آیا نگاه کردن به ماهواره از نظر شرعی حرام است ؟

پرسش:
 نگاه به ماهواره جهت تفریح و اطلاع حرام است یا حلال؟
پاسخ:‌

با سلام و عرض ادب 

اسلام و فقها و علماى اسلام با ارتباطات و فن آورى اطلاعات و دانش مخالف نيستند، بلكه با فساد و گناه مخالف هستند.
از ماهواره تبليغات ضد اسلام و ضد اخلاق و فيلم‏هاى مستهجن پخش مى شود. اگر استفاده از ماهواره آزاد شود، برخى از همين برنامه‏ ها استفاده مى كنند و مرتكب حرام مى گردند و جامعه به فساد و تباهى كشيده مى شود، يا موجب تغيير و تزلزل در هنجارهاى فرهنگى جامعه مى شود. امروزه بسيارى از نابهنجارى‏ ها و ناهمگونى‏ ها بين رفتارها ناشى از همين وسايل ارتباطى و عدم استفاده صحيح از آن‏ها مى باشد.
از طرفى نهى از منكر واجب است و يكى از راه‏هاى نهى از منكر، قرار ندادن وسيله ارتكاب حرام در اختيار افراد است.(1)
از اين رو مجلس و شوراى نگهبان استفاده از ماهواره را تصويب نمى كنند و از اين راه جلوى فحشا و منكر را مى گيرند و به يكى از واجبات كه نهى از منكر است عمل مى كنند. اگر روزى برنامه‏ هاى خلاف شرع اسلام از ماهواره پخش نشود يا معلوم شود كه اكثر مردم در سطحى از تديّن و آگاهى و ثبات فرهنگى هستند كه به برنامه‏ هاى خلاف شرع نگاه نمى كنند و مرتكب حرام نمى شوند، مسلّماً استفاده از ماهواره اشكال نخواهد داشت.
نگاهى به برنامه‏ هاى ماهواره‏ اى با توجه به اين كه غالباً به زبان اصلى پخش مى شوند يا در صورت پخش به زبان فارسى، الگوهاى فرهنگ غربى را ترويج مى كنند، همچنين با نگاه به نوع استفاده‏ اى كه متأسفانه از آن مى‏ شود و غالباً برنامه‏ هاى غير اخلاقى و فيلم هايى كه با فرهنگ اسلامى تطبيق ندارد، مورد توجه قرار مى گيرد، هم در رفتارهاى جوانان و الگوهاى رفتارى آن‏ها تأثير مى نهد، هم در نوع فكر و لباس آن‏ها و فرهنگ مصرفى و بسيارى از امورى كه نسبت به فرهنگ جامعه ما نابهنجار است.
پى نوشت‏ها:
1. امام خمينى، تحريرالوسيله، ج 1، ص 480، مسئله 2 و 3.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت