شب‌های قدر از چه دورانی آغاز شد ؟

از مجموع روایات وارده در رابطه با شب قدر می‎توان استفاده کرد که شب قدر از اول خلقت آسمان‌ها و زمین بوده است و تا قیام قیامت نیز خواهد بود که ما در اینجا به اختصار به چند روایت اشاره می‎کنیم ولی آنچه مسلم است، این است که فضیلت این شب برای امت پیامبر آشکار شده که برای امت‌های پیشین نبوده و موهبتی الهی است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند.
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به روایات راجع به شب قدر اشاره کرده است که در ادامه می‌آید
۱. کلینی در کتاب کافی روایتی از امام صادق(ع) نقل می‎کند که آن حضرت فرمودند: در کتاب خداوند، تعداد ماه‌ها نزد خداوند از روز خلق آسمان‌ها و زمین، ۱۲ ماه است و با عظمت‎ترین این ماه‌ها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان «لیلة القدر» است.
۲. در اصول کافی نیز روایتی از امام باقر(ع) نقل می‎کند که فرمودند: چون علی(ع) به شهادت رسید، امام حسن(ع) در مسجد کوفه پس از حمد و ثنای خداوند متعال فرمودند: ای مردم به تحقیق کسی در این شب از دنیا رفت که گذشتگان از او سبقت نگرفتند و آیندگان او را درک نکنند، به خدا قسم، در شبی از دنیا رفت که وصی حضرت موسی(ع)، یوشع بن نون از دنیا رفت و در این شب، عیسی بن مریم عروج کرد و این شب شبی است که در آن قرآن نازل شد....
اما در شأن نزول سوره قدر مطالبی آمده است از جمله اینکه ابن عباس نقل می‎کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مردی در بنی اسرائیل بود که در راه خدا به مدت هزار ماه سلاح حمل کرده و می‎جنگید و چون حضرت از این عمل مرد بنی اسرائیلی تعجب کرد، این خدمت را برای امت خویش از خدا خواست و عرض کرد یا رب، امّت مرا از نظر عمر، کم عمرترین مردم و از جهت عمل، کم‌عملترین قرار دادی، پس خداوند «لیلة القدر» را عطا کرده و فرمود: لیلة القدر از هزار ماه بهتر است و این لیلة القدر برای تو و امت توست بعد از این تا روز قیامت آن هم در ماه رمضان.
ابوالفتوح رازی، در تفسیر خویش ذیل آیه سوم سوره قدر می‎نویسد: چون پیامبر اکرم(ص) نام چهار عابد را برد که هشتاد سال خدای را پرستیدند و یک چشم برهم زدنی عاصی نشدند «آن‌ها عبارت بودند از ایوب، زکریا، حزقیل و یوشع»، صحابه از این فرمایش حضرت تعجب کردند. جبرئیل آمد و این سوره را آورد که عبادت یک شب تو بهتر است از عبادت هزار ماه آن‌ها (هزار ماه مساوی است با هشتاد سال).
از ابوبکر ورّاق نقل است که گوید: مُلک سلیمان هزار ماه بود و مُلک ذوالقرنین هم هزار ماه و معنی آیه این است که یک شب مرد مؤمن (در لیلة القدر) بهتر است از مُلک سلیمان و ملک ذوالقرنین.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت