپرداختن ماليات،چيزاضافه اي بعد از يك سال براي اوباقي نماند،خمس به او تعلق نمي گيرد،واگر اضافه ماند 80درصد آن مال خوداواست،و20درصدديگركه خمس است كه به دست فقها و مراجع مي رسد تا صرف مسائل فرهنگ اسلامي ،  گسترش تعاليم ديني و تربيت طلاب علوم ديني و مانند آن شود. بنا بر اين،اساسا نبايد قلمرو ماليات هارا باوجوه شرعيه مخلوط كرد0(1)

اما در مورد زكات بايد گفت كه اصولا به حقوق ، زكات واجب تعلق نمي گيرد. چيز هايي مانند گندم ، جو ، خرما و گوسفند و گاو و ... به آنها زكات تعلق مي گيرد كه در رساله عمليه مراجع ذكر شده است. براي پرداخت خمس بايد آن را به دفتر مرجع تقليد خود يا به نماينده ايشان مراجعه و پرداخت نماييد يا به يكي از روحانيون منطقه و شهر خود بدهيد و رسيد آن را از طرف دفتر مرجع تان تحويل بگيريد .

1 – آيت الله خامنه اي اجوبه الاستفتاات س 1030 و آيت الله مكارم شيرازي استفتاآت جديد ج3ص115س 344

 


پرسش:

با سلام چند سال قبل باپولی که خمس ان داده شده بود اقدام به خرید یک باب اپارتمان کوچک نمودم (منزل مسکونی دیگری هم دارم که در ان زندگی میکنم) بعد از چند سال چون امکان رفتن به ان شهر یعنی تهران فراهم نشد اقدام به فروش ان به قصد خرید اپارتمان دیگری در شهر محل سکونتم نمودم دراین مدت زمان بعلت افزایش قیمتها و تورم بوجود امده امکان خرید ملک مشابهی نیست و حتی قادر به خرید اپارتمانی در حد ملک قبلی خودم هم نیستم علی ایحال در صورت رسیدن سال مالی برای پرداخت خمس وضعیت اضافه مبلغی که از تفاضل قیمت خرید و فروش عاید گردیده چیست

پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی توفیقات الهی برای شما
از مکاتبه با ما سپاس گزاریم.
پاسخ -با توجه به اینکه شما خانه مسکونی داشته اید و آپارتمانی که تهیه کرده بودید اضافه بر موونه  بوده باید اضافه و ترقی قیمت آپارتمان را بعد از گذشت سال خمسی تخمیس کرده و پرداخت نمایید ،  مگر اینکه تهیه آن آپارتمان در تهران از ابتدا برایتان لازم بوده و از لوازم زندگی شما بوده است در این صورت قیمت فروش به فتوای برخی از مراجع خمس ندارد .
در مکاتبه بعدی مرجع تقلید تان را مشخص نماید تا پاسخ بر اساس فتوای ایشان باشد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت